Bewijslast: politie of bestuurder?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ikkie TS
Infopolitie Gast

Bewijslast: politie of bestuurder?

Ongelezen bericht door ikkie »

Mijn auto mag max. 1400 kg trekken. De aanhanger in onbeladen toestand weegt 700 kg. De aanhanger mag beladen worden tot max. 2000 kg.

Ik word dus aangehouden terwijl de aanhanger beladen is met 500 kg, dus mijn auto trekt op dat moment (700 + 500=) 1200 kg.

Volgens de papieren gewichten op het kentekenbewijs is dit dus toegestaan (en ik heb rijbewijs BE....).
Maar hoe bewijs ik nu dat ik niet het maximaal te trekken gewicht van mijn auto overschrijdt??? Met een weegbriefje? Zoja, hoelang is een dergelijk weegbriefje dan geldig of moet ik dan met elke vracht langs de weegbrug....

Of hoef ik me geen zorgen te maken en ligt de bewijslast bij de politie? (Kunnen ze me dan verplichten naar de dichtstbijzijnde weegbrug te rijden of heeft men hiervoor apparatuur bij zich? geen idee hoe dit werkt.. :scratch: )
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

De bewijslast ligt bij de politie. Als die een onderzoek wil instellen bent U verplicht uw voertuig over te brengen naar een plaats van onderzoek, in dit geval de weegbrug.
U hoeft zich dus geen zorgen te maken. Uw enige zorg is ervoor te zorgen dat U niet teveel lading op de aanhanger hebt.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten