schade door afgevallen lading

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Tina Draaijer TS
Infopolitie Gast

schade door afgevallen lading

Ongelezen bericht door Tina Draaijer »

Onlang heb ik in de buurt van eindhoven een kastje verloren van mijn aanhanger.

Achter mij reed een auto en die is ertegenaan gebotst en heeft schade

Uiteraard ben ik verantwoordelijk voor het vastzetten van mijn lading.

ECHTER. degene die achter mij heeft gereden heeft aangegeven dat er al eerder (kleine) dingen van mijn aanhanger kwamen vallen. Logischerwijs vind ik persoonlijk dat hij afstand had moeten houden omdat er een gevaar dreigde. Tevens heeft hij nagelaten mij te waarschuwen (seinen)

Die bestuurder zal uiteraard proberen op mijn verzekeing zijn schade te verhalen....echter ben ik van mening dat hij afstand had moeten houden gezien de feiten. tevens is dit verplicht middels art 19 RVV1990
De bestuurder moet in staat zijn het voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is
De overtreding van deze voorschriften is uiteraard een strafbaar feit.

Is mijn redenering voor succes vatbaar of is er een allesoverkoepelende wet die zegt (in eigen bewoording) "alles wat van je aanhanger valt en schade veroorzaakt is altijd je eigen verantwoordleijkheid en dus moet u de schade betalen"

Tevens is er een inspectiedienst bijgeweest die foto's heeft gemaakt en zo, kan ik deze foto's opeisen en ook de verklaringen van de politie en zo??

In hoeverre is de inspectiedienst verplicht te twijfelen aan degene die achter mij reed, moeten ze niet ook de verlichting, remmen en banden van die auto bekijken??

ik ben gewezen op het feit dat ik als verdachte wordt aangemerkt en dat de off van justitie gaat bepalen of ik vervolgd ga worden.

Ik ben na het afleggen van mijn berklaring verteld dat wat ik net gezegd had als verklaring wordt genoteerd, waarna de agent later kwam zeggen "je nbent trouwens niet tot antwoorden verplicht" echter toen had ik mijn verklaring al moeten geven.

Let wel...het gaat mij erom dat ik het gevoel heb in de slachtofferrol gedrukt te worden terwijl mijnsinziens de tegenpartij ook nalatig is geweest met schade als gevolg

graag wil ik wteten hoe jullie hier over denken. Mocht je tips hebben voor mij dan graag met wetsartikelen en zo, zodat ik daarnaar kan kijken.

alvast bedankt

persoonlijk antwoorden mag ook op tinadraaijer(AT)home(PUNT)nl

Opmerking van moderator MotoRon

Email-adres aangepast
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Ik heb de indruk dat je jezelf in de slachtofferrol wilt drukken terwijl in feite een ander slachtoffer is geworden. Feit is dat de lading op de aanhangwagen kennelijk niet goed gezekerd was, dat daardoor lading van de aanhangwagen is afgevallen en dat als gevolg daarvan een ander schade heeft ondervonden. Verwijtbaar gedrag van degene die schade heeft ondervonden kan er hooguit toe leiden dat er een bepaald percentage van de schade wordt uitgekeerd. Maar of dat in dit geval nou zo terecht is...
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: schade door afgevallen lading

Ongelezen bericht door MotoRon »

Tina Draaijer schreef:Onlang heb ik in de buurt van eindhoven een kastje verloren van mijn aanhanger.

Achter mij reed een auto en die is ertegenaan gebotst en heeft schade

Uiteraard ben ik verantwoordelijk voor het vastzetten van mijn lading.

Je geeft hier zelf het antwoord al. Jij bent verantwoordelijk voor het vastzetten, en als dat niet of niet goed gedaan is, ben je vervolgens aansprakelijk voor ontstane schade. Kijk eens in het Burgerlijk Wetboek onder onrechtmatige daad.
ECHTER. degene die achter mij heeft gereden heeft aangegeven dat er al eerder (kleine) dingen van mijn aanhanger kwamen vallen. Logischerwijs vind ik persoonlijk dat hij afstand had moeten houden omdat er een gevaar dreigde. Tevens heeft hij nagelaten mij te waarschuwen (seinen)
Die bestuurder zal uiteraard proberen op mijn verzekeing zijn schade te verhalen....echter ben ik van mening dat hij afstand had moeten houden gezien de feiten. tevens is dit verplicht middels art 19 RVV1990
Kleine dingen, zoals lichte zaken die makkelijk van de aanhanger afwaaien? Er dient afstand gehouden te worden, zodat je een voertuig tot stilstand kunt brengen binnen de afstand waarover de weg vrij en te overzien is, en dat wordt in dit geval gedaan. Dat er vervolgens een deel van de lading van jouw aanhangwagen afvalt, doet daar niets aan af.
Tina Draaijer schreef:De overtreding van deze voorschriften is uiteraard een strafbaar feit.

