electrostep en leeftijd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

electrostep en leeftijd

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn dochter heeft een vriendin, ze zijn beiden 8 jaar.
Nu kwam mijn dochter thuis van het spelen bij haar. Ze vertelde dat ze met de electrostep van vriendin hadden gespeeld. Ik schrok enorm, vind dit geen speelgoed voor die leeftijd. Dochter vertelde dat de moeder van vriendin dit goed vond.
Maar volgens mij mag een kind van 8 niet op een electrostep rijden. Of heb ik dat mis?
Ikku TS
Infopolitie Gast

Step

Ongelezen bericht door Ikku »

Een kind van 8 jaar mag niet op een step met motortje rijden.
Ten eerste moet je een bromfietscertificaat hebben en dus minimaal 16 zijn.
Bovendien mogen veel van deze stepjes niet eens in Nederland op de weg komen. Kunnen namelijk niet verzekerd worden. Dit komt omdat deze niet zijn gekeurd door het RDW en dus geen goedkeuringsnummer hebben.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Als dit op de openbare weg heeft plaatsgevonden dan is dat niet goed en zijn er een paar overtredingen gepleegd:

<ul><li>Brom/ snorfiets besturen onder de 16 jaar
<li>Die dingen hebben in 99% van de gevallen geen goedkeuringsmerk en zijn dus niet toegestaan op de openbare weg rijden ( een voor het openbaar verkeer openstaande weg ;) )
<li>Naar alle waarschijnlijkheid is er geen verzekering voor afgesloten en daarmee is er dus ook een strafbaar feit gepleegd.</li></ul>
Echter: onder de 12 jaar is men in Nederland strafrechtelijk gezien niet te vervolgen dus een boete zal niet opgelegd kunnen worden.

Het probleem voor de ouders zal dus ontstaan op het moment dat er daadwerkelijk een aanrijding ontstaat en dan draaien de ouders mogelijk op voor de kosten.

Inbeslagname is wel een juridische mogelijkheid op het moment dat er mee op de weg wordt gereden.

Kort samengevat: Zeer onverantwoord gedrag wat de ouders laten zien.

Ikku schreef:
Ten eerste moet je een bromfietscertificaat hebben en dus minimaal 16 zijn.
Voor de duidelijkheid voor TS:

Het strafbare feit is het besturen van een brom/snorfiets onder de leeftijd van 16 jaar en dus niet voor het niet hebben van een bromfietscertificaat want de kinderen kunnen immers nooit een certificaat hebben.
Laatst gewijzigd door rich op 14 dec 2005, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
theo TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door theo »

gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

De enige mogelijkheid is, als de step niet sneller kan dan 6 km/h. Dan zijn ze niet keuringsplichtig, is het speelgoed en mag het wel.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

gelderblom schreef:De enige mogelijkheid is, als de step niet sneller kan dan 6 km/h. Dan zijn ze niet keuringsplichtig, is het speelgoed en mag het wel.
Dan zijn ze te vergelijker met die elektrische karretjes/motoren die in elk willekeurige speelgoedwinkel liggen en waarschijnlijk deze maand als zoete broodjes over de toonbank zijn gegaan.
Burger TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Burger »

Ik kan niet zeggen hoe hard dat ding kan.

Fijn dat u reageerde.

Fijne kerstdagen!
En het allerbeste voor 2006!
appiehappie
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door appiehappie »

Die dingen gaan minimaal 15km per uur, en ik wordt gek van die dingen!

Bij ons op de camping schieten ze als paddestoelen uit de grond, kinderen van 7/8 jaar rijden volgas met zo'n ding en kijken nergens naar.

Ze raken vaak ook in paniek wanneer er een auto aankomt en dan zijn de gevolgen helemaal niet te overzien.

Daar komt bij dat ze nog discrimineren ook, want boven de 100 kilo mag je er niet op rijden.... :oops:

Kinderen horen daar niet op, levensgevaarlijk.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb mijn dochter eens gevraagd of zij weet hoe hard dat ding kan. Maar dat weet ze niet, haar vriendin heeft dit niet gezegd.
Wel weet ik dat ze op het fietspad achter het huis van die vriendin gereden hebben en dat die vriendin daar regelmatig rijdt.
Het is een fietspad, er mogen geen scooters en/of brommers rijden.
Gesloten