Mijn auto mag volgens het kentekenbewijs 1500 kg geremd trekken en 500 kg ongeremd. Dit laatste lijkt me voor de auto van 1500 kg nogal laag, maar dit staat nu eenmaal op het kentekenbewijs. Ik heb een ongeremde aanhanger van 250 kg, met totaal max. gewicht/laadvermogen van 750 kg. Deze mag ik dus met mijn B rijbewijs trekken. Echter technisch niet volgens mijn kentekenbewijs.
Wat als ik zo toch een keer boven de 500 kg totaal uitkom? En wat als er bijv. beroep op de verzekering gedaan moet worden?
te hoog gewicht aanhanger
Moderator: Moderatorteam
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Zolang de totale massa van de aanhanger (ledig gewicht + lading) niet boven de 500 kg uitkomt is er uiteraard niets aan de hand.
Komt u wel boven deze grens, dan zal er wat de opsporing/handhaving betreft, allereerst nog een marge van 10% gehanteerd worden. Oftewel, speelruimte in uw voordeel. Met andere woorden; Zelfs tot 550 kg laat de nederlandse politie u nog met rust.
Komt u zelfs daar nog boven dan zal een proces-verbaal (eventueel in combinatie met afladen) het gevolg zijn...
Civielrechtelijk zit het zowel makkelijker als ingewikkelder in elkaar. Wanneer een verzekeringsmaatschappij (bijv op basis van info van de politie) aan kan tonen dat een ongeval (mede) door overbelading is veroorzaakt en u dit valt te verwijten, kan zij besluiten om alle schade aan derden veroorzaakt op u te verhalen. Daarnaast wordt u eigen schade uiteraard ook niet vergoedt...
En dat is veel vervelender dan een confrontatie met de politie...
Komt u wel boven deze grens, dan zal er wat de opsporing/handhaving betreft, allereerst nog een marge van 10% gehanteerd worden. Oftewel, speelruimte in uw voordeel. Met andere woorden; Zelfs tot 550 kg laat de nederlandse politie u nog met rust.
Komt u zelfs daar nog boven dan zal een proces-verbaal (eventueel in combinatie met afladen) het gevolg zijn...
Civielrechtelijk zit het zowel makkelijker als ingewikkelder in elkaar. Wanneer een verzekeringsmaatschappij (bijv op basis van info van de politie) aan kan tonen dat een ongeval (mede) door overbelading is veroorzaakt en u dit valt te verwijten, kan zij besluiten om alle schade aan derden veroorzaakt op u te verhalen. Daarnaast wordt u eigen schade uiteraard ook niet vergoedt...
En dat is veel vervelender dan een confrontatie met de politie...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
Koen schreef:
Voor aslastoverschrijdingen 10% marge verbaliseringsgrens
Voor TMM en voorwaarde-overschrijdingen (ahw t.o.v. tr.vrtg) 5% marge verbaliseringsgrens
Verbaliseringsbeleid is:Zolang de totale massa van de aanhanger (ledig gewicht + lading) niet boven de 500 kg uitkomt is er uiteraard niets aan de hand.
Voor aslastoverschrijdingen 10% marge verbaliseringsgrens
Voor TMM en voorwaarde-overschrijdingen (ahw t.o.v. tr.vrtg) 5% marge verbaliseringsgrens
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59