wapenvergunning

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
manolito TS
Infopolitie Gast

wapenvergunning

Ongelezen bericht door manolito »

goeide dag allemaal

kijk ik ben nu 18 jaar en ik wil een wapenvergunning hebben ma moet je daar voor eerst bij een schietclub zitten of maakt dat niks uit? en wat moet je er allemaal voor doen om er en te krijgen??? :D
m2jeff
Nieuw lid
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 46

Ongelezen bericht door m2jeff »

Je moet eerst een periode (meende 1 of 2 jaar) bij een schietvereniging zitten. Je wordt wel gescreend op eventuele antecedenten.
Kijk gerust op de volgende pagina voor meer info:
http://schietsport-verenigingen.pagina.nl/
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Re: wapenvergunning

Ongelezen bericht door The Scorpion »

manolito schreef:goeide dag allemaal

kijk ik ben nu 18 jaar en ik wil een wapenvergunning hebben ma moet je daar voor eerst bij een schietclub zitten of maakt dat niks uit? en wat moet je er allemaal voor doen om er en te krijgen??? :D

vraag: waarom?
Wie rent, bekent!
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Waarschijnlijk omdat TS de schietsport wil gaan beoefenen.

Zonder juridische poespas is de procedure gelijkend op het volgende:
Om in aanmerking te komen voor een "verlof tot voorhanden hebben van een vuurwapen" in de volksmond een wapenvergunning genoemd moet je O.A aan het volgende voldoen:

- Je moet minimaal 18 jaar oud zijn.
- Je moet tenminste een jaar lid zijn van een schietvereniging.
- Je moet goed om kunnen gaan met verschillende wapens.
- Je moet voldoende schietbeurten in je schietregister hebben staan.
- Je mag geen strafblad hebben of een misdrijf hebben gepleegd.

Om een velof tot voorhanden hebben aan te vragen ga je eerst naar het bestuur van jouw vereniging om te vragen of zij jou bekwaam genoeg vinden om een wapen te mogen aanschaffen. Heb je de goedkeuring van het bestuur dan ga je naar de plaatselijke politie om daar een zogenaamd WM 3 formulier te halen.

Heb je dit formulier dan dient het bestuur dit formulier in te vullen en kun je met dit formulier naar een wapenhandel bij jou in de buurt om daar een wapen uit te zoeken. Met dit wapen moet wel kunnen worden geschoten bij jouw vereniging of bij een schietbaan die door jou vereniging wordt gehuurd. Heb je een wapen gevonden welke je graag zou willen hebben dan laat je deze gegevens ingevuld door de wapenhandelaar zien aan het bestuur die deze op een WM3 formulier invult.

Nu heb je een volledig ingevuld WM 3 formulier waar je weer mee naar de politie moet, je levert het formulier in bij de afdeling "bijzondere wetten" deze doen een antecenten onderzoek (of je geen strafblad hebt enz.). Dit onderzoek kan ongeveer 2 weken in beslag nemen. Indien alle gegevens kloppen en je aanvraag wordt geaccepteerd dan kun je op het politie bureau je verlof tot voorhanden hebben van een vuurwapen ophalen.

Je ontvangt dan een WM2 formulier. Heb je dit gedaan dan kun je bij de wapenhandel je wapen gaan ophalen ter overlegging van dit WM 2 formulier. Meestal zal de politie je vragen om na het ophalen van dit wapen nog een keer langs te komen maar dan met het wapen, ze controleren dan het wapennummer met het nummer dat zij hebben ingevoerd in hun computer. Is alles goed dan kun je naar de schietbaan om daar je eerste schot te lossen met je eigen wapen.
Dit is de wat oudere vorm maar de eisen zijn vrijwel gelijk.

Op het moment dat je een eigen wapen gaat aanschaffen dan zal er voor de afgifte van het verlof een controle plaatsvinden vanuit de politie om te kijken of je voldoet aan de eisen met betrekking tot het opbergen van het wapen.

Mocht je de juridische kant willen bekijken dan moet de circulaire even bekijken:

http://www.infopolitie.nl/wet/wwm/circu ... eiding.php

Verenigingen kunnen wel eens wat verschillende regels hanteren maar deze zullen nimmer strijdig zijn met de wet.

Mocht je een keer willen gaan kijken bij een schietvereniging, zorg er dan voor dat je naar een vereniging gaat die is aangesloten bij de KNSA.

