bedrogen via marktplaats

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

tallie TS
Infopolitie Gast

bedrogen via marktplaats

Ongelezen bericht door tallie »

hallo,

ik heb iets gekocht wat zelf gemaakt is en dat niet in de advertentie stond vermeld.
mag het terugsturen op eigen kosten , maar geeft adres niet , heb alleen haar naam en bankrekeningnummer +plaatsnaam
wat en hoe kan ik aan deze gegevns komen want ik wil tevens aangifte doen van oplichting , van (opm. thijeleo: naam verwijderd) uit veenendaal
ik wil ook topics gaan openen bij oplichting.nl en kopers belangen.nl

zowiezo(at)msn(dot)com
KaPiche
Stamgast
Inspecteur
Roepnaam: Papa
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door KaPiche »

Ga naar de politie in je woonplaats.

Je zou aangifte kunnen doen!
~Wegens gebrek aan personeel werken er bij de politie mensen, ze zijn zeldzaam dus behandel ze met respect~
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Ik vraag me af in hoeverre hier sprake is van een strafbaar feit.
Het goed is immers geleverd.

En verder:
k heb iets gekocht wat zelf gemaakt is en dat niet in de advertentie stond vermeld.
In hoeverre stond er in de advertentie iets over de productie wijze ???

Als het goed wat aangeboden is geleverd is zoals het op de site stond zal het moeilijk worden.

Ik weet ook niet om wat voor goed het gaat, misschien wil de TS daar iets duidelijker over zijn.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Op basis van deze gegevens zou ik ook zeggen dat het een civiele zaak is ( dus een zaak tussen koper en verkoper).

Bemoeienis van de politie heeft dan weinig tot geen zin en die bemoeienis zal er dan ook niet komen.

@Kapiche:

Waar zie je het strafbare feit?
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
KaPiche
Stamgast
Inspecteur
Roepnaam: Papa
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door KaPiche »

art 329 bedrog bij verkoop

Of er sprake was van opzet, zal moeten blijken uit de verklaringen.

Het was zelf gemaakt. Dat het zelfgemaakt was stond niet vermeld in de advertentie.
~Wegens gebrek aan personeel werken er bij de politie mensen, ze zijn zeldzaam dus behandel ze met respect~
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Het niet vermelden van handgemaakt of machinaal gemaakt wil nog steeds niet zeggen dat er sprake is van bedrog.

De koper had in deze ook meer informatie kunnen vragen over de wijze van productie alvorens hij/zij tot de koop over ging.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Te weing info over de advertentie en het soort goed welke is aangekocht om een uitspraak over te doen of uberhaupt advies te geven.

mashi
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Ts zal dus eerst moeten vermelden om wat voor goed het gaat en of het nadelig is dat een goed zelf gemaakt is. In veel gevallen is handwerk zelfs duurder dus niet per defenitie negatief.

Zeggen tegen iemand dat ze maar aangifte moeten doen is altijd makkelijk maar dit schept soms valse hoop en ook is het niet altijd wenselijk om daar tijd aan te besteden.

Als blijkt dat het werkelijk een strafbaar feit is dan zal er aangifte van gedaan kunnen worden maar op basis van deze informatie kan je alleen maar stellen dat je goed moet nadenken voordat je iets koopt ( en zeker als dat via Marktplaats is.)
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Kapiche schreef:art 329 bedrog bij verkoop

Of er sprake was van opzet, zal moeten blijken uit de verklaringen.

Het was zelf gemaakt. Dat het zelfgemaakt was stond niet vermeld in de advertentie.
He, Kapiche: Stel ik heb een computer en bied deze aan op Marktplaats. Te koop: computer, ik vermeld de specificaties en zet er een vraagprijs bij.

Iemand ziet dit staan en koopt de machine. Bij aflevering blijkt ineens, dat ik die computer zelf in elkaar heb gezet.

Heb ik nu bedrog gepleegd?
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Bedrog niet in strafrechtelijke zin. Zou een civiele zaak zijn en daarbij kan men zich dan hoogstwaarschijnlijk op dwaling (in specifieke situatie eventueel bedrog) beroepen om de koop ongedaan te maken.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

En dat zal dus moeten blijken uit het feit wat voor product het is en hoe het in de advertentie gestaan heeft.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dit topic is gesplitst, omdat het een beetje wegdreef van de vraag van de TS.
Het gesplitste deel gaat hier verder onder de naam Oplichting, Bedrog?
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Ik heb ook wat info opgezocht.

Artikel 46d Burgelijk Wetboek
1.
Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn drie maanden. De eerste zin is van overeenkomstige toepassing vanaf de voldoening binnen de in de tweede zin bedoelde termijn aan alle in artikel 46c lid 2 gestelde eisen.

Ik weet niet in hoeverre dit van toepassing is hierzo..??
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Volgens mij gaat dit over colportage

Als iemand dus ongevraagd dingen bij je aan de man brengt
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Het gaat in artikel 46a-46j van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek om koop op afstand. Dat is geen colportage (ongevraagde huis aan huisverkoop, is geregeld in de Colportagewet). Aangezien het op grond van artikel 46a sub b echter moet gaan om consumentenkoop, heb je hier alleen iets aan als de verkoper handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Een particulier die koopt van een particulier kan hier dus niets mee.
Gesloten