Boksbeugel
Moderator: Moderatorteam
-
M V TS
- Infopolitie Gast
Boksbeugel
Hallo,
Ik zat laatst wat forums te lezen en zag tot min verbazing dat er toch redelijk wat mensen in bezit zijn van wapens. Hierbij gaat het vooral om messen en boksbeugels. Ik had rond gezocht maar kwam er niet echt uit wat nou eigenlijk de straf is voor het bezit/opzak hebben van een boksbeugel. En word het bezit van boksbeugel zwaarder gezien als mes? Wat voor straf staat er op voor mensen tussen de 12 en 18 jaar?
alvast bedankt,
M V
Ik zat laatst wat forums te lezen en zag tot min verbazing dat er toch redelijk wat mensen in bezit zijn van wapens. Hierbij gaat het vooral om messen en boksbeugels. Ik had rond gezocht maar kwam er niet echt uit wat nou eigenlijk de straf is voor het bezit/opzak hebben van een boksbeugel. En word het bezit van boksbeugel zwaarder gezien als mes? Wat voor straf staat er op voor mensen tussen de 12 en 18 jaar?
alvast bedankt,
M V
Boksbeugel hoor in Cat. 1
De strafbepaling:Artikel 13 wwm schreef:Het is verboden een wapen of munitie van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
Artikel 55 wwm schreef:Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid of 31, eerste lid.
-
M V TS
- Infopolitie Gast
- rai
- Geslacht:
Een boksbeugel is een categorie 1 wapen.
Dat wil zeggen dat je dit wapen dus niet mag dragen, vervoeren en zelfs thuis niet mag bezitten.
Een boksbeugel is dus een ongewenst wapen wat altijd en overal verboden is.
De strafbaarstelling van een categorie 1 wapen is geregeld in artikel 13 WWM.
Wat de uiteindelijke hoogte van de straf zal zijn is afhankelijk van feiten of omstandigheden waaronder een cat 1 wapen wordt aangetroffen.
Tevens bepaald de OVJ en/of Rechter de hoogte van de straf in dit soort zaken.
Dat wil zeggen dat je dit wapen dus niet mag dragen, vervoeren en zelfs thuis niet mag bezitten.
Een boksbeugel is dus een ongewenst wapen wat altijd en overal verboden is.
De strafbaarstelling van een categorie 1 wapen is geregeld in artikel 13 WWM.
De strafbepaling is opgenomen in artikel 55 WWM.Artikel 13
1. Het is verboden een wapen of munitie van categorie I te vervaardigen, te transformeren, voor derden te herstellen, over te dragen, voorhanden te hebben, te dragen, te vervoeren, te doen binnenkomen of te doen uitgaan.
Artikel 56 WWM bepaald dat het een misdrijf is.Artikel 55
1. Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft hij die handelt in strijd met de artikelen 9, eerste lid, 13, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid of 31, eerste lid.
Artikel 56
De in artikel 54 strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen. De in artikel 55 strafbaar gestelde feiten zijn misdrijven.
Wat de uiteindelijke hoogte van de straf zal zijn is afhankelijk van feiten of omstandigheden waaronder een cat 1 wapen wordt aangetroffen.
Tevens bepaald de OVJ en/of Rechter de hoogte van de straf in dit soort zaken.
Meer info over 'halt' kun je ook hier vinden.
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Dit feit is niet Haltwaardig.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
keymat TS
- Infopolitie Gast
Getrapt met haar voet ja, dus niet met een wapenAnonymous schreef:nee, dat zeg jij, ik zeg van wel!foreverblue schreef:Delicten die verband houden met geweld worden nooit doorverwezen naar Halt.
Ik ken een meisje die een ander meisje een darmbloeding heeft getrapt, en die mocht gewoon naar halt, jij vertelt dus een onwaarheid.
groet
Laatst gewijzigd door keymat op 10 jan 2006, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Wist niet dat het je zo hoog zatAnonymous schreef:nee, dat zeg jij, ik zeg van wel!foreverblue schreef:Delicten die verband houden met geweld worden nooit doorverwezen naar Halt.
Ik ken een meisje die een ander meisje een darmbloeding heeft getrapt, en die mocht gewoon naar halt, jij vertelt dus een onwaarheid.
groet
In principe is het een regel dat geweldsplegers, van welke ernst dan ook, NIET naar Halt gaan. Ik kan me het bovenstaande dan ook moeilijk voorstellen.
-
keymat TS
- Infopolitie Gast
-
Onyx TS
- Infopolitie Gast