Een tijdje terug heb ik een een verkeersongeval gehad.
Ik reed op een rotonde met meerdere banen toen er iemand dacht nog even snel voor mij langs te kunnen schieten. Ik kon niet meer op tijd remmen en/of uitwijken en reed tegen deze wagen op, gevolg lichte blikschade.
Het is een duidelijk geval van geen voorrang verlenen op de rotonde terwijl dit ook nog eens duidelijk was aangegeven met haaietanden. Ik heb er op dat moment politie bijgehaald omdat de tegenpartij direct al lastig begon te doen. Toen de politie er was heeft de man met mijn verklaring (dat de tegenpartij geen voorang heeft verleend) ingestemd. Echter heeft hij later tegen zijn verzekering ineens verklaard dat ik van rijstrook zou zijn veranderd waardoor ik tegen hem ben aangereden, iets wat zo goed als onmogelijk is op deze locatie. Tevens staat er op het procesverbaal (dat ik opgevraagd heb bij StichtingProcesVerbaal) van het ongeval duidelijk dat er geen voorang is verleend door de tegenpartij en dat deze het er mee eens was. Toch blijft de verzekering van de tegenpartij bij het standpunt dat ik van rijstrook zou zijn veranderd en dat ik fout zit!
Vragen: is het procesverbaal een juridisch bewijsstuk of niet?
moet ik nu een rechtzaak aanspannen tegen zijn verzekering en wat zijn dan mijn kansen?
enig bijwijs is het procesverbaal met duidelijke omschrijving, de deuk in mijn auto en geen getuigen.
Alvast bedankt voor de reactie! MvG. Jasper
Verkeersongeval
Moderator: Moderatorteam
-
R.A. TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Maar al met al wordt aan een proces-verbaal van de politie (of een verkeersongevallenregistratieset) een behoorlijk 'gewicht' toegekend.
Ik ga er namelijk vanuit dat men hier geen proces-verbaal maar een registratieset heeft opgemaakt. Maar ook die legt zeker een behoorlijk gewicht in de schaal...
Ik ga er namelijk vanuit dat men hier geen proces-verbaal maar een registratieset heeft opgemaakt. Maar ook die legt zeker een behoorlijk gewicht in de schaal...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Inderdaad maar is in het civiele recht i.t.t. het Strafrecht niet (altijd) voldoende bewijs.zijlvaart67 schreef:Maar al met al wordt aan een proces-verbaal van de politie (of een verkeersongevallenregistratieset) een behoorlijk 'gewicht' toegekend.
De ongevallenregistratie betreft immers geen waarneming van de verbalisanten in kwestie maar is alleen maar een registratie van hetgeen het ter plaatse is verteld door betrokkenen en (eventuele) getuigen en (voor zover aanwezig) ter plaatse aangetroffen sporen.
De tegenpartij zal bij de civiele rechter er echter een zware dobber aan hebben om teverklaren waarom hij tegenover de politie eerst A verklaart en vervolgens tegenover zijn verzekering B.
Kortom dreigen met een gerechtelijke procedure lijkt het meest voor de hand liggende.
Stay safe out there.