Dit heeft hij niet gedaan omdat hij bang was voor eventuele agressie, zo schreef hij in zijn openingspost.mwb schreef:Ivo schreef:
Ik heb sterk het idee dat een en ander niet is doorgezet vanwege je eigen insteek hierin. Je had bij instappen al de kaart in kunnen nemen. Als hij er vandaar was gegaan had je in ieder geval zijn foto gehad en hij was de valse OV kaart kwijt.
Fouilleren in de streekbus
Moderator: Moderatorteam
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
Re: Fouilleren in de streekbus
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Ik snap dat, dat schrijft hij.
Wat ik niet snap is dat hij deze conclusie trekt:
"Wat ik uit de reakties begrijp is dat iemand op deze manier praktisch ongestraft kan rondrijden met een vervalste ov-kaart en op het moment van controle slechts voor zwart rijden hoeft te betalen!"
Terwijl hij zelf degene is die de persoon met valse OV kaart binnen heeft gelaten.
Wat ik niet snap is dat hij deze conclusie trekt:
"Wat ik uit de reakties begrijp is dat iemand op deze manier praktisch ongestraft kan rondrijden met een vervalste ov-kaart en op het moment van controle slechts voor zwart rijden hoeft te betalen!"
Terwijl hij zelf degene is die de persoon met valse OV kaart binnen heeft gelaten.
-
Ivo TS
- Infopolitie Gast
Fouilleren in de streekbus
Bedankt voor alle reakties. Ik begrijp dat mijn aanpak van niet meteen zelf ingrijpen mischien contra heeft gewerkt. Op de nieuwe bussen van arriva waarop we sinds afgelopen zondag rijden hebben we ook een camera die over onze schouder meekijkt naar het instappen van de passagiers. Zou dit materiaal een verschil hebben kunnen uitgemaakt, of blijft de situatie hetzelfde? Kortom is mijn vermoeden genoeg of heb je meer bewijs nodig om zo iemand in de bus of op het bureau te fouilleren? Ivo
-
Wess TS
- Infopolitie Gast
Ik denk het niet. Ook zou het niet uit moeten maken dat je er in eerste instantie zelf die OV niet afgenomen hebt. Ik kan mij goed voorstellen dat je dat als buschauffeur niet zomaar doet.
Jouw verklaring over het voorval is meer dan voldoende om op te treden voor de politie of andere opsporingsambtenaren (zoals al eerder omschreven). Camera beelden zijn pas handig wanneer de verdachte kans ziet de OV ongezien weg te gooien voordat hij gefouilleerd word. Teffen wij die valse OV namelijk niet bij hem aan dan is jouw verklaring niet genoeg om hem veroordeeld te krijgen.
Jouw verklaring over het voorval is meer dan voldoende om op te treden voor de politie of andere opsporingsambtenaren (zoals al eerder omschreven). Camera beelden zijn pas handig wanneer de verdachte kans ziet de OV ongezien weg te gooien voordat hij gefouilleerd word. Teffen wij die valse OV namelijk niet bij hem aan dan is jouw verklaring niet genoeg om hem veroordeeld te krijgen.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ik denk niet dat er veel verschil zal zijn in de mogelijkheden om op te treden in dit soort gevallen. Op het moment dat er controleurs bijkomen en de passagier toont een ander vervoersbewijs dan het vervalste, dat hij aan de chauffeur heeft laten zien, zou er voor mij al sprake zijn van voldoende feiten/omstandigheden om de passagier als verdachte aan te merken en hem aan te houden.
Uiteraard moet de chauffeur dan wel op het moment van de controle vertellen dat hem een ander (vermoedelijk vervalst) vervoersbeijs is getoond. Is voor mij nog de vraag, of Ivo dit ook zo tegen de controleurs heeft gezegd, voorafgaand of tijdens de controle van de passagier.
Uiteraard moet de chauffeur dan wel op het moment van de controle vertellen dat hem een ander (vermoedelijk vervalst) vervoersbeijs is getoond. Is voor mij nog de vraag, of Ivo dit ook zo tegen de controleurs heeft gezegd, voorafgaand of tijdens de controle van de passagier.
-
Ivo TS
- Infopolitie Gast
Ik zie dat het één en ander nog onduidelijk is.
Mischien had ik de overtreder meteen zelf in de kraag moeten vatten maar dat zag ik op dat moment niet zitten en gedane zaken nemen geen keer.
De passagier stapte de bus in met een naar mijn mening namaak 2005 ov-studentenkaart. Bij controle door de opsporingsambtenaren overhandigde hij direkt zijn legitimatiebewijs en zijn oude verlopen echte 2004 ov-studentenkaart. Ik heb toen aangegeven dat hij volgens mij met een andere kaart was ingestapt omdat ik altijd op het jaartal en de kleur let.
Ivo
Mischien had ik de overtreder meteen zelf in de kraag moeten vatten maar dat zag ik op dat moment niet zitten en gedane zaken nemen geen keer.
De passagier stapte de bus in met een naar mijn mening namaak 2005 ov-studentenkaart. Bij controle door de opsporingsambtenaren overhandigde hij direkt zijn legitimatiebewijs en zijn oude verlopen echte 2004 ov-studentenkaart. Ik heb toen aangegeven dat hij volgens mij met een andere kaart was ingestapt omdat ik altijd op het jaartal en de kleur let.
