Gebruik STOPtransparant

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Ton68 TS
Infopolitie Gast

Gebruik STOPtransparant

Ongelezen bericht door Ton68 »

Is het gebruik van een stoptransparant exclusief voor justitie/politie en waar is dat geregeld?

Gr. Ton
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Ja.

Ik zal het in kort uitleggen.
In het voertuigreglement staan een aantal artikelen over de verlichting van uw auto.
- Er is een artikel waarin staat welke verlichting er op moet zitten (bv dimlicht, richtingaanwijzers etc),
- Er is een artikel waarin staat welke verlichting er verder op uw auto mag zitten (en daar staan bv geen blauwe zwaailampen of rode stoptransparant bij),
- Er is een artikel waarin staat dat andere verlichting niet is toegestaan.
Bionda TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bionda »

mwb schreef:Ja.

Ik zal het in kort uitleggen.
In het voertuigreglement staan een aantal artikelen over de verlichting van uw auto.
- Er is een artikel waarin staat welke verlichting er op moet zitten (bv dimlicht, richtingaanwijzers etc),
- Er is een artikel waarin staat welke verlichting er verder op uw auto mag zitten (en daar staan bv geen blauwe zwaailampen of rode stoptransparant bij),
- Er is een artikel waarin staat dat andere verlichting niet is toegestaan.
En en en en (ff mijn parate kennis opschroeven) er is toch een artikel waarin staat dat bepaalde verlichting alleen bestemd is voor hulpdiensten e.d.?????

Bionda
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

De hele regeling Optische en Geluidssignalen is speciaal daarvoor. Staat ook in aan welke eisen de voertuigen moeten voldoen en dergelijke.

Een stoptranspirant of een ander soort rood matrixbordje is gewoon verboden verlichting.
Bionda TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bionda »

Stef schreef:De hele regeling Optische en Geluidssignalen is speciaal daarvoor. Staat ook in aan welke eisen de voertuigen moeten voldoen en dergelijke.

Een stoptranspirant of een ander soort rood matrixbordje is gewoon verboden verlichting.
Kijk dat een 17 jarige mij dit moet vertellen vind ik weer wat minder. Maar ja... hij zal wel gelijk hebben :roll: :wink:

Bion
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

De bevoegdheid tot het gebruik van stoptransparanten wordt aan meer diensten toegekend dan alleen politie/justitie.

Als voorbeeld neem ik even de AID. De bevoegdheden voor deze dienst vloeien o.a. voort uit de Wet Economische delicten. Krachtens art. 24 van de wet ED is er een beschikking stoptekens AID 1977, waar in geregeld is, dat de ambtenaren van de AID voertuigen mogen laten stoppen, en waarvan ze daartoe gebruik mogen maken.
De ambtenaren van de Algemene Inspectiedienst doen op de openbare weg de vordering tot stilhouden of doen stilhouden, omschreven in artikel 23 van de Wet op de economische delicten, op de navolgende wijze:
a. van een half uur vóór zonsopgang tot een half uur na zonsondergang door het opsteken van een stopteken, bestaande uit een ronde witte schijf waaromheen een rode rand, waarin met witte letters de aanduidingen ‘STOP’ en ‘AID’ zijn geplaatst;
b. van een half uur na zonsondergang tot een half uur vóór zonsopgang door het vertikaal op en neer bewegen van een rood lichtsein dat is aangebracht in het midden van het onder a bedoelde stopteken.
c. door een stopteken, bestaande uit een in of aan een door de Algemene Inspectiedienst gebruikte auto aangebrachte transparant waarin de aanduidingen ‘STOP’ of ‘STOP AID’ in rode letters verlicht worden.
Voor diensten met opsporingsbevoegdheid of toezichthouderstaken wordt dit in verschillende wetgeving geregeld. Zo is er bijvoorbeeld ook een Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders, voortvloeiend uit de Wet algemene bestuursrecht, waarin stoptekens geregeld worden.

