Ik word bijna 16 en ik heb een scooter gekocht, nu nog me certificaat en ik kan gaan rijden
Alleen had ik een vraagje; ik ben helemaal weg van lichtjes, zoals neon en LED enzo. maar nu wil ik over een tijdje misschien neon-draad op me dashboord van me scooter monteren, maar aangezien dit niet fel is en ook alleen op me dashboard zit dus niemand er last van heeft, wilde ik weten of dit wel of niet mag
Nee, dat is niet toegestaan. Eigenlijk is vrijwel alle andere verlichting dan de normale verlichting verboden, en dan is NEON wel het schoolvoorbeeld hiervan. Het mag ook niet op de scooter zitten en uit staan.
Nog even de tekst van toegestane verlichting:
Bromfietsen op twee wielen mogen zijn voorzien van:
1. een of twee grote lichten;
2. een of twee stadslichten;
3. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde en waarschuwingsknipperlichten;
4. een of twee remlichten;
5. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig;
6. vier ambergele retroreflectoren aan de trappers voor zover de bromfiets is voorzien van niet-intrekbare trappers;
7. een installatie ter verlichting aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat indien de bromfiets in gebruik is genomen voor 1 januari 2007;
8. een naar voren gerichte witte retroreflector.
En wat moet:
Artikel 5.6.51
1. Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
1. een of twee dimlichten;
2. een of twee achterlichten;
3. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van het voertuig.
4. een of twee remlichten indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006;
5. een installatie ter verlichting van de aan de achterzijde van het voertuig aangebrachte kentekenplaat indien de bromfiets in gebruik is genomen na 31 december 2006.
Zoals je ziet valt neon verlichting hier niet onder. Zeker niet als bijvoorbeeld blauw of groen is zoals meestal.
Het gaat er om dat de verlichting niet een vreemde kleur naar buiten mag stralen. De verlichting in het dashbord zelf (of bij jou alleen je tellers) mag voor zover ik weet wel alle kleuren zijn zolang het niet duidelijk naar buiten stralend is. Kijk bijvoorbeeld naar Volkswagen die vaak blauwe dashboard verlichting hebben.