Dit strafbare feit gaat dus m.i. niet op. Zie mijn bovenstaande opmerking.
Tina Draaijer schreef:Is mijn redenering voor succes vatbaar of is er een allesoverkoepelende wet die zegt (in eigen bewoording) "alles wat van je aanhanger valt en schade veroorzaakt is altijd je eigen verantwoordleijkheid en dus moet u de schade betalen"
Er is sprake van afvallende lading, een strafbaar feit. Voor de schade hiervoor ben je in dit geval gewoon aansprakelijk.
Tina Draaijer schreef:Tevens is er een inspectiedienst bijgeweest die foto's heeft gemaakt en zo, kan ik deze foto's opeisen en ook de verklaringen van de politie en zo??

In hoeverre is de inspectiedienst verplicht te twijfelen aan degene die achter mij reed, moeten ze niet ook de verlichting, remmen en banden van die auto bekijken??
Allemaal vragen die voor wat betreft de aansprakelijkheid niet terzake dienende zijn.
Tina Draaijer schreef:ik ben gewezen op het feit dat ik als verdachte wordt aangemerkt en dat de off van justitie gaat bepalen of ik vervolgd ga worden.

Ik ben na het afleggen van mijn berklaring verteld dat wat ik net gezegd had als verklaring wordt genoteerd, waarna de agent later kwam zeggen "je nbent trouwens niet tot antwoorden verplicht" echter toen had ik mijn verklaring al moeten geven.
De mededeling aan een verdachte van een strafbaar feit dat je niet tot antwoorden verplicht bent, dient voor de verklaring te gebeuren.
Tina Draaijer schreef: Let wel...het gaat mij erom dat ik het gevoel heb in de slachtofferrol gedrukt te worden terwijl mijnsinziens de tegenpartij ook nalatig is geweest met schade als gevolg
In een slachtofferrol?? Dat doe je zelf door deze manier van vraagstelling. Je hoort thuis in de rol van verdachte, en zeker geen slachtoffer. Jouw nalatigheid (het niet vastzetten van de lading) kun je niet afwimpelen op een ander, die daardoor schade oploopt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Het is aardig naar vermeende strafbare feiten van anderen te verwijzen als je zelf de veroorzaker bent door het plegen van een stafbaar feit als 'lading verliezen'. Beetje omgekeerde wereld lijkt me.

Ik denk dat je overigens van heel veel geluk mag spreken dat het gebleven is bij materiële schade. Stel je voor dat iemand ten gevolge van jouw afgeladen lading was verongelukt: bijvoorbeeld een motorrijder die jouw kastje voor zijn wielen krijgt. Dan had je mogelijk te maken gehad met 'dood door schuld'.

In dit geval verwijzen naar anderen dat ze niet voldoende afstand hebben gehouden?? Denk dat dat heel onverstandig is.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:

Ongelezen bericht door MotoRon »

en nog even ter aanvulling:
Burgerlijk Wetboek (boek 6) schreef: Artikel 162

1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
R.A. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R.A. »

Wat voor spullen vielen er eerder af? als dat bv zeer lichte spullen zijn geweest zoals papier ed vindt ik dat iets anders dan bv puin oid.
Heeft hij niet gewaarschuwd of is dat niet gezien?

WVB art 19. Als er spullen afvallen hoeveel afstand moet je dan houden?
Dat is natuurlijk nooit in te schatten. Wat je voorstelt is eigenlijk dat als iemand lading vervoert je er dus niet achter kunt gaan rijden.
Ik denk dat het anders is nl. goed vastzetten die lading zodat er NIKS kan afvallen. Moet je je voorstellen dat er een motorrijder tegen jouw kastje aanrijdt.....

VWB de verklaring. Zoals je het voorsteld is jou na het afleggen van een verklaring pas medegedeeld dat je niet tot antwoorden verplicht bent.
Op het moment dat de agent jou zei dat je geen verklaring hoefde af te leggen had je alsnog kunnen zeggen dat je dat niet wilde.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Sorry voor het woordje slachtofferrol, ik bedoel schuldige-rol.

