Heeft tenminste de rang van brigadier volgens mij, op de eilanden is er volgens mij zelfs een hoofdagent geweest (ooit). Even een slag om de arm hiermee, misschien weet Walter dat nog.
In principe is het vanaf de rang van inspecteur, tenminste sinds 2004. Volgens de Regeling hulpofficieren van justitie kan het namelijk vanaf schaal 9 (inspecteur), maar in geval van dringende noodzaak kan ook iemand van schaal 8 (brigadier) worden aangewezen als hulpofficier van justitie.
MarcH schreef:In principe is het vanaf de rang van inspecteur, tenminste sinds 2004. Volgens de Regeling hulpofficieren van justitie kan het namelijk vanaf schaal 9 (inspecteur), maar in geval van dringende noodzaak kan ook iemand van schaal 8 (brigadier) worden aangewezen als hulpofficier van justitie.
Neem aan dat die brigadier dan wel een HOVJ cursus gehad moet hebben...
Jep, hij moet het certificaat hebben en liefst ook drie jaar ervaring in een executieve functie bij de politie (tenzij opleiding voltooid aan de Nederlandse Politieacademie). Dat geldt uiteraard ook voor degenen met rang van inspecteur of hoger.
In mijn regio, Zeeland, en op dus ook op het bureau lopen verschillende Hulp officieren van justitie rond in de functie van brigadier. Worden wel binnen een jaar inspecteur.