bromfietskenteken en legitimatie

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Henk Overeijnder TS
Infopolitie Gast

bromfietskenteken en legitimatie

Ongelezen bericht door Henk Overeijnder »

In de procedure heeft de aanvrager 2x een geldige legitimatie nodig. Een asielzoeker beschikt over een zogenaamd W-document. Hij mag hiermede niet reizen in europa. Geldt dit wel als legitimatie ihkv het bromfietskenteken? Indien niet, is de konsekwentie dat iemand die al enkele jaren bromfiets rijdt zijn mobiliteit wordt afgepakt. Dit lijkt mij een weeffout...
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Ik weet het antwoord op uw vraag niet. Daarom heb ik de vraag doorgestuurd naar de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Ik wacht even op hun antwoord. Mocht deze komen, plaats ik hem in het forum.
Bionda TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bionda »

Als je een w-document hebt dan zit je in afwachting van een beslissing. Of je identiteit daarmee al dan niet vast staat is niet altijd duidelijk.

Volgens de wet moet iedereen die na 1980 geboren is in het bezit zijn van een bromfietscertificaat. Dus als bovengenoemd persoon voor 1980 geboren is en een geldig legitimatiebewijs, zoals een rijbewijs, of een paspoort kan voorleggen kan hij of zij een brommer kopen, verzekeren en wegrijden.

Dus als je identiteit niet vast staat zul je vast niet brommer kunnen rijden. Legaal althans... Ik heb het gevoel dat ik ergens het schip in ga...

Gr. Bion
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Dit is wat het CBR zegt over een W-document.
Is welliswaar voor de aanvraag van een rijbewijs, maar geeft wel de status aan.
CBR schreef:Wat wordt verstaan onder een geldig legitimatiebewijs?
Het CBR accepteert vanaf 1 januari 2006 de volgende identiteitsbewijzen:

- geldig Nederlands paspoort
- Nederlands rijbewijs (geldigheidsduur mag zijn verstreken)
- geldig reisdocument voor vluchtelingen
- geldig reisdocument voor vreemdelingen
- geldige Europese identiteitskaart
- geldig paspoort van onderdanen van EG en EER1

Bij wet is bepaald dat mensen met een W-document (voor asielzoekers) en mensen met een verlopen A- tot en met F-vreemdelingendocument geen aanspraak kunnen maken op een rijbewijs. Het W-document is weliswaar een legitimatiebewijs, het is géén verblijfsvergunning en dus geen goed document om bij de gemeente een rijbewijs te kunnen krijgen.
Bionda TS
Infopolitie Gast

Dus het mag niet. Dus als je als asielzoeker zijnde 3 jaar geleden hier kwam en een brommer hebt gekocht dan wordt ie ??? in beslag genomen?

Bionda
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Ik heb personen gecontroleerd die een W-document hebben en een bromfiets certificaat.

Dus het kan blijkbaar wel. :wink:
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

CBR schreef:Aanvragen bromfietscertificaat

Als je in aanmerking komt voor vrijstelling, kun je het certificaat
aanvragen bij het postkantoor of één van de CBR-regiokantoren of theorie-examencentra. Je moet hier dan een pasfoto afgeven en je legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Je dient het certificaat dus zélf aan te vragen. Bovendien moeten de kosten á € 14,60 direct worden voldaan. Het certificaat krijg je dan ongeveer twee weken later thuis gestuurd.
Als je het bromfietscertificaat via de Inhaalslag hebt aangevraagd en kwijt bent geraakt, kun je bij een CBR-regiokantoor een duplicaat aanvragen.
Dit staat er verder nog.
Als je op de originel site van het CBR op, wat ik rood gemaakt heb, klikt, kom je ook uit bij het eerdere stukje wat ik gepost heb, waarmee het CBR aangeeft dat een W-document voor de aanvraag van een bromfiets certificaat ook niet voldoende is.
PJ TS
Infopolitie Gast

rai schreef:Dit staat er verder nog.
Als je op de originel site van het CBR op, wat ik rood gemaakt heb, klikt, kom je ook uit bij het eerdere stukje wat ik gepost heb, waarmee het CBR aangeeft dat een W-document voor de aanvraag van een bromfiets certificaat ook niet voldoende is.
Blijkt dus dat dit niet geheel wordt nageleefd ander kan iemand met een w-document nooit een certificaat hebben.

En toch heb ik er al meer dan 1 gezien die het wel hebben.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

PJ schreef:
rai schreef:Dit staat er verder nog.
Blijkt dus dat dit niet geheel wordt nageleefd ander kan iemand met een w-document nooit een certificaat hebben.

En toch heb ik er al meer dan 1 gezien die het wel hebben.
Zal misschien te maken hebben met het feit dat een rijbewijs op een stad- of gemeentehuis wordt aangevraagd en het bromfietscertificaat op het postkantoor.
Bionda TS
Infopolitie Gast

Zit er nou een clou verborgen of worden de regels niet goed nageleefd??? Gedoogd dus.. :(

Gr. Bionda
thijeleo
In Memoriam
Agent

Nee, men geeft hier antwoorden over het bromfietscertificaat, terwijl de vraag over bromfietskenteken ging.
PJ TS
Infopolitie Gast

rdw schreef: # een Nederlands reisdocument voor vreemdelingen + een recent afschrift (max. 3 maanden oud) van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente;
# een Nederlands reisdocument voor vluchtelingen + een recent afschrift (max. 3 maanden oud) van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente;
# een Nederlands nooddocument + een recent afschrift (max. 3 maanden oud) van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente;
Hier dan een link naar het antwoord:
kenteken overschrijven

Maar een asielzoeker kan dus wel een bromfietskenteken op zijn naam zetten maar niet rijden want volgens het cbr krijg je geen certificaat.
Laatst gewijzigd door PJ op 20 dec 2005, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

RDW schreef:Op het postkantoor kun je het bromfietskentekenbewijs aanvragen. Daarvoor heb je nodig:

Het schouwformulier
Een geldig legitimatiebewijs
€ 22,50
De postkantoormedewerker neemt alle gegevens in de aanvraag op en daarvan krijg je van hem of haar een afschrift. De aanvraag wordt vervolgens door de RDW beoordeeld. Daarvan krijg je binnen vijftien werkdagen schriftelijk de uitslag. Die schriftelijke uitslag kan drie boodschappen bevatten:

Het toesturen van het kentekenbewijs;
Het verzoeken om aanvullende informatie
Een onderbouwde afwijzing.
Het kentekenbewijs bestaat, net als bij auto's uit drie delen:
Deel IA: het voertuigbewijs. Hierop staan alle technische gegevens van het voertuig.
Deel IB: het tenaamstellingbewijs. Hierop staan de naam- en adresgegevens van de eigenaar/houder.
Deel II: het overschrijvingsbewijs. Dit bewijs is nodig bij overdracht (bijv. verkoop) van de bromfiets.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Oke, bijna gelijktijdig.

Maar het kan dus niet, want een W document zie ik er namelijk niet tussen staan als geldig ID bewijs.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen, dat dat de bedoeling van deze nieuwe wetgeving is. Ik wacht daarom even het antwoord van het RDW af.
Gesloten