Is drankschenker medeveratwoordelijk voor dodelijk ongeluk

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Georgie TS
Infopolitie Gast

Is drankschenker medeveratwoordelijk voor dodelijk ongeluk

Ongelezen bericht door Georgie »

Ik heb een cafetaria met drankvergunning. Stel er drinkt bij mij iemand 19 flesjes bier en hij stapt doodleuk achter het stuur, er zit ook iemand bij hem in de auto die geen drank heeft gedronken, en hij maakt vervolgens een (dodelijk)ongeluk. Kan ik mede verantwoordelijk worden gehouden voor dit ongeluk?
Mo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mo »

Ja, als vergunninghouder ben je verantwoordelijk voor je klanten. Als het goed is heb je je SVH diploma moeten halen en aldaar leer je dat je:
a. nooit alcohol mag schenken aan iemand die reeds dusdanig onder invloed van drank is dat men het geen nuchtere staat meer kan noemen.
b. je al helemaal niet een dusdanige hoeveelheid aan deze zelfde persoon mag schenken
c. iemand die een ongeluk veroorzaakt of zelf een ongeluk krijgt en daarbij verklaard waar hij zijn laatste drank heeft gedronken en dat de schenker c.q. vergunninghouder daarbij kon zien dat hij reeds in beschonken toestand verkeerde,
je mede verantwoordelijk wordt gehouden.

Dit is overigens niets nieuws, maar ik weet dat dit al geldt sinds zeker de jaren 70. (Het is zelfs zo dat je in principe geen klanten mag binnenlaten die reeds in een andere bar zich tegoed aan drank hebben gedaan.)

Nog niet zo lang geleden is er een kastelein veroordeeld vanwege mede schuld bij het veroorzaken van een ongeluk onder invloed van alcohol (wegens het teveel schenken van jenever aan een klant).

En ja, je hebt de mogelijkheid dat de gemeente daarvoor je vergunning intrekt.

Gr
Mo
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Los van de juridische verantwoordelijkheid van de vergunninghouder bestaat er ook nog zoiets als morele verantwoordelijkheid. Je laat zo iemand toch niet achter het stuur kruipen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
marian TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door marian »

Word daar dan weleens op gecontroleerd woon vlakbij een cafe en kan zo tig kentekens op noemen van mensen die veel teveel gezopen hebben en dan gewoon achter het stuur kruipen.
Ik hoop weleens stiekum dat ze worden aangehouden maar helaas in de 9 jr is dat wij ook in die kroeg komen is het nog niet gebeurd.
Voor de goede orde wij drinken ook weleens teveel maar lopen dan naar huis of zijn we verder weg pakken we een taxi,als je 50€ in de kroeg kan afrekenen moet er ook € zijn voor een taxi vind ik persoonlijk
Dartpijl TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Dartpijl »

Dit is toch niet logisch? Is het dan zo scheef geregeld hier?

Als ik compleet bezopen uit een cafe kom, stap op de fiets, je mag tenslotte niet onder invloed besturen, rij tegen een auto aan, kan ik toch niet de Cafebaas verantwoordelijk stellen, omdat hij me alcohol heeft verschaft, terwijl ik daar gewoon voor betaalde...

de ene is anders dronken dan de andere, de ene kan niet meer lopen, de andere is weer anders.

Jij als vergunninghouder kan er toch niets aan doen dat hij achter het stuur stapt? Moet een cafebaas, die al zijn inkomsten haalt uit drank, iedereen maar 2 biertjes kunnen verkopen, omdat hij anders te dronken is dat hij niet meer naar huis kan?

Moet je bij ingaan van een cafe aangeven of je met de auto ben, dus dat je cafebaas jou maar 2 biertjes mag verschaffen, en als je lopend bent mag je wel onbepert drinken?

Moet een cafebaas voor iedere bezopen persoon vervoer naar huis regelen dan?

En je mag geen alcohol schenken aan mensen die niet meer nuchter zijn, dan mag je elk cafe en discotheek ook wel beboeten/sluiten.

Komt hier niet het "causaalverband" kijken?

Ik wou alleen even mijn mening kwijt :)

grt
Mo TS
Infopolitie Gast

Ja Dartpijl, dat mag je vinden, alleen de TS vraagt of het juridisch is geregeld en ja dat is het.

En inderdaad Thunderstreak, zoiets is ook een morele verplichting. Maar in principe staat in de HDW ook geregeld dat je bij een klant die meer dan de toegestane drank nuttigt inderdaad om de autosleutels behoort te vragen. Zelfs dat is wettelijk vasteglegd.

Net zoals bestuurlijke maatregelen t.a.v. een horecaexploitant inzake dealen, heling en wapen en munitiewet.
Als een klant in een catergorie van deze een overtreding maakt binnen je zaak maar ook in een bepaalde omtrek rondom het etablissement, wordt je of tijdelijk gesloten of/en raak jij als horecavergunninghouder je vergunning kwijt.

Alles is te vinden in:
- Horeca en Drankwetgeving
- Wetboek van Strafrecht
- APV

Gr
Mo
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Mo,

Heb jij daar toevallig de uitspraak van? Ik vind het altijd interessant om de motivatie van een rechter te bestuderen... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mo TS
Infopolitie Gast

Die zijn er met regelmaat Koen..
Maar ik weet dat de eerste intrekkingsgrond inzake openbare orde, dus dronkenschap waarbij horecaexploitant aansprakelijk is gesteld voor zoals de juridische term wordt genoemd "Kennelijke staat"al in 1991 was
onder VzARRvS 10 december 1991 onder zaaknummer JG 92.0248 KHW). Tenminste hier wordt naar verwezen als zijnde voorbeeldzaak in
de jurisprudentie. Ik weet echter al dat de jaren daarvoor hiervan gebruik werd gemaakt.