Voor alles wil ik zeggen dat ik heus wel weet wat er had KUNNEN gebeuren, wees maar niet bang dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!!

Het is ook niet de bedoeling schuld af e schuiven ik kom gewoon voor mijn kant van het verhaal op, meer niet!
Wat voor spullen vielen er eerder af?
Maakt toch niet uit, er waren spullen van mijn aanhanger aan het vallen en dus is het aannemelijk dat er meer kan komen en dus moet de afstand vergroot worden. Hiervoor heb ik zelf een compliment gekregen toen ik hetzelfde deed tijdens mijn motorexamen.

Heeft hij niet gewaarschuwd of is dat niet gezien?
Ik heb het niet gezien (goed punt!)
WVB art 19. Als er spullen afvallen hoeveel afstand moet je dan houden?
Dat is natuurlijk nooit in te schatten.
Dat moet je wel inschatten volgens het artikel. Is toch ook niet zo moeilijk…gewoon ruim afstand houden. Je kent je auto dus je weet hoe goed of slecht hij remt e.d.
Wat je voorstelt is eigenlijk dat als iemand lading vervoert je er dus niet achter kunt gaan rijden.
Zeg ik niet, ik vraag alleen in hoeverre art 19 geldt. Iedereen moet zijn afstand aanpassen aan hetgeen voor hem gebeurt
Ik denk dat het anders is nl. goed vastzetten die lading zodat er NIKS kan afvallen.
Ik zei al dat dat ook mijn taak is en dat was ook mijn bedoeling toen ik het vastzette, echter ook ik kan fouten maken of pech hebben dat er wat afvalt
Moet je je voorstellen dat er een motorrijder tegen jouw kastje aanrijdt.....
Hoef ik me niet voor te stellen, heb ik al eens zien gebeuren en rijd zelf ook motor, nogmaals, wat er had kunnen gebeuren raast er nog dagelijks door mijn hoofd!
VWB de verklaring. Zoals je het voorstelt is jou na het afleggen van een verklaring pas medegedeeld dat je niet tot antwoorden verplicht bent.
Op het moment dat de agent jou zei dat je geen verklaring hoefde af te leggen had je alsnog kunnen zeggen dat je dat niet wilde.
Blijft de verklaring gewoon geldig als mij niet vooraf meegedeeld werd dat ik niet hoefde te antwoorden?
Burgerlijk Wetboek (boek 6) schreef:
Artikel 162

1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Duidelijk, echter in hoeverre blijft de andere bestuurder verantwoordelijk voor dat art 19?
Het is aardig naar vermeende strafbare feiten van anderen te verwijzen als je zelf de veroorzaker bent door het plegen van een stafbaar feit als 'lading verliezen'. Beetje omgekeerde wereld lijkt me.

Ik denk dat je overigens van heel veel geluk mag spreken dat het gebleven is bij materiële schade. Stel je voor dat iemand ten gevolge van jouw afgeladen lading was verongelukt: bijvoorbeeld een motorrijder die jouw kastje voor zijn wielen krijgt. Dan had je mogelijk te maken gehad met 'dood door schuld'.

