Vallend ijs / sneeuw van vrachtauto's / opleggers

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Jurgen TS
Infopolitie Gast

Vallend ijs / sneeuw van vrachtauto's / opleggers

Ongelezen bericht door Jurgen »

Nu de wintermaanden er weer zitten aan te komen vraag ik me af hoe het zit met het sneeuw- en ijsvrij maken van opleggers c.q. vrachtauto's.

Personenauto's die met een sneeuwbult op dak rijden, krijgen een prent.
Hoe zit dit eigenlijk met vrachtauto's?

Ik was in de veronderstelling dat deze dezelfde plicht hebben, om ze ijsvrij te maken, maar in een discussie op een ander forum schijnt dit verhaaltje niet op te gaan?

Dus als ik op veilige afstand achter zo'n gevaarte rijdt, en er vliegt een ijsplaat af die op mn auto valt (de chauffeur ziet dit niet en rijdt door), of erger nog, een motor- brommerrijder of fietser?

Wie is hiervoor verantwoordelijk?
Is er een strafrechtelijk vervolg?

mvgr,

Jurgen.
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

Het lijkt mij dat de chauffeur van de betreffende vrachtwagen dan aansprakelijk gesteld kan worden. Ik heb me zelf eens laten vertellen dat je de bestuurder van een voertuig aansprakelijk kan stellen voor opspattende steentjes. Maarja, het aantonen zal het grootste struikelblok zijn.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Ik weet zo even niet of er een artikel is voor dit soort taferelen..Mocht dit niet zo zijn dan zou je aan artikel 5 van de Wegenverkeerswet kunnen denken:

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Ik ben afgelopen paar daagjes meegeweest met de vrachtwagen en daarbij lag ook ijs op de oplegger. We hebben op een terrein een paar scherpe bochten gemaakt zodat het meerendeel van het ijs van de opleggen af was. Onderweg is er ook nog een en ander afgegaan.
Het is geen zeilwagen, dus je kunt niet even makkelijk in de oplegger gaan staan en met een stok oid het ijs er allemaal vanaf te slaan.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Als regelmatig motorrijder vind ik dit een uitermate serieus onderwerp. Enerzijds dienen collega motorrijders zich bewust te zijn van dit extra wintersgevaar dat onzichtbaar bovenop tal van van vrachtwagens zich verstopt.

Anderzijds mogen chauffeurs die het nalaten hun combinaties zorgvuldig ijsvrij te maken wat mij betreft een invordering van hun rijbewijs tegemoet zien op grond van artikel vijf.

Misschien vinden jullie deze reactie wat overdreven, maar ik heb in Duitsland iemand een keer dodelijk zien verongelukken toen een ijsschots los kwam van een oplegger met huif en zich dwars door de voorruit van een daarachter rijdende personenauto boorde waarbij de bestuurder volledig onthoofd werd. Voor de echtgenote en inzittende kinderen, maar ook voor mij als toevallige hulpverlener, een meer dan traumatische ervaring.

En Julio drie scherpe bochten op het distributieterrein is onvoldoende om een combinatie ijsvrij te maken. Vertel dat maar aan degene waar je wel eens met meerijdt! De enige oplossing: laddertje erbij en een bezem om te vegen!
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

ThunderSTreak schreef: En Julio drie scherpe bochten op het distributieterrein is onvoldoende om een combinatie ijsvrij te maken. Vertel dat maar aan degene waar je wel eens met meerijdt!
Dit moet je me toch eens even uitleggen... Staat er in mijn posting dat 3 scherpe bochten de oplegger ijsvrij maakt??

Dit is geheel afhankelijk van de omstandigheden; Lag er veel water op, hoeveel graden heeft het gevroren enz enz...
ThunderSTreak schreef:De enige oplossing: laddertje erbij en een bezem om te vegen!
Mag dat wel van de Arbo?? Oplegger is 4 meter hoog... Heb je daar geen steiger voor nodig??
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Wanneer het niet mag zal het bedrijf daarvoor zijn maatregelen moeten nemen. De trucker die op pad gaat zonder ervoor te zorgen dat niets van zijn vrachtwagen zeilt (of het nu ijsschotsen of bieten zijn) is onverantwoord bezig en mag wat mij betreft flink aangepakt worden.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Julio schreef:Mag dat wel van de Arbo??
Snap je gedachte wel maar je moest eens weten hoeveel ARBO regeltjes er zijn, en hoevaak deze overtreden worden. Het is gewoon ondenkbaar om je aan al die regels te houden.

Kortom: lekker een laddertje tegen die oplegger en schoonvegen die handel. De kans dat de ARBO dienst je komt controleren is een stuk kleiner dan een proces verbaal ontvangen van de pliesie ;)
appiehappie
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door appiehappie »

Ik zie tijdens mijn werk vele containers met ijs erop of met andere voorwerpen.

Wanneer ik zo'n container op de wagen zet met de kraan, dan zal ik de chauffeur ten alle tijde waarschuwen.

9 van de 10 keer wordt de wagen op een rustig stuk van de terminal gezet en klimt de chauffeur erop.

Wanneer ik op de cont.heftruck ingedeeld ben zal ik de chauffeur ook altijd helpen. Ