Aanstalte maken rijden met alcohol
Moderator: Moderatorteam
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Binnen Haaglanden is nagenoeg iedere ploegchef HOVJ.
Naast de ploegchefs ( schaal 9), zijn ook de meeste andere schalen 9 HOVJ.
Zo heb je tijdens een dagdienst soms met gemak 5 HOVJ's aan je bureau.
In de nacht is de ploegchef er en zo heb je tijdens de nacht een dekking van ca 90% aan het bureau.
Als je een keer geen HOVJ hebt dan rijd je 2 km naar het naastgelegen bureau en dan heb je daar een HOVJ.
Op het moment dat we veel aanhoudingen hebben binnen 1 zaak (en geen HOVJ hebben) dan laten we de OVD komen en die is er meestal binnen 15 minuten.
Ik zie alleen maar voordelen van een aanhouding. Ook voordat de voorgeleiding heeft plaatsgevonden kan je met de analyse beginnen en desnoods vraag je de verdachte of hij wil afzien van een voorgeleiding als je al klaar bent met het onderzoek. Na verhoor en na de ademanalyse is de verdachte immers klaar. Mocht de verdachte toch een voorgeleiding willen dan blijft deze maar even wachten.
Naast de ploegchefs ( schaal 9), zijn ook de meeste andere schalen 9 HOVJ.
Zo heb je tijdens een dagdienst soms met gemak 5 HOVJ's aan je bureau.
In de nacht is de ploegchef er en zo heb je tijdens de nacht een dekking van ca 90% aan het bureau.
Als je een keer geen HOVJ hebt dan rijd je 2 km naar het naastgelegen bureau en dan heb je daar een HOVJ.
Op het moment dat we veel aanhoudingen hebben binnen 1 zaak (en geen HOVJ hebben) dan laten we de OVD komen en die is er meestal binnen 15 minuten.
Ik zie alleen maar voordelen van een aanhouding. Ook voordat de voorgeleiding heeft plaatsgevonden kan je met de analyse beginnen en desnoods vraag je de verdachte of hij wil afzien van een voorgeleiding als je al klaar bent met het onderzoek. Na verhoor en na de ademanalyse is de verdachte immers klaar. Mocht de verdachte toch een voorgeleiding willen dan blijft deze maar even wachten.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
- rich
- Geslacht:
Maar dat is een probleem van de verdachte en niet van ons 
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
Beetje creatief zijn.
De ademanalyse kan al gedaan worden en je kunt de verdachte horen.
Bij het verhoor dien je hem wel mede te delen dat hij het recht op een voorgeleiding heeft maar daar van af kan zien. Mocht hij dit doen dan neem je dat op in zijn verklaring en anders neem je een bakkie.
Eerder werd al aangegeven wat de voordelen zijn.
Ik kan me er verder niet zo druk om maken. Alle regio's hebben verschillende werkwijzen en bij ons verschilt het zelfs per bureau. In de binnenstad wordt men helemaal vrij rap aangehouden, bij overtreding van de APV heb je al kans op een ritje naar het bureau.
Bij het verhoor dien je hem wel mede te delen dat hij het recht op een voorgeleiding heeft maar daar van af kan zien. Mocht hij dit doen dan neem je dat op in zijn verklaring en anders neem je een bakkie.
Eerder werd al aangegeven wat de voordelen zijn.
Ik kan me er verder niet zo druk om maken. Alle regio's hebben verschillende werkwijzen en bij ons verschilt het zelfs per bureau. In de binnenstad wordt men helemaal vrij rap aangehouden, bij overtreding van de APV heb je al kans op een ritje naar het bureau.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
Ik denk, maar dat zal ik dan moeten fluisteren, dat in de beslissing om niet aan te houden ook heeft meegespeeld dat men geen zin had om de OvD de hele nacht als een jojo van voorgeleiding naar voorgeleiding door de regio te laten rijden. En inderdaad, de hele 8-procedure kan prima zonder OvD afgehandeld worden.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
- rich
- Geslacht:
Tijd voor de invoering van de tele voorgeleiding!
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
TheLightEd TS
- Infopolitie Gast
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
- rich
- Geslacht:
Dat is jouw mening. Ik handel alles liever netjes af en dat houdt in dat iemand wel eens even zal moeten wachten en daarvoor plaats ik hem in een ophoudhok. Doe dat eens met een verdachte die niet is aangehouden.Als je gaat aanhouden voor artikel 8, dan geeft dat tevens aan dat je je bevoegdheden van de Wegenverkeerswet niet goed kent. De verplichting om mee te werken staat in de wet geregeld, dus aanhouden heeft geen enkele meerwaarde.
Pak er dan ook het stukje tekst van Leo en Guido even bij en het een en ander aan arresten dan zie je dat je met een aanhouding safe zit.
Een "kale" artikel 8 komt bij ons bijna alleen maar voor met een alcoholcontrole en met de overige 8 jes is meestal wel iets aan de hand en als dat in eerste instantie niet zo is dan komt er vaak iets later nog wel wat naar boven.