In dit geval verwijzen naar anderen dat ze niet voldoende afstand hebben gehouden?? Denk dat dat heel onverstandig is.
Ik wil de wereld echt niet omdraaien, ik wil ook niet weten wat er had kunnen gebeuren en wat er dan zou kunnen volgen. Trouwens is het toch ook zo dat bij een geschil er altijd gekeken wordt naar wat beide partijen goed en fout hebben gedaan, puur en alleen omdat het zo is dat iedereen na afloop van een ongeval oid zijn eigen boontjes moet gaan doppen?
Kleine dingen, zoals lichte zaken die makkelijk van de aanhanger afwaaien? Er dient afstand gehouden te worden, zodat je een voertuig tot stilstand kunt brengen binnen de afstand waarover de weg vrij en te overzien is, en dat wordt in dit geval gedaan.
Dat weet jij toch niet? Met alle respect maar als hij dat had gedaan had ie de lading toch niet geraakt.
Dit strafbare feit gaat dus m.i. niet op. Zie mijn bovenstaande opmerking
Dus als ik een strafbaar feit bega houdt dat in dat een strafbare feit van een ander niet meer opgaat ?
De mededeling aan een verdachte van een strafbaar feit dat je niet tot antwoorden verplicht bent, dient voor de verklaring te gebeuren.
En wat is die verklaring waard als dat niet is gebeurt?
Jouw nalatigheid (het niet vastzetten van de lading) kun je niet afwimpelen op een ander, die daardoor schade oploopt
Ik wimpel de nalatigheid niet af , ik informeer naar de keerzijde van de medaille, heb ik duidelijk gemeld in mijn topic !
Ik heb de indruk dat je jezelf in de slachtofferrol wilt drukken terwijl in feite een ander slachtoffer is geworden.
Wie zegt dat en waarom zou ik dat willen?
Feit is dat de lading op de aanhangwagen kennelijk niet goed gezekerd was, dat daardoor lading van de aanhangwagen is afgevallen en dat als gevolg daarvan een ander schade heeft ondervonden. Verwijtbaar gedrag van degene die schade heeft ondervonden kan er hooguit toe leiden dat er een bepaald percentage van de schade wordt uitgekeerd.
Ok en gebeurt dat in de praktijk ook en hoe kan ik aangeven dat ik vind dat dat m.i. moet gebeuren? Waar kan ik terecht met mijn kant van het verhaal?
Tevens is er een inspectiedienst bijgeweest die foto's heeft gemaakt en zo, kan ik deze foto's opeisen en ook de verklaringen van de politie en zo??

Allemaal vragen die voor wat betreft de aansprakelijkheid niet terzake dienende zijn
Ok maar ik stel de vraag omdat ik het antwoord niet ken, niet omdat ik wil weten of deze vraag betrekking heeeft op een andere vraag.

Zijn die fotos op te vragen en in hoeverre controleert die inspectiedienst ook de tegenpartij, de inspectiedienst moet onpartijdig geacht worden dus die “weet niet” dat ik de uiteindelijke schuldige ben toch?
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

De rode draad in het verhaal is, is dat een ander schade heeft geleden door nalatig gedrag van de vraagsteller. Ik vind het schandelijk dat deze vervolgens fouten bij de ander gaat zoeken om er zo onderuit te komen. Dit terwijl alles gewoon afgehandeld kan worden via de verzekering. Proberen de ander er voor op te laten draaien en zelf de schade te laten betalen is typisch de mentaliteit hede ten dagen. Ken uw eigen verantwoording !!!! :twisted:
Ik zei al dat dat ook mijn taak is en dat was ook mijn bedoeling toen ik het vastzette, echter ook ik kan fouten maken of pech hebben dat er wat afvalt
Jij hebt een fout gemaakt en doordat die ander daar niet op geanticipeerd heeft, is het in ene zijn schuld dus ????????????
Tina Draaijer TS
Infopolitie Gast

Lees nou eens goed

Ongelezen bericht door Tina Draaijer »

Venzent schreef:De rode draad in het verhaal is, is dat een ander schade heeft geleden door nalatig gedrag van de vraagsteller. Ik vind het schandelijk dat deze vervolgens fouten bij de ander gaat zoeken om er zo onderuit te komen. Dit terwijl alles gewoon afgehandeld kan worden via de verzekering. Proberen de ander er voor op te laten draaien en zelf de schade te laten betalen is typisch de mentaliteit hede ten dagen. Ken uw eigen verantwoording !!!! :twisted:
Jij hebt een fout gemaakt en doordat die ander daar niet op geanticipeerd heeft, is het in ene zijn schuld dus ????????????
Dus jij wil zonder mij te kennen beweren dat ik mijn verantwoordelijkheid niet zal nemen?

Ik zeg nogmaals dat ik mij AFVRAAG wat de keerzijde van het verhaal er toe doet en zal de verzekering mijn kant van het verhaal geven. Vervolgens moet en zal de verzekering de schade netjes afhandelen door beide verklaringen samen te beoordelen!!!

Wees maar niet bang dat ik mijn verantwoordelijkheid niet neem, geef gewoon antwoord op mijn vraag en als je vind dat ik die niet mag stellen met je aan de moderator vragen of die deze vraag wil verwijderen.

Ik vraag hier alleen dingen die ik zelf niet weet. Ik ken het wetboek niet uit mijn hoofd en ik had ook erg veel aan het antwoord van MOTORON die namelijk antwoord gaf met een verwijzing naar een wetsartikel.