En zo zullen er nog wel meer regelingen op te noemen zijn. Maar waar je ook zoekt, deze bevoegdheid is nergens terug te vinden voor anderen dan opsporingsambtenaren of toezichthouders.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Douane gebruikt ook "Stop" transparanten en de Rijksdienst voor het wegverkeer heeft ze ook. Daarnaast heeft de KMAR ze. Maar inderdaad: slechts diegenen die een opsporingsbevoegdheid of toezichtstaak hebben.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

Bionda schreef:Kijk dat een 17 jarige mij dit moet vertellen vind ik weer wat minder. Maar ja... hij zal wel gelijk hebben :roll: :wink:
Het moet toch ook eens van de andere kant komen? De jongeren die de ouderen bijscholen in plaats van andersom...? :lol: Maar troost je, nog maar een paar daagjes en dan ben ik 18... scheelt gevoelsmatig al wat ;)
ThunderSTreak schreef:Douane gebruikt ook "Stop" transparanten en de Rijksdienst voor het wegverkeer heeft ze ook. Daarnaast heeft de KMAR ze. Maar inderdaad: slechts diegenen die een opsporingsbevoegdheid of toezichtstaak hebben.
De bordjes STOP DOUANE ken ik wel, maar wat staat er bij de KMAR op? Volgens mij past het woordje Marechaussee er niet op als ik de bordjes van sommige motoren bekijk :P
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

Stef schreef: [De bordjes STOP DOUANE ken ik wel, maar wat staat er bij de KMAR op? Volgens mij past het woordje Marechaussee er niet op als ik de bordjes van sommige motoren bekijk :P
Gewoon STOP en VOLGEN is voor een KMAR-medewerker al voldoende om zijn/haar werk te doen. :wink:

Toch RAI?
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Volgens mij kennen zij inderdaad alleen maar de tekst: 'STOP'.

Boze tongen beweren dat het te maken heeft met de juiste spelling van het woord Marechaussee... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:

zijlvaart67 schreef:Volgens mij kennen zij inderdaad alleen maar de tekst: 'STOP'.

Boze tongen beweren dat het te maken heeft met de juiste spelling van het woord Marechaussee... :wink:

Neu, heeft te maken met het 'beperkte' budget van Defensie: kunnen niet meer ledjes betalen. :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

ThunderSTreak schreef:
Stef schreef: [De bordjes STOP DOUANE ken ik wel, maar wat staat er bij de KMAR op? Volgens mij past het woordje Marechaussee er niet op als ik de bordjes van sommige motoren bekijk :P
Gewoon STOP en VOLGEN is voor een KMAR-medewerker al voldoende om zijn/haar werk te doen. :wink:

Toch RAI?
Dat klopt helemaal, heeft gewoon met een stukje uitstraling te maken. :lol: :wink:

En daarbij zijn er al eens testen geweest met matrix bordjes, met daarop de wisselende tekst: "STOP" en "Koninklijke Marechaussee".

Bleek alleen het matrix bord 20 cm aan weerszijde van het voertuig uit te steken. 8)
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:

rai schreef:Bleek alleen het matrix bord 20 cm aan weerszijde van het voertuig uit te steken. 8)
Bij de vorige reactie was ik al aan het fotosoepen geslaagt met een KMAR motor maar door tijdgebrek lukte dat nog niet. Maar dat was ook ongeveer zoiets :lol:
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Stef schreef:
rai schreef:Bleek alleen het matrix bord 20 cm aan weerszijde van het voertuig uit te steken. 8)
Bij de vorige reactie was ik al aan het fotosoepen geslaagt met een KMAR motor maar door tijdgebrek lukte dat nog niet. Maar dat was ook ongeveer zoiets :lol:
Toch wel met de nieuwe model neem ik aan.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Dan halen we "koninklijke" er toch af.

Andere bedrijven doen dat ook.

Ooit een folder in de bus gehad van Koninklijke Albert Heijn?
Of gaan tanken bij de "Koninklijke Shell"?
Of beschuit met muisjes van "Koninklijke de Ruijter" gegeten?

Stop ! Marechaussee !
Gesloten