strafblad
Moderator: Moderatorteam
-
PeterZ TS
- Infopolitie Gast
strafblad
Beste mensen,
Ik heb 2 vragen waar ik graag antwoord over wil als dit mogelijk is.
1. Klopt het dat een strafblad bestaat uit 2 delen, het open deel (daar zouden dan de grove delicten in staan zoals diefstal en mishandeling) en het gesloten deel (daar zouden al je bekeuring in staan en dergewlijke). Is dit waar of is dit niet waar?
2. Als je een schikkingsvoorstel krijgt aangeboden en die betaal je netjes heb je dan een strafblad of niet?
Alvast bedankt
Peter
Ik heb 2 vragen waar ik graag antwoord over wil als dit mogelijk is.
1. Klopt het dat een strafblad bestaat uit 2 delen, het open deel (daar zouden dan de grove delicten in staan zoals diefstal en mishandeling) en het gesloten deel (daar zouden al je bekeuring in staan en dergewlijke). Is dit waar of is dit niet waar?
2. Als je een schikkingsvoorstel krijgt aangeboden en die betaal je netjes heb je dan een strafblad of niet?
Alvast bedankt
Peter
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Julio schreef:Vraag 1 kunnen andere misschien beter uitleggen.
Vraag 2: Wanneer je wordt veroordeeld door een rechter heb je een strafblad. Bij een schikkingsvoorstel dus niet.
ik denk dat 2 bij jouw niet klopt !?
-------------
Ik ben ooit met justitie in aanraking geweest. Betekent dit dan dat ik een strafblad heb?
Met de inwerkingtreding van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens en daarmee het vervallen van de “Wet op de justitiële documentatie en op de verklaring omtrent het gedrag†(Wet JD) per 1 april 2004, is ook het zgn. strafregister vervallen en daarmee eigenlijk ook het ’strafblad’. In dit strafregister waren alleen gegevens met betrekking tot rechterlijke vonnissen geregistreerd.
In het maatschappelijk leven wordt echter nog steeds het begrip ‘strafblad’ gehanteerd, waaronder het volledige uittreksel justitiële documentatie wordt verstaan, oftewel het historisch overzicht van alle justitiële antecedenten.
In de artikelen 2 t/m 5 van het 'Besluit justitiële gegevens' is expliciet aangegeven welke strafzaken geregistreerd dienen te worden.
Kortweg komt het erop neer dat in alle gevallen waarbij iemand, die 12 jaar of ouder is, als verdachte van een MISDRIJF (ernstig strafbaar feit) wordt aangemerkt, er een registratie plaatsvindt in de justitiële documentatie, waardoor er dus een ‘strafblad’ ontstaat. Dit geldt ook voor een groot aantal OVERTREDINGEN, maar daarbij is wel sprake van een ‘onder-grens’. Er moet sprake zijn van een vrijheidsstraf, een voorwaardelijke straf of de opgelegde boete/transactie moet tenminste 100 Euro bedragen.
De Wjsg gaat uit van een zo volledig mogelijke registratie. Uitgangspunt daarbij is dat ‘alle’ beslissingen van het Openbaar Ministerie en ‘alle’ uitspraken van de Rechterlijke Macht dienen te worden geregistreerd.
Dat betekent dat ook de zgn. niet-onherroepelijke gegevens, waartegen nog verzet of beroep ingesteld kan worden, in de justitiële documentatie worden geregistreerd.
De aldus geregistreerde gegevens worden op diens verzoek aan de in het Besluit justitiële gegevens genoemde instanties/personen verstrekt.
Bron : http://www.cjd.nl/faq/justitieelverleden.doc/
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
-
Jason TS
- Infopolitie Gast
-
Roland TS
- Infopolitie Gast
En andersom, als ik mijn bekeuring wegens bijvoorbeeld wildplassen voor de rechter laat komen en die veroordeeld mij tot het betalen van die 50 euro, dan heb ik nog steeds geen strafblad.mwb schreef:Oeioei Julio....Julio schreef:Wanneer je wordt veroordeeld door een rechter heb je een strafblad. Bij een schikkingsvoorstel dus niet.
Voorbeeld: Als iemand een winkeldiefstal pleegt, bekent en een schikkingsvoorsel krijgt en betaald, dan staat dat geregistreerd hoor.
-
wout TS
- Infopolitie Gast
Een sepot is wat anders dan een schikkingsvoorstel.Jason schreef:Dus als men niet is veroordeeld door de rechter, meer de OvJ heeft voor een sepo gezorgd, dan kom je toch in het register te staan?
Bij een sepot is er geen strafvervolging, dus geen veroordeling. Ook deze sepots worden geregistreerd.
Met een schikkingsvoorstel hoef je niet voor te komen, maar je wordt wel geregistreerd.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
dus als je een sepot hebt, dan heb je een strafblad zeg maar?wout schreef:Een sepot is wat anders dan een schikkingsvoorstel.Jason schreef:Dus als men niet is veroordeeld door de rechter, meer de OvJ heeft voor een sepo gezorgd, dan kom je toch in het register te staan?
Bij een sepot is er geen strafvervolging, dus geen veroordeling. Ook deze sepots worden geregistreerd.
Met een schikkingsvoorstel hoef je niet voor te komen, maar je wordt wel geregistreerd.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
dat weet ik niet zo zeker, misschien dat iemand jouw vraag ka beantwoorden?Anonymous schreef:dus als je een sepot hebt, dan heb je een strafblad zeg maar?wout schreef:Een sepot is wat anders dan een schikkingsvoorstel.Jason schreef:Dus als men niet is veroordeeld door de rechter, meer de OvJ heeft voor een sepo gezorgd, dan kom je toch in het register te staan?
Nee, sepot is een ontslag van vervolging. Als je niet vervolgt bent dan kan je ook geen strafblad krijgen.Anonymous schreef:dus als je een sepot hebt, dan heb je een strafblad zeg maar?
Edit: taalkundig foutje weggepoetst
Laatst gewijzigd door DiNozzo op 17 dec 2005, 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Om het ingewikkeld te maken:Stef schreef:Nee, sepot is een ontslag van vervolging. Als je niet vervolgt bent dan kan je ook geen strafblad krijgen.Anonymous schreef:dus als je een sepot hebt, dan heb je een strafblad zeg maar?
Het sepot staat wel in de justitiele documentatie vermeld. Strafregister of strafblad bestaat niet meer er is alleen nog maar de justitiele documentatie.
Alleen een sepot 01 (ten onrechte als verdachte aangemerkt) wordt verwijderd.
Een (technisch) sepot mag echter niet meetellen bij het opleggen van een straf voor een nieuw strafbaar feit.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Maar kan dat dan een probleem zijn voor het geven van een VOG? (bewijs van goed gedrag) ik zelf neem aan van niet..SWAT schreef:Om het ingewikkeld te maken:Stef schreef:Nee, sepot is een ontslag van vervolging. Als je niet vervolgt bent dan kan je ook geen strafblad krijgen.Anonymous schreef:dus als je een sepot hebt, dan heb je een strafblad zeg maar?
Het sepot staat wel in de justitiele documentatie vermeld. Strafregister of strafblad bestaat niet meer er is alleen nog maar de justitiele documentatie.
Alleen een sepot 01 (ten onrechte als verdachte aangemerkt) wordt verwijderd.
Een (technisch) sepot mag echter niet meetellen bij het opleggen van een straf voor een nieuw strafbaar feit.