Rest mij de vraag nog of ik de foto's en dergelijke op kan vragen en zo ja waar, kan ik ook het pv opvragen en zo ja waar?
Als ik op de snelweg ineens zo belachelijk hard rem dat degene achter mij erachterop klapt, dan bega ik een fout, namelijk zo hard remmen dat ik het overige verkeer in gevaar breng, toch is de achteropkomende auto schuldig om dat ie geen afstand (genoeg) hield. Door dit bekende scenario werd mijn nieuwsgierigheid gewekt betreffende mijn eigen case.

Sorry dat jij dan direct denkt dat ik mijn verantwoordelijkheid niet neem, maar voor een "leek" als ik is dit een gewone vraag op een forum waar mensen zitten die meer verstand hebben van dit soort zaken als ik!

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Venzent TS
Infopolitie Gast

Re: Lees nou eens goed

Ongelezen bericht door Venzent »

Als ik op de snelweg ineens zo belachelijk hard rem dat degene achter mij erachterop klapt, dan bega ik een fout, namelijk zo hard remmen dat ik het overige verkeer in gevaar breng, toch is de achteropkomende auto schuldig om dat ie geen afstand (genoeg) hield.
Hier bega je een fundamentele denkfout. Onderstaand een stukje die duidelijk maakt, dat indien je onnodig remt, de voorligger wel degelijk aansprakelijk is.
De auto die voor u rijdt, maakt een noodstop voor een overstekende eend. Een botsing is onvermijdelijk. Wie is aansprakelijk voor de schade?

De bestuurder van de auto die plotseling remde voor de eend was schuldig aan het ontstaan van het ongeval. De bestuurder van de eerste auto had gewoon door moeten rijden. Heel zielig voor het eendje, maar door abrupt te remmen met een auto achter je, is de kans op ernstig letsel voor beide bestuurders en eventuele inzittenden veel te groot. Bij het remmen voor dit soort ‘kleine dieren’ buiten de bebouwde kom ligt de aansprakelijkheid al snel bij de voorste partij. Bij een koe, paard of ree wordt dit natuurlijk weer anders, omdat dit grotere dieren zijn en bij een aanrijding hiermee de kans op letsel bij beide bestuurders aanwezig is.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Tina, laat ik het simpel houden. Artikel 19 RVV heeft niets te maken met een plotseling optredend onheil als afgevallen lading.

Nee, je kunt er dus niets mee.

Als je tegen een stilstaande foutgeparkeerde auto aanrijdt, dan is die ook niet medeschuldig aan het ongeval omdat hij fout geparkeerd stond.
tina draaijer TS
Infopolitie Gast

goed punt!

Ongelezen bericht door tina draaijer »

Venzent schreef:
Als ik op de snelweg ineens zo belachelijk hard rem dat degene achter mij erachterop klapt, dan bega ik een fout, namelijk zo hard remmen dat ik het overige verkeer in gevaar breng, toch is de achteropkomende auto schuldig om dat ie geen afstand (genoeg) hield.
Hier bega je een fundamentele denkfout. Onderstaand een stukje die duidelijk maakt, dat indien je onnodig remt, de voorligger wel degelijk aansprakelijk is.
De auto die voor u rijdt, maakt een noodstop voor een overstekende eend. Een botsing is onvermijdelijk. Wie is aansprakelijk voor de schade?

De bestuurder van de auto die plotseling remde voor de eend was schuldig aan het ontstaan van het ongeval. De bestuurder van de eerste auto had gewoon door moeten rijden. Heel zielig voor het eendje, maar door abrupt te remmen met een auto achter je, is de kans op ernstig letsel voor beide bestuurders en eventuele inzittenden veel te groot. Bij het remmen voor dit soort ‘kleine dieren’ buiten de bebouwde kom ligt de aansprakelijkheid al snel bij de voorste partij. Bij een koe, paard of ree wordt dit natuurlijk weer anders, omdat dit grotere dieren zijn en bij een aanrijding hiermee de kans op letsel bij beide bestuurders aanwezig is.
hier heb je wel een punt !
rijschoollucassen
Stamgast
Roepnaam: Jaap
Geslacht:

Ongelezen bericht door rijschoollucassen »

Tina,

je schreef dat je op jouw motorexamen een compliment kreeg voor het vergroten van jouw afstand. Hardstikke goed natuurlijk. dit valt onder het anticiperen op fouten van anderen. Zeker als motorrijdster, waar je een stuk kwetsbaarder bent. evengoed zou je de bestuurder van die auto aansprakelijk gesteld hebben als je ook maar één klein spijkertje over het hoofd gezien had.
Gesloten