Taxipas
Moderator: Moderatorteam
-
Sfinx TS
- Infopolitie Gast
Taxipas
Onlangs ben ik, als taxichauffeur, op de snelweg aan de kant gezet met mijn 'gehandicaptenbusje' (blauwe kentekenplaten). De agent wilde mijn papieren controleren. Prima, was niks mis mee. Behalve 1 ding: Mijn chauffeurspas had ik niet zichtbaar op het dashboard geplaatst. Hier kreeg ik een waarschuwing voor. Op de theoriecursus voor het taxi-diploma heb ik echter te horen gekregen dat dit niet meer verplicht is, omdat het pasje te vaak door kwaadwillende passagiers bij het uitstappen van het dashboard zou worden gegrist. Bovengenoemde agent had hier echter nog nooit van gehoord.
Liegt nu de cursusleider of was betreffende agent niet goed op de hoogte?
Nog een vraag: Mogen voertuigen zonder enige aanleiding op de snelweg aan de kant worden gezet voor een, kennelijk 'steekproefsgewijze', papierencontrole?
Liegt nu de cursusleider of was betreffende agent niet goed op de hoogte?
Nog een vraag: Mogen voertuigen zonder enige aanleiding op de snelweg aan de kant worden gezet voor een, kennelijk 'steekproefsgewijze', papierencontrole?
-
W124 TS
- Infopolitie Gast
Ik weet wel dat het toenterijd verplicht was om de chauffeurspas zichtbaar in de taxi te hangen. Dit was zogezegd met de rede, dat de klant dan kon zien dat zij met een "betrouwbare" chauffeur meereed (in de zin van niet crimineel (hoewel ik wel eens twijfels heb als ik zie wie een verklaring omtrent gedrag hebben gekregen)).
Dat de regels zijn veranderd m.b.t. het niet meer zichtbaar hebben van deze pas is mij nog niet bekend. Ik heb er alijd een hekel aan gehad deze pas zichtbaar te hebben hangen en heb dit ook nooit gedaan, omdat ik bang was voor verlies van de pas, door wat voor een reden dan ook. Tja, en zonder pas mag je niet rijden............................ .
Dat de regels zijn veranderd m.b.t. het niet meer zichtbaar hebben van deze pas is mij nog niet bekend. Ik heb er alijd een hekel aan gehad deze pas zichtbaar te hebben hangen en heb dit ook nooit gedaan, omdat ik bang was voor verlies van de pas, door wat voor een reden dan ook. Tja, en zonder pas mag je niet rijden............................ .
-
Peter Kurvers TS
- Infopolitie Gast
Zou die chaufeurs pas dan zo moeten liggen dat deze zichtbaar is
voor de passagiers die instappen, of zichtbaar als een parkeerkaartje,
links voor waar de passagiers er niet bij kunnen.
Dan vraag ik mij ook af waarom een gehandicapten een pasje zou jatten?
Die zouden blij moeten zijn dat je ze komt halen en brengen.
En als iemand het pasje jat is dat wel makkelijk terug te krijgen,
Hardlopen kunnen ze niet, en je weet wie het is.
En dan neem je ze de volgende keer gewoon niet meer mee,
wegens een verstoorde vertouwens relatie.
Winkeldieven mogen ook niet meer in de winkel komen.[/code]
voor de passagiers die instappen, of zichtbaar als een parkeerkaartje,
links voor waar de passagiers er niet bij kunnen.
Dan vraag ik mij ook af waarom een gehandicapten een pasje zou jatten?
Die zouden blij moeten zijn dat je ze komt halen en brengen.
En als iemand het pasje jat is dat wel makkelijk terug te krijgen,
Hardlopen kunnen ze niet, en je weet wie het is.
En dan neem je ze de volgende keer gewoon niet meer mee,
wegens een verstoorde vertouwens relatie.
Winkeldieven mogen ook niet meer in de winkel komen.[/code]
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Volgens het besluit personenvervoer 2000 moet de bestuurder van een taxi er voor zorgen dat zijn chauffeurspas voor klanten zichtbaar is in het voertuig.
Het eerder genoemde E 114 is een feitcode voor het niet kenbaar maken van de tarieven aan de reiziger, waar een bedrag voor staat van €50.
De politie had in dit geval dus gelijk, en de cursusleider zal zich gewoon vergist hebben.
Is de pas nietzichtbaar voor de reiziger aanwezig, dan kost dat €85 (Feitenboekje politie E 113c)art. 75 lid 3 schreef:De bestuurder van een auto waarmee taxivervoer wordt verricht, is in het bezit van een geldige, behoorlijk leesbare chauffeurspas en houdt deze zichtbaar voor de consument aanwezig in die auto.
Het eerder genoemde E 114 is een feitcode voor het niet kenbaar maken van de tarieven aan de reiziger, waar een bedrag voor staat van €50.
De politie had in dit geval dus gelijk, en de cursusleider zal zich gewoon vergist hebben.
-
Guido TS
- Infopolitie Gast
-
Sfinx TS
- Infopolitie Gast
Dank jullie wel voor de antwoorden!
@ Peter Kurvers:
Er zijn genoeg gehandicapten die harder kunnen lopen dan jij en ik samen. Er zijn ook gehandicapten die alles mooi vinden zodra er een foto op staat.
Het voornoemde 'gehandicaptenbusje' wordt ook ingezet als 'normale' taxi en zelfs als 'discobusje'.
Enig respect en nuancering in je antwoord zou op z'n plaats zijn geweest.
@ Peter Kurvers:
Er zijn genoeg gehandicapten die harder kunnen lopen dan jij en ik samen. Er zijn ook gehandicapten die alles mooi vinden zodra er een foto op staat.
Het voornoemde 'gehandicaptenbusje' wordt ook ingezet als 'normale' taxi en zelfs als 'discobusje'.
Enig respect en nuancering in je antwoord zou op z'n plaats zijn geweest.
-
JP TS
- Infopolitie Gast
auto aan de kant zetten.
Guido schreef:en ja, de politie mag zomaar een auto aan de kant zetten om te controleren
art 16o WvW
Contolebevoegdheid ligt naar mijn in de AWB.
In de buurt van de Art. 5.16 en 5.19.
JP
-
theo TS
- Infopolitie Gast
Beste Sfinx.
Daar is bij de IVW sprake van geweest dat de pas niet meer zichtbaar hoeft te zijn voor de klant in verband met de vele diefstallen / ontvreemding van de chauffeurspas maar dat besluit is er nog niet doorheen als dat er doorheen komt.
Ik heb zelf de pas zichtbaar maar de foto en gegevens naar het dashbord toe staat nergens hoe je de pas zichtbaar moet hebben als de pas maar zichtbaar is.
En sfinx je hebt commetaar op Peter kurvers maar jij hebt het over een gehandicaptenbus dat heet bij ons een Rolstoelbus of een persoonbusje.
Kerstgroeten Theo
Daar is bij de IVW sprake van geweest dat de pas niet meer zichtbaar hoeft te zijn voor de klant in verband met de vele diefstallen / ontvreemding van de chauffeurspas maar dat besluit is er nog niet doorheen als dat er doorheen komt.
Ik heb zelf de pas zichtbaar maar de foto en gegevens naar het dashbord toe staat nergens hoe je de pas zichtbaar moet hebben als de pas maar zichtbaar is.
En sfinx je hebt commetaar op Peter kurvers maar jij hebt het over een gehandicaptenbus dat heet bij ons een Rolstoelbus of een persoonbusje.
Kerstgroeten Theo
-
Sfinx TS
- Infopolitie Gast