Fouilleren in de streekbus

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Ivo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ivo »

Ik ben chauffeur op de streekbus en heb onlangs het volgende meegemaakt. Bij het instappen van een passagier afgelopen week zag ik dat de ov-studentenkaart die hij toonde hoogstwaarschijnlijk niet echt was(verkeerde kleur). Om agressie te vermijden liet ik de persoon instappen (ik heb al vervelende ervaringen met agressie achter de rug) en vroeg om assistentie. Op het moment dat de assistentie was gearriveerd zette ik de bus langs de kant. Toen de reiziger gevraagd werd naar zijn vervoersbewijs zei hij dat hij geen geldig vervoers bewijs had en overhandigde netjes zijn legitimatie en een oude ov-kaart. Vervolgens werd hij bestraft met een boete voor "zwart"rijden. Nu is mijn vraag waarom zo iemand in zo'n geval niet gewoon gefouilleerd wordt om de naar mijn inzien valse ov te achterhalen en hem daarvoor te straffen. Zou dit een ander verhaal zijn wanneer er camerabeelden van het tonen van het vervoersbewijs waren? Ik vond het in ieder geval een vreemde gang van zaken zeker gezien het in de bus een gesloten instapsysteem betreft. Waarom was er nu geen sprake van een rede voor preventief fouilleren of was die er wel maar is die niet uitgevoerd?
Ivo
Maaike
Superlid
Roepnaam: Maaike
X: @mama_maaike
Facebook: MDJ1980
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door Maaike »

De passagier voldeed aan de vordering van degene die hem vroeg om zijn OV-kaart.....dus was fouilering niet aan de orde bij deze persoon :wink:

Men moet het eerst altijd 2 keer vragen en als men dan niet aan de vordering voldoet dan mag men tot fouilering overgaan
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Maaike schreef:Men moet het eerst altijd 2 keer vragen en als men dan niet aan de vordering voldoet dan mag men tot fouilering overgaan
Zo snel??
Moet degene niet eerst verdachte zijn, dan mee naar bureau ect. ect. ??

Een verlopen OV geeft m.i. niet het recht om maar meteen te fouilleren.

@TS: Waar was dat?? Het kan natuurlijk wel zo zijn dat dat gebied aangwezen is voor preventief fouilleren...
Maaike
Superlid
Geslacht:

@ TS Ivo

Door wie werd hem gevraagd zijn "valse" OV kaart te tonen? Door controleurs van de busmaatschappij?

Naar mijn weten mag alleen als de "verdachte" passiergier niet meewerkt worden gefouilleerd door de opgeroepen politie.......
Ivo TS
Infopolitie Gast

Het voorval was in waterland. Daarbij komt dat de ov die hij de controleurs liet zien naar mijn mening niet degene was waarmee hij instapte!
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Er is geen sprake van aanhouding van een verdachte.
In het geval dat er alleen sprake is van een staandehouding mag een opsporingsambtenaar (waren deze controleurs ook opsp. ambtenaar?) alleen overgaan tot het onderzoeken van kleding en onderzoek van meegedragen voorwerpen, voor zover dat noodzakelijk is ter vaststelling van de identiteit.
De gecontroleerde passagier toonde volgens Ivo keurig zijn identiteit, dus er bestaat op dat moment geen reden meer tot een fouillering.
Preventieve fouilleringen dienen een ander doel (wapens, drugs e.d.) Daarvoor bestaan andere regels, die in dit geval niet van toepassing zijn.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Ivo TS
Infopolitie Gast

De controleurs waren beide ook opsporingsambtenaren. Wat ik uit de reakties begrijp is dat iemand op deze manier praktisch ongestraft kan rondrijden met een vervalste ov-kaart en op het moment van controle slechts voor zwart rijden hoeft te betalen! Onvoorstelbaar zulke broodroof! Alvast bedankt voor de reacties.
Marcooo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Marcooo »

De kaart die hij liet zien was waarschijnlijk de kaart voor 2006,deze wijkt maar iets af kwa kleur dan die van 2005.
theo TS
Infopolitie Gast

Re: Fouilleren in de streekbus

Ongelezen bericht door theo »

Ivo schreef:Het voorval was in waterland. Daarbij komt dat de ov die hij de controleurs liet zien naar mijn mening niet degene was waarmee hij instapte!
Beste Ivo is zijn oude Ov-kaart in beslag genomen.

Ik zou iets meer informatie willen hebben.

