Aanstalte maken rijden met alcohol

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

zijlvaart67 schreef:Het arrest is, voorzover ik weet, totnutoe het enige arrest waarbij de poging als bewijs is geaccepteerd...
Er zijn wel meer veroordelingen en arresten (door Gerechtshoven) niet iedere verdachte gaat in hoger beroep of stapt naar de Hoge Raad.
Stay safe out there.
wtr500 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wtr500 »

Casus: Iemand stapt om 15.16 uur uit zijn auto. BOA's treffen de man vervolgens om 16.10 uur in zijn auto aan en zien en ruiken dat de man zwaar dronken is.

De man deelt tot 3x toe aan beide BOA's mede naar huis te willen rijden, en loopt naar de auto. Zij voorkomen dit door de man vast te pakken, de sleutels uit de auto te pakken en de politie te bellen.

Politie, ik dus met collega, ter plaatse. Ademanalyse: 1040 ugl-tjes. Rijverbod van 13 uur en PV toegezegd. Verdachte werd trouwens niet aangehouden (richtlijn korps).

Als het goed is wordt de verdachte hierop schuldig bevonden aan een poging art. 8. (nog niet bekend)

Volgens mij is het antwoord op de bovenste vraag dus dat er MISSCHIEN een Pv opgemaakt kan worden.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

wtr500 schreef:. Verdachte werd trouwens niet aangehouden (richtlijn korps).
.
Waarom eigenlijk? Scheelt je wel een voorgeleiding.... maar is dat de reden?
Wie rent, bekent!
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

In Limburg-Noord wordt 8jes ook niet standaard aangehouden. Volgens mij is dat omdat de verdachte sowieso al verplicht is zijn medewerking te verlenen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

Aha. Toch een gemiste kans zou dat zijn met veel arrestanten. Je mag het natuurlijk nooit echt hardop zeggen....maar door het aanhouden en dus een insluitingsfouillering verrichten van apv'tjes, artikeltjes 8 enz krijg je aardig wat vuurwapens, gestolen goederen, verdovende middelen boven water.
Ik neem trouwens aan dat ze, als ze niet worden aangehouden, ook niet gefouilleerd worden. Is dat zo?
Wie rent, bekent!
wtr500 TS
Infopolitie Gast

Nou Zjuust...Limburg-Noord is ook mijn korps. Idd geen fouillering bij 8-ter. Wanneer echter iemand heel vervelend is of wanneer de indruk gewekt wordt dat de verdachte niet mee gaat werken...dan wordt ie wel aangehouden.

Volgens mij is dit puur papiertechnisch het handigste en in de nachturen scheelt dit een voorgeleiding.

Ik weet het, er zijn evenveel voors als tegens. Zelf ben ik een voorstander van aanhouden...omdat dit gewoon een stuk makkelijker werkt voor een BPZ-ter.
R.A. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R.A. »

Zelfde "regel" in Friesland, geen aanh. bij 8.
Dat scheelt een chef van dienst en het daarop wachten. We hebben echter sinds kort tele-voorgeleiding, kijken of dat verandering in de zaak gaat brengen.
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

R.A. schreef:Zelfde "regel" in Friesland, geen aanh. bij 8.
Dat scheelt een chef van dienst en het daarop wachten. We hebben echter sinds kort tele-voorgeleiding, kijken of dat verandering in de zaak gaat brengen.
Stuurt de hovj dan een SMSje.... :wink:

Bij ons houden we de verdachte wel aan.
We zijn altijd afhankelijk van de verschillende regio`s voor de voorgeleiding en de ademanalyse dus rijden we vaak van regio naar regio.
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Wij houden juist wel aan bij art 8.
Stel nou dat iemand niet mee wil naar het bureau nadat hij een A of F heeft geblazen? Hou je dan alsnog aan? Of neem je hem (of haar) tegen zijn zin in mee naar het bureau. Dat is, zonder aanhouding, wederechtelijke vrijheidsbeneming.

Los van dat verhaal, je constateerd een misdrijf (of in iedergeval de verdenking) je hebt dus een verdachte, waarom dan niet aanhouden???

Ik snap het niet :?
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

R.A. schreef:Zelfde "regel" in Friesland, geen aanh. bij 8.
als er 1 regel is die structureel geregeld wijzigt is deze het wel. In de tien jaar dat ik hier nu zit is dat al zeker 4 x gewijzigd. Is het het OM niet, dan wel de nieuwe HOvJ (Hoofdofficier) danwel een regionaal verkeerscoordinator die iets vindt. dusse......wanneer gaan we weer veranderen? :P

en hoe vrijwillig is vrijwillig: gaat U vrijwillig mee naar het bureau? want als U dat niet wilt moet ik U aanhouden

En televoorgeleiding....mh....voor de eilanden een uitkomst maar voor de rest van de regio vind ik het klinklare onzin. Alles is te bereiden. Ook ten spoedigste. Zo gaat het contact en het voor- en nabespreken van sommige aanhouding mooi tenonder. En verliest mening HOvJ de binding met de praktijk. Kortom......het wordt nog onpersoonlijker.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Wess schreef:Wij houden juist wel aan bij art 8.
Stel nou dat iemand niet mee wil naar het bureau nadat hij een A of F heeft geblazen? Hou je dan alsnog aan? Of neem je hem (of haar) tegen zijn zin in mee naar het bureau. Dat is, zonder aanhouding, wederechtelijke vrijheidsbeneming.

Los van dat verhaal, je constateerd een misdrijf (of in iedergeval de verdenking) je hebt dus een verdachte, waarom dan niet aanhouden???

Aanhouden heeft geen meerwaarde, daar de medewerking van de verdachte al is geregeld in de wetgeving. Als hij niet mee wil, dan weigert de ademanalyse formeel gezien. In theorie kan je hem op straat dan afhoren.

Deze theorie gaat vaak niet op wegens afspraken met het plaatselijke OM. Deze stellen vaak dat als men niet meewerkt, dat je tot aanhouding moet overgaan. In principe hoeft dit dus niet omdat men simpleweg weigert.
wtr500 TS
Infopolitie Gast

Wess schreef:Wij houden juist wel aan bij art 8.

Nee...wanneer je het idee hebt dat de verdachte tegen zal gaan werken is het ook in Limburg-Noord aanhouden. De regel is...niet aanhouden....tenzij.

Maar ok...het aanhoudingsverhaal geloven we wel. Om het even bij het topic te houden. Ik denk dat de man in het eerste bericht wellicht nat kan gaan voor een poging art. 8
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

op straat afhoren, en dat meteen zijn rijbewijs invorderen? :?

ik zie alleen maar voordelen aan aanhouden. makkelijk praten omdat ik geen uren hoef te wachten op een hovj, dat klopt. Maar verder....
Wie rent, bekent!
wtr500 TS
Infopolitie Gast

The Scorpion schreef:op straat afhoren, en dat meteen zijn rijbewijs invorderen? :?

ik zie alleen maar voordelen aan aanhouden. makkelijk praten omdat ik geen uren hoef te wachten op een hovj, dat klopt. Maar verder....

Gij zeit HOVJ? :lol:
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Ik ben bang dat ze in het Haagse op elke hoek van de straat een OvD hebben.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gesloten