Ivo
-
theo TS
- Infopolitie Gast
Ivo welkom collegaIvo schreef:Ik zie dat het één en ander nog onduidelijk is.
Ivo
Ik werk bij Arriva Drenthe je had kunnen zeggen sorry heb u kaart niet goed gezien mag ik hem nog eens zien als je twijfelt aan de OV-jaarKaart.
Zelf als ze mij de kaart tonen pak ik de OV-jaarkaart beet om de kaart beter te kunnen zien is het goed dan zeg ik oke of loopt u maar door en eerder laat ik de kaart niet los ( dus de passagier heeft de kaart beet en ik).
Bij Fraude / vervalsing /beschadiging neem ik de OV-jaarkaart in beslag door middel van een inbeslagnamebewijsje wat de pasagier krijgt de kopie van het inbelagnamebewijs is voor kantoor.
en dan kan hij of zij een strippenkaart kopen zo niet dan weigeren om mee te nemen en uit de bus te zetten.
wil dat niet ( geen medewerking daaraan) dan de BOA's (controleurs ) of de politie via de OV-centrale van Arriva inschakelen.
P.S zo doe ik het weleens
Ik begrijp dat daar in Waterland de mentaliteit van mensen anders is dan hier bij ons en Ivo het is jouw beslissing op dat moment en het ligt ook natuurlijk aan de omstandigheden op dat moment
Kerstgroet Theo
-
smokingbeaver TS
- Infopolitie Gast
ik rij ook op de lijnbus.en het zal mij een worst wezen of iemand wel een goed abbo/ov heeft of niet.
ik zit niet te wachten op een hoop rotzooi in de bus. een collega heeft ooit rake klappen gehad. van een groepje waarvan er een ook een vals ov had. en daar heb ik geen zin in.
ik en veel van mijn collega's vinden dat het de taak is van de toezichthouders/controleurs.
en niet die van de chauffeur
ik zit niet te wachten op een hoop rotzooi in de bus. een collega heeft ooit rake klappen gehad. van een groepje waarvan er een ook een vals ov had. en daar heb ik geen zin in.
ik en veel van mijn collega's vinden dat het de taak is van de toezichthouders/controleurs.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Uiteraard bepaal je zelf of je actie onderneemt of niet. Ieder voor zich bepaalt welke risico een ondernomen actie met zich meebrengt, en of je die wil nemen. Maar wat let je de controleurs via de centrale te waarschuwen als je het vermoeden hebt dat een passagier probeert de kluit te belazeren?smokingbeaver schreef:ik rij ook op de lijnbus.en het zal mij een worst wezen of iemand wel een goed abbo/ov heeft of niet.
In het vemelde geval denk ik dat Ivo prima gehandeld heeft, maar dat de controleurs tekort geschoten zijn.
-
smokingbeaver TS
- Infopolitie Gast
ken jij de bba niet. wij hebben er maar 1 rondlopen. en die heeft een politie fetisch. die doet niks liever dan chauffeur op de bon gooien. omdat ze hebben gerookt op een materiaal rit of omdat ze geen stropdas aanhebben(was 30 graden buiten) en als er echt stront aan de knikker is is hij nergens te vinden en word de echte politie gebeld door de cvl.
op de stads dienst hebben ze er 2 en die zijn echt dag in dag uit op de weg om controles uit te voeren op passagiers maar dan allen op de stads dienst niet op de streek
op de stads dienst hebben ze er 2 en die zijn echt dag in dag uit op de weg om controles uit te voeren op passagiers maar dan allen op de stads dienst niet op de streek
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Kijk, dat is nog eens mannentaal die aan duidelijkheid niets te wensen overlaat.smokingbeaver schreef:ken jij de bba niet. wij hebben er maar 1 rondlopen. en die heeft een politie fetisch. die doet niks liever dan chauffeur op de bon gooien. omdat ze hebben gerookt op een materiaal rit of omdat ze geen stropdas aanhebben(was 30 graden buiten) en als er echt stront aan de knikker is is hij nergens te vinden en word de echte politie gebeld door de cvl.
Dat is tenminste uw bedoeling, neem ik aan.
Ik vrees echter dat de meeste mensen er geen touw aan kunnen vastknopen.
-
theo TS
- Infopolitie Gast
-
CrashDuck TS
- Infopolitie Gast
Re: Fouilleren in de streekbus
Ik vraag mij af of je het verschil tussen de kaarten wel op de camera kan zien. Ik heb wel eens opzettelijk een antal maanden alleen m'n oude (dus ongeldige) OV-studentenkaart getoond, maar geen mens die het zag. En dan ziet een camera, waarvan de beeldkwaliteit een stuk minder is, het wel ?Ivo schreef:Bedankt voor alle reakties. Ik begrijp dat mijn aanpak van niet meteen zelf ingrijpen mischien contra heeft gewerkt. Op de nieuwe bussen van arriva waarop we sinds afgelopen zondag rijden hebben we ook een camera die over onze schouder meekijkt naar het instappen van de passagiers. Zou dit materiaal een verschil hebben kunnen uitgemaakt, of blijft de situatie hetzelfde? Kortom is mijn vermoeden genoeg of heb je meer bewijs nodig om zo iemand in de bus of op het bureau te fouilleren? Ivo