Gratis parkeren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Chippie TS
Infopolitie Gast

Gratis parkeren

Ongelezen bericht door Chippie »

DECEMBER 2005 - APELDOORN - Automobilisten kunnen de komende tijd op sommige plekken in het centrum van Apeldoorn gratis parkeren. Dat is het gevolg van een vonnis van de Zutphense rechtbank, die een juridische fout heeft blootgelegd in het stelsel. De Apeldoornse advocaat De Jong en de gemeente verschillen van mening over de vraag hoe snel de gemeente die fout kan herstellen.

Het gaat om betaald-parkeerplekken waar alleen met chipknip betaald kan worden. De Jong vocht zelf met succes een bon aan die hij kreeg aan de Kanaalstraat, nabij de Potlood-flat. De plaatsen waar behalve met chipknip ook met munten betaald kan worden, deugen juridisch wel. De gemeente kon gisteren geen overzicht geven van de betreffende locaties.

De rechtbank stelt dat de gemeente op sommige plekken ten onrechte aan chauffeurs oplegt dat ze hun parkeertarief met de chipknip moeten voldoen. Zoiets mag volgens de rechter alleen als er in de omgeving genoeg mogelijkheden zijn om die chipknip -een extra functie van de meeste bankpassen- op te laden. De gemeente Apeldoorn heeft onvoldoende afgewogen of die voorzieningen er zijn, meent de rechter. Bovendien hebben burgemeester en wethouders tot nu toe verzuimd de regeling formeel juist vast te leggen. Het gevolg is dat ook anderen die nu een bon krijgen op een parkeerplaats met alleen chipautomaten, die met succes kunnen aanvechten. Wel moeten ze eerst formeel bezwaar aantekenen tegen de boete. De situatie geldt tot de gemeente het chipsysteem alsnog voldoende juridisch onderbouwd heeft.

:lol: :lol: :lol: :lol: :wink:

Opmerking van moderator MotoRon

Chippie, zou je de volgende keer de bron willen vermelden?
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Wat is de vraag in deze?
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
appiehappie
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door appiehappie »

In Rotterdam heeft een soortgelijke zaak helaas geen winnaar voor de burger opgeleverd.

Het blijft belachelijk dat je met wettelijk goedgekeurd geld niet je parkeerkaartje kan betalen.

Alleen met de chipknip. Ik heb zo'n ding niet eens.

Arrogantie van de macht.
Chippie TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Chippie »

De vraag is of je gewoon niet overal met muntgeld moet kunnen betalen? Of een combinatie hiervan.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Chippie schreef:De vraag is of je gewoon niet overal met muntgeld moet kunnen betalen? Of een combinatie hiervan.
Ik kan het (natuurlijk) mis hebben............. :oops: maar ik meen dat in Nijmegen een dergelijke zaak ook heeft gespeeld en dat de rechter toen heeft bepaald dat dit (alleen chipknip) wel toegestaan was. :shock:
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dusty schreef:Ik kan het (natuurlijk) mis hebben............. :oops: maar ik meen dat in Nijmegen een dergelijke zaak ook heeft gespeeld en dat de rechter toen heeft bepaald dat dit (alleen chipknip) wel toegestaan was. :shock:
Een rechter oordeelt over een zaak en neemt daarbij de voorhanden zijnde gegevens en argumenten mee in zijn overwegingen. Hier is volgens het artikel sprake van onvoldoende mogelijkheden tot opwaarderen chipknip
Zoiets mag volgens de rechter alleen als er in de omgeving genoeg mogelijkheden zijn om die chipknip -een extra functie van de meeste bankpassen- op te laden.
en het ontbreken van een juridische basis
Bovendien hebben burgemeester en wethouders tot nu toe verzuimd de regeling formeel juist vast te leggen.
Het is maar de vraag of in de door jou vermelde zaak sprake was van dezelfde tekortkomingen
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

grappig dat dit nu aan de orde komt.
Begin december was ik ook in Apeldoorn en had ook het probleem dat ik niet de parkeermeter kon betalen vanwege het feit dat ik geen chipknip heb.
Ik heb dus geparkeerd zonder te betalen en had me ook heilig voorgenomen om in bezwaar te gaan als ik een bon gekregen zou hebben.
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

De Hoge Raad heeft naar aanleiding van de zaak in Rotterdam al een arrest gewezen (LJN AR8903): het is gemeenten toegestaan parkeerbelastingen exclusief te innen door middel van de chipknip en zodoende de chartale euro als betaalmiddel uit te sluiten.

(Er is wel wat kritiek mogelijk op het arrest en in andere zaken lijkt men er verstandig aan te doen Europees recht in te roepen)
The One
Superlid
BOA
BOA
Roepnaam: Conducteeeuur?
Geslacht:
Leeftijd: 56

Ongelezen bericht door The One »

Het heeft er wel toe geleid dat Nijmegen z'n automaten heeft aangepast... :wink:
Dusty schreef:
Ik kan het (natuurlijk) mis hebben............. maar ik meen dat in Nijmegen een dergelijke zaak ook heeft gespeeld en dat de rechter toen heeft bepaald dat dit (alleen chipknip) wel toegestaan was.
The One
Gesloten