Mocht je meer info willen hebben dan kan je even mailen.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

rich schreef:Waarschijnlijk omdat TS de schietsport wil gaan beoefenen.
Dat betwijfel ik. Al zal hij dat niet snel toegeven.
Wie rent, bekent!
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

Er zijn ook nog mensen die de schietsport voor hun plezier beoefenen. Ga eens kijken bij een vereniging. Het stikt er van dat soort mensen ;)

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

Re: wapenvergunning

manolito schreef: kijk ik ben nu 18 jaar en ik wil een wapenvergunning hebben ma moet je daar voor eerst bij een schietclub zitten of maakt dat niks uit? en wat moet je er allemaal voor doen om er en te krijgen??? :D

Zoals ik het lees bestaat er een kans dat hij ook zonder lid te zijn van een schietclub aan een wapen wil komen. Tuurlijk, normale mensen genoeg op een schietclub. Ik heb alleen het idee dat hij een vergunning wil krijgen zonder lid te hoeven zijn van een schietclub. Nou ja, laat ik het anders zeggen: ik sluit het niet uit :wink:
Wie rent, bekent!
manolito TS
Infopolitie Gast

wapenvergunning

Ongelezen bericht door manolito »

kijk het maakt mij niet uit hoe ik er aan kan komen ma ik schiet nu al een tijdje en nu wil ik er egt een hebben kunnun jullie niet met een directe antwordt komen dan met al dat ge poes pas er om heen :D
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

volgens mij krijg je hier directe antwoorden. Dat die je niet aanstaan doet mij steeds meer vermoeden dat The Scorpion je tamelijk goed inschat.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

En als je geen 'ge poes pas' wil zou het ook schelen als je normaal typt, normale zinsbouw en normale Nederlandse woorden en dergelijke. Dan wordt je serieuzer genomen, hetgeen de antwoorden wellicht ten goede komt.

En om mijn vermoeden maar weer eens te versterken: als je echt al een poosje schiet zou je op die schietbaan heel goed uit kunnen vogelen hoe je aan een vergunning komt. Daar zitten genoeg mensen die dat exact weten, zij weten dat vaak beter dan de doorsnee straatdiender.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je wel schiet, maar niet bij een (legale) schietclub. In dat geval ben je op een forum met betrekking tot de politie ook niet echt aan het goede adres.
Wie rent, bekent!
rich
Moderator
Agent
Geslacht:

jullie niet met een directe antwordt komen dan met al dat ge poes pas er om heen
Ik geloof niet dat er wat mis is met mijn antwoord dus misschien moet je wat beter lezen.

rich@infopolitie.nl

Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

rich schreef:
jullie niet met een directe antwordt komen dan met al dat ge poes pas er om heen
Ik geloof niet dat er wat mis is met mijn antwoord dus misschien moet je wat beter lezen.
Dat geloof ik ook niet. Behalve de regels die rich opsomt, stellen serieuze schietverenigingen ook regels voordat een eerste vuurwapen kan worden aangeschaft:
- in eerste instantie adspirantlid voor de termijn van een jaar;
- het verplicht volgen van veiligheidsinstructie;
- het verplicht volgen van wapen- en schietinstructie (lessen);
- ballotage om volwaardig lid te kunnen worden, waarbij het gedrag op de schietbaan, de algehele indruk en de regelmatigheid van schietoefeningen worden beoordeeld;
- toestemming tot het verkrijgen van een eerste wapen eerst na 1½ à 2 jaar regelmatig beoefenen van de schietsport en aangetoonde bekwaamheid;
- het eerste wapen mag alleen een klein kaliber (22lr) wapen zijn;
- toestemming voor aanschaf van een tweede wapen eerst na 2 jaar (wettelijk 1 jaar) en na aangetoonde genoegzame bekwaamheid met dat specifieke kaliber.
appiehappie
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door appiehappie »

Misschien verwacht hij wel dat wanneer jullie een nieuw wapen krijgen, dat hij dan de oude voor een vriendenprijsje over mag nemen! :?

Dat dit een soort marktplaats is voor 2de hands politie pistolen!

Nee, Manolito, ik denk dat je heel erg verkeerd zit op dit forum.

Er zitten, voor zover ik me kan herinneren, ook nog wel een paar haken en ogen aan het bezitten van een vuurwapen. Zoals de manier van bewaren en vervoeren.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Tijd om dit topic te sluiten, de antwoorden zijn gegeven. Topicstarter moet het er mee doen.
Gesloten