Alcoholgebruik op straat

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ironmill TS
Infopolitie Gast

Alcoholgebruik op straat

Ongelezen bericht door Ironmill »

04-01-'05 Almere

Een biertje drinken buiten, mag dit wel of niet? Uiteraard weet ik bijna zeker dat dit niet mag, aangezien blowen inmiddels ook verboden is op straat. Maar toch hoor ik nu van mensen dat het ineens wel weer is toegestaan... Hoe zit dit precies? Is hierin de wetgeving veranderd of niet?

Alvast bedankt voor uw reactie.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Kijk in de algemene plaatselijke verordening van de gemeente almere of het strafbaar gesteld is om binnen die gemeente grenzen alcoholhoudende drank te nuttigen (of geopend bij zich hebben)

Het kan zijn dat de gemeente (B&W) een bepaald (stads)deel aanwijst waar geen alcohol gedronken mag worden (denk aan winkelcentum).
Deze besluiten worden altijd gemeld en meestal hangen er op deze gebieden borden waarop vermeld staat dat er geen alcohol genuttigd mag worden.

Als u dronken over straat zwalkt, vervelend bent en/of het verkeer hindert dan bent u strafbaar volgens het wetboek van strafrecht en dat geldt overal,
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Moet je even zoeken in de APV van de eigen gemeente wat er geregeld is omtrend het nuttigen van alcoholische dranken op straat.
Het in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg is zowiezo verboden.

De vergelijking van blowen en drinken gaat in dit geval niet op, aangezien drugs nog steeds verboden is dus ook het gebruik op straat.
Het wordt alleen onder bepaalde omstandigheden gedoogd, zoals bv. in een koffieshop.
Guido TS
Infopolitie Gast

Uit de APV Almere

Hinderlijk drankgebruik

Het is verboden op of aan de weg, of op het openbaar water, dan wel in een voor het publiek toegankelijk gebouw, alcoholhoudende drank te nuttigen indien dit gepaard gaat met gedragingen die de openbare orde verstoren, het woon- en leefklimaat aantasten, of anderszins overlast veroorzaken.

Het is verboden, op of aan de weg, die deel uit maakt van een door burgemeester en wethouders aangewezen gebied, alcoholhoudende dranken te nuttigen, aanwezig te hebben en/of te verhandelen.

Het college kan de werking van het verbod in het tweede lid beperken tot bepaalde dagen en uren.
Het bepaalde in het tweede lid geldt niet voor:
a een terras dat deel uit maakt van een horecabedrijf, als bedoeld in artikel 1 van de Drank en Horecawet
Ironmill TS
Infopolitie Gast

Heel erg bedankt voor de snelle reacties. ik heb het opgezocht:

Artikel B32 - Hinderlijk drankgebruik

1. Het is verboden op of aan de weg, of op het openbaar water, dan wel in een voor het publiek toegankelijk gebouw, alcoholhoudende drank te nuttigen indien dit gepaard gaat met gedragingen die de openbare orde verstoren, het woon- en leefklimaat aantasten, of anderszins overlast veroorzaken.
2. Het is verboden, op of aan de weg, die deel uit maakt van een door burgemeester en wethouders aangewezen gebied, alcoholhoudende dranken te nuttigen, aanwezig te hebben en/of te verhandelen.
3. Het college kan de werking van het verbod in het tweede lid beperken tot bepaalde dagen en uren.
4. Het bepaalde in het tweede lid geldt niet voor:

Hieruit maak ik op dat, mits niemand er last van heeft, het toegestaan is.

Heel erg bedankt.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ironmill schreef:Heel erg bedankt voor de snelle reacties. ik heb het opgezocht:

Artikel B32 - Hinderlijk drankgebruik

1. Het is verboden op of aan de weg, of op het openbaar water, dan wel in een voor het publiek toegankelijk gebouw, alcoholhoudende drank te nuttigen indien dit gepaard gaat met gedragingen die de openbare orde verstoren, het woon- en leefklimaat aantasten, of anderszins overlast veroorzaken.
2. Het is verboden, op of aan de weg, die deel uit maakt van een door burgemeester en wethouders aangewezen gebied, alcoholhoudende dranken te nuttigen, aanwezig te hebben en/of te verhandelen. 3. Het college kan de werking van het verbod in het tweede lid beperken tot bepaalde dagen en uren.
4. Het bepaalde in het tweede lid geldt niet voor:

Hieruit maak ik op dat, mits niemand er last van heeft, het toegestaan is.

Heel erg bedankt.
Zou er niet klakkeloos vanuit gaan, daar kan je behoorlijk de bietenbrug mee opgaan.

kijk even naar het vetgedrukte stukje en naar mijn eerdere posting.

Mensen tot last zijn is openbare dronkenschap en dat is ook een overtreding uit het wetboek van strafrecht, maw dat hoeft niet in een apv te staan.
Ironmill TS
Infopolitie Gast

Ja, openbare dronkenschap staat er idd duidelijk bij. En die gebieden zou ik dan ook nog uit moeten zoeken. Maar op dit punt heb ik in ieder geval meer duidelijk.
Gesloten