(Ps rij jij al voor Arriva in Waterland of)

Kerstgroeten Theo
Maaike
Superlid
Geslacht:

Ivo schreef:De controleurs waren beide ook opsporingsambtenaren. Wat ik uit de reakties begrijp is dat iemand op deze manier praktisch ongestraft kan rondrijden met een vervalste ov-kaart en op het moment van controle slechts voor zwart rijden hoeft te betalen! Onvoorstelbaar zulke broodroof! Alvast bedankt voor de reacties.
Ik begrijp je frustratie daarover maar dankzij jouw oplettendheid heeft hij hier voor een boete gekregen :wink:

En mischien bedenkt hij zich een keertje als de boetes hem de spuigaten gaan uitlopen want een boete kost véél meer dan een buskaart :roll:
theo TS
Infopolitie Gast

Marcooo schreef:De kaart die hij liet zien was waarschijnlijk de kaart voor 2006,deze wijkt maar iets af kwa kleur dan die van 2005.
Als hij al met de Ov jaarkaart van 2006 reist dan reist hij op een valse vervoerskaart / bewijs ( de OV jaarkaart van 2006 is vanaf 1-1-2006 gelden en niet eerder) en dan zo ik of 1 van mijn collega's de ov kaart in beslag nemen.

En ja dat recht hebben wij.

Wij ( buschauffeurs) moeten dan wel een bewijs van inbeslag name aan de passagiers geven.

Kerstgroet Theo
theo TS
Infopolitie Gast

Maaike schreef:
Ivo schreef:De controleurs waren beide ook opsporingsambtenaren. Wat ik uit de reakties begrijp is dat iemand op deze manier praktisch ongestraft kan rondrijden met een vervalste ov-kaart en op het moment van controle slechts voor zwart rijden hoeft te betalen! Onvoorstelbaar zulke broodroof! Alvast bedankt voor de reacties.
Ik begrijp je frustratie daarover maar dankzij jouw oplettendheid heeft hij hier voor een boete gekregen :wink:

En mischien bedenkt hij zich een keertje als de boetes hem de spuigaten gaan uitlopen want een boete kost véél meer dan een buskaart :roll:
De boete voor zwartrijden is maar 45 euro ( wordt verhoogt) maar hij kan een nieuwe ov jaarkaart aanvragen maar de kans is zeer groot dat hij geen nieuwe krijgt.

De inbeslaggenomen ov jaarkaart wordt opgestuurd naar de IBG in groningen samen met de inbeslagnamepapier van de controleurs of BOa's.

Kerstgroet theo
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Heel simpel aan de hand van het verhaal van de bestuurder heb ik een redelijk vermoeden dat de verdachte over een vervalsde ov-kaart beschikt. Als de jongeman deze mij ook niet wil tonen heb ik genoeg redenen om de jongenman aan te houden. Daarop kan ik een opsporingsfouillering toepassen en komt de vermoedelijk valse ovkaart boven tafel.

gr, mashi
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Uiteraard Mashi. Zo zou ik ook gehandeld hebben. Als ik bij een dergelijk geval zou komen, werd de betreffende passagier gewoon aangehouden en heb je als opsp.ambt. meer mogelijkheden. Hij gaat mee naar het bureau, en bij ernstige bezwaren kan hij op last van een (h)ovj gefouilleerd worden (onderzoek aan lichaam en kleding).
Waarom de controleurs er niet voor gekozen hebben om "door te pakken" is mij een raadsel. Uit de omschrijving van TS haal ik toch meer dan een simpel reizen zonder vervoerbewijs...
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Ik snap het probleem niet.
Als je denkt dat er iemand met een valse OV kaart instapt en de controleur s komen ter plaats en hij laat aan hen een andere OV kaart zien (wat jij kunt getuigen).
Dan is het toch aanhouden, aan de politie overdragen. Die gaan van hem dan de valse OV kaart (die voor in beslagname vatbaar is en dij hij met zich mee voert) in beslag nemen, desnoods via een onderzoek aan de kleding aan het buro? (als het al niet via de veiligheidsfouillering bij aanhouding gebeurd ?)

Ik heb sterk het idee dat een en ander niet is doorgezet vanwege je eigen insteek hierin. Je had bij instappen al de kaart in kunnen nemen. Als hij er vandaar was gegaan had je in ieder geval zijn foto gehad en hij was de valse OV kaart kwijt.

Er zijn hier dus wel degelijk wegen om zo'n gast te pakken.

Aanvulling: sorry, deze oplossing stond er al, excuus :oops:
Gesloten