Sepot brief

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
J TS
Infopolitie Gast

Sepot brief

Ongelezen bericht door J »

Geachte lezers,

Ik heb vandaag een brief thuis gehad, waarom staat dat ik niet strafrechtelijk meer word vervolgd, wegens geen wettig/overtuigend bewijsmatriaal. dit komt neer op een technisch sepot.

Ik heb mijn verweer ook hierin gevoerd, want ik heb ook niets gedaan.

nou is mijn vraag

-1 : hou ik hieraan een strafblad over (ik weet dat de term strafblad niet meer bestaat) maar kom ik in het documentatie te staan?

-2 : Kan het problemen geven tijdens mijn aanvraag verklaring van goed gedrag?

-3 : Als ik later bij de politie wil gaan solliciteren, zal dit voorval een blok aan mijn been zijn?

Ik zie graag de reacties tegemoed :wink:

met vriendelijke groet,

J
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Wet op de Justitiele documentatie

§ 2. De strafregisters

Artikel 4.

<ol><li>De strafregisters bestaan uit:
<ol><li>strafbladen van de tegen natuurlijke personen gewezen onherroepelijke veroordelingen, waarbij, al dan niet tezamen met maatregelen, een of meer straffen zijn opgelegd door Nederlandse rechters gewezen:
<ol><li>wegens misdrijven;
<li>wegens overtredingen, indien daarbij vrijheidsstraf – anders dan vervangende – is opgelegd.</li></ol>
<li>uittreksels van onherroepelijk geworden veroordelingen door andere dan Nederlandse rechters gewezen, voor zover Onze Minister van Justitie daartoe een voorschrift heeft gegeven. Deze uittreksels worden, voor de toepassing van deze wet, met strafbladen gelijkgesteld.</li></ol>

<li>Met een veroordeling wordt gelijkgesteld een rechterlijke beslissing waarbij een maatregel is opgelegd als bedoeld in de artikelen 37a of 77h, vierde lid, onder a, van het Wetboek van Strafrecht.

<li>Indien een veroordeling is gewezen waarbij de rechter recht heeft gedaan overeenkomstig de artikelen 77g tot en met 77gg van het Wetboek van Strafrecht, wordt een strafblad slechts opgemaakt, indien de veroordeelde ten tijde van het begaan van het strafbare feit de leeftijd van zestien jaren had bereikt, de veroordeling is gewezen wegens misdrijf en daarbij, al dan niet tezamen met andere straffen of maatregelen, zijn opgelegd:
<ol><li>jeugddetentie;
<li>geldboete van meer dan tweehonderdvijftig gulden;
<li>een alternatieve sanctie met een duur van meer dan veertig uren of
<li>plaatsing in een inrichting voor jeugdigen.</li></ol>
<li>Het derde lid is niet van toepassing, indien de rechter met toepassing van artikel 77x, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht heeft bepaald, dat de straf of maatregel geheel niet zal worden ten uitvoer gelegd en een last tot herroeping niet is gegeven.

<li>De strafregisters bestaan tevens uit de strafbladen van de omtrent natuurlijke personen gewezen onherroepelijke uitspraken of beslissingen krachtens welke tegen deze personen veroordelen door andere dan Nederlandse rechters gewezen in Nederland kunnen worden ten uitvoer gelegd, voor zover die veroordelingen zijn gewezen wegens feiten, die naar Nederlands recht misdrijven opleveren of ingevolge die uitspraken of beslissingen in Nederland vrijheidsstraf — anders dan vervangende — moet worden ondergaan. Betreft het een minderjarige, dan geldt het voorgaande eveneens wanneer ingevolge de bedoelde uitspraak of beslissing de in het derde lid genoemde straffen of maatregelen moeten worden ondergaan. </li></ol>
Als je het bovenstaande hebt gelezen, zie je dat jouw feit niet opgenomen wordt in de strafregisters.

Ik ga er in de beantwoording even van uit dat je als verdachte gehoord bent terzake een misdrijf, en dat betekent dat er een vermelding komt in een politie-register bij insturen van het proces-verbaal.

Bij aanvraag van een bewijs van goed gedrag (verklaring omtrent gedrag) zal gekeken worden naar relevante gegevens in alle registers. Uiteindelijk beslist het Centraal Orgaan Verklaring Omtrent Gedrag (COVOG) aan de hand van de informatie, of de verklaring afgegeven wordt.. Zie de procedure. Wanneer krijg U een Verklaring Omtrent het Gedrag en wanneer niet? Als uit het VOG-onderzoek blijkt dat u geen strafbare gedragingen op uw naam heeft staan, wordt de VOG afgegeven. Als er wel sprake is van strafbare gedragingen, wordt beoordeeld of deze relevant zijn ten opzichte van het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Zo zijn voor het beroep van onderwijzer andere strafbare feiten van belang dan voor de functie van accountant.

Bij een sollicitatie bij de politie wordt uiteraard ook gekeken naar alle beschikbare informatie. Wat de invloed van een vermelding in één van de registers is, zal van geval tot geval bekeken worden. De informatie wordt gewogen, en aan de hand daarvan zal een advies gegeven worden aan het korps.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Bedankt voor je uitleg :D

maar wat is nou relevant, wat is de tijdsduur die eraan moet vastzitten?

en welke / hoeveel registers zijn er dan niet :shock:

gr,
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Tja, de relevantie, dat wordt bepaald door COVOG. Kijk eens op de site van justitie, onder Bekijk veelbezochte en nieuwe onderwerpen op deze website:(aan de rechterzijde onder Actueel). Daar staat een thema over de verklaring omtrent gedrag. mogelijk worden daar jouw vragen verder beantwoord.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Gesloten