Feitelijk geeft dit alleen maar weer dat je jezelf beperkt in de mogelijkheden.Als je gaat aanhouden voor artikel 8, dan geeft dat tevens aan dat je je bevoegdheden van de Wegenverkeerswet niet goed kent.
Tevens is er het voordeel van een insluitingsfouillering. Het gebeurt wekelijks dat er gekke dingen naar boven komen dus laat mij maar lekker niets snappen van de Wegenverkeerswet want dan pak ik ze wel op wat andere vlakken van wetgeving.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik benader het probleem, net als diverse anderen, van de andere kant...
Aanhouden heeft voor mij, als opsporingsambtenaar, een behoorlijke meerwaarde...
Dat er regio's zijn met weinig hovj's moet je niet tot je eigen probleem maken, want 'niet aanhouden' belemmert je wel degelijk...
Waarom zou je de vd niet gewoon helemaal afhandelen, in een ophoudkamer plaatsen en vrolijk weer de straat op gaan en wachten op het bevrijdende belletje als de hovj is gearriveerd? Kleine moeite, groot plezier...
Dan wordt er namelijk ook nog een discussie opgestart of je mensen wel mag 'ophouden' puur en alleen voor de voorgeleiding...
En dan komt het probleem te liggen, waar het thuishoort... Bij de leidinggevenden die 's nachts onevenredig vertegenwoordigd zijn...
Dat zijn discussie's die je, in mijn ogen, juist uit moet lokken om een blijvende oplossing te creeren...
Aanhouden heeft voor mij, als opsporingsambtenaar, een behoorlijke meerwaarde...
Dat er regio's zijn met weinig hovj's moet je niet tot je eigen probleem maken, want 'niet aanhouden' belemmert je wel degelijk...
Waarom zou je de vd niet gewoon helemaal afhandelen, in een ophoudkamer plaatsen en vrolijk weer de straat op gaan en wachten op het bevrijdende belletje als de hovj is gearriveerd? Kleine moeite, groot plezier...
Dan wordt er namelijk ook nog een discussie opgestart of je mensen wel mag 'ophouden' puur en alleen voor de voorgeleiding...
En dan komt het probleem te liggen, waar het thuishoort... Bij de leidinggevenden die 's nachts onevenredig vertegenwoordigd zijn...
Dat zijn discussie's die je, in mijn ogen, juist uit moet lokken om een blijvende oplossing te creeren...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
R.A. TS
- Infopolitie Gast
Rich schreef:
Bij aanhouding moet er voorgeleid worden. Een VE kan daar niet van afzien

Zijlvaart 67 schreef:
Tja dat kan waarschijnlijk op een groter bureau.
Wij zijn 's nachts met twee man in ons gebied. Er is dus verder niks in de buurt of op het bureau. Aangezien je een VE niet alleen op het bureau kan laten ben je dus verplicht om te wachten. (lekker he!)
Zijlvaart 67 schreef:
Tja dat kan waarschijnlijk op een groter bureau.
Wij zijn 's nachts met twee man in ons gebied. Er is dus verder niks in de buurt of op het bureau. Aangezien je een VE niet alleen op het bureau kan laten ben je dus verplicht om te wachten. (lekker he!)
- rich
- Geslacht:
Ik zit wat krap bij kas dus ik durf een weddenschapje aan!Rich schreef:
De verdachte mag wel afzien van een voorgeleiding:
Het dient echter wel de aanbeveling om hierover even telefonisch contact te zoeken met de hovj.Wanneer de verdachte op het politiebureau administratief is afgehandeld en afgehoord en zijn verdere verblijf op het politiebureau slechts dient om de komst van de hovj af te wachten, dan lijkt er strikt genomen niets op tegen, dat de verdachte die uitdrukkelijk te kennen geeft op voorgeleiding geen prijs te stellen wordt heengezonden
Bron: Strafvordering voor de hulp officier (Mr M.G.M Hoekendijk)
Ik zou dus wel willen weten op basis waarvan jij zegt dat dit niet zou mogen.
Je moet het probleem van het korps niet tot jouw probleem maken!Tja dat kan waarschijnlijk op een groter bureau.
Men verwacht kwalitatief goed werk en dan moet het korps maar zorgen voor personeel.
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl
-
Bim TS
- Infopolitie Gast
Botje schreef:Dat dacht ik al. Hier in het zuiden is (of was toen ik nog op straat liep) er 's nachts en in het weekend een OvD voor twee districten. Dan loopt het even aan voordat de voorgeleiding geregeld is.rich schreef:Binnen Haaglanden is nagenoeg iedere ploegchef HOVJ.
Waarbij het dan ook zo kan zijn dat je een (de enige in een relatief groot gebied) noodhulp eenheid gedurende veel te lange tijd kwijt bent, omdat ze ergens aan een buro zitten met een "achtje" ...