Ik zou niet eens de moeite nemen dit op te zoeken maar gewoon naar de afdeling vergunningen bij de gemeente gaan waar er gelijk inzicht gegeven kan worden welke horecavergunningen op grond van het genoemde zijn ingetrokken. Want het is de burgemeester die uiteindelijk de opdracht tot sluiting geeft n.a.v. uitspraak van welke rechtsbevoegdheid dan ook.
Ook heeft de politie afdeling Bijzondere Wetten (afdeling Horeca, tenminste hier hebben we een dame die dit speciaal onder haar hoede heeft) hier vaak een overzicht van.
En als je dan een dossier te pakken kan krijgen heb je gelijk een totale inzicht hoe de zaak in zijn totaal is opgebouwd met welke achterliggende argumentatie...

Gr
Mo
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Is de verkoper van de mobiele telefoon dan ook (mede)verantwoordelijk als zijn klant iemand het leven uit rijdt, als hij niet hands-free zit te sturen ??
Mo TS
Infopolitie Gast

Bert een dergelijke vergelijking is hier a. niet op z'n plaats (geeft geen antwoord op TS vraag in het gastengedeelte) en b. is de vergelijking volkomen niet op z'n plaats, zoals je zelf ook al wel zal begrepen hebben.
We hebben het hier over Horeca exploitatie en vergunningenstelsel en de daaraan verbonden sanctie bij ovetreden regel- en wetgeving inzake gestelde zaken door diverse wetten.
fransvandervliet@yahoo.co TS
Infopolitie Gast

in Nederland is dit NIET het geval.

Ongelezen bericht door fransvandervliet@yahoo.co »

Zelf jaren geleden de dupe geweest van 'grappige' meid achter de bar.

Ze lengde mijn bier aan met jenever en schonk ruim 1,5 fles uit,
politie ondernam GEEN actie, gemeente (vergunning verlener) ondernam GEEN actie, een civiele zaak verloor ik.

Nee, ik had getuigen en een altvleesklierontsteking die mij bijna fataal werd.

Toch koste dit mij nog enkele duizenden guldens, waarbij zelfs werd veroordeeld tot het vergoeden van de kosten van de veroorzaker.

In Nederland is dit dus beslist niet het geval, veel blablabla maar NIETS als het noodzakelijk blijkt.

Ze willen je bang maken, ook ik heb vakdiploma cafébedrijf daar staat de theorie ook in....
Michael
Gewaardeerd lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Re: in Nederland is dit NIET het geval.

Ongelezen bericht door Michael »

fransvandervliet@yahoo.co schreef:Ze willen je bang maken
Er wordt hier niemand bang gemaakt.
TS stelt een vraag, hier wordt een juridisch antwoord opgegeven zoals het geregeld s in de wet.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Mo schreef:Bert een dergelijke vergelijking is hier a. niet op z'n plaats (geeft geen antwoord op TS vraag in het gastengedeelte) en b. is de vergelijking volkomen niet op z'n plaats, zoals je zelf ook al wel zal begrepen hebben.
We hebben het hier over Horeca exploitatie en vergunningenstelsel en de daaraan verbonden sanctie bij ovetreden regel- en wetgeving inzake gestelde zaken door diverse wetten.
Je hebt gelijk Mo mbt. het geen antwoord geven op de vraag van TS.

Over jouw overige punten zal ik mij hier daarom maar niet uitlaten.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

fransvandervliet@yahoo.co schreef:Zelf jaren geleden de dupe geweest van 'grappige' meid achter de bar.

Ze lengde mijn bier aan met jenever en schonk ruim 1,5 fles uit,
politie ondernam GEEN actie, gemeente (vergunning verlener) ondernam GEEN actie, een civiele zaak verloor ik.

Nee, ik had getuigen en een altvleesklierontsteking die mij bijna fataal werd.

Toch koste dit mij nog enkele duizenden guldens, waarbij zelfs werd veroordeeld tot het vergoeden van de kosten van de veroorzaker.
....
De hoeveel bier die je nodig hebt om ongemerkt 1,5 liter jenever er doorheen te mixen is dusdanig groot dat het al niks meer uit maakt, dunkt mij. Dat is heel iets anders dan verdovende middelen bij iemand z'n drankje gooien oid. Dat je die zaak verloren hebt lijkt me niet meer dan logisch. En waarom de politie niks doet? We hebben belangrijkere dingen te doen.
En is een altvleesklier een computervirus?
Wie rent, bekent!
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

fransvandervliet@yahoo.co schreef:Ze lengde mijn bier aan met jenever en schonk ruim 1,5 fles uit
Ik vind het überhaupt al knap als iemand op een avondje ONGEMERKT 1 1/2 fles jenever door zijn bier weggespoeld krijgt.
Hoeveel glazen bier heb je daar voor nodig om zoveel jenever ONGEMERKT in weg te drinken ???

Zal een aardig alcohol-gehalte gehad hebben waar een gemiddeld ge-oefend drinker jaloers op zou zijn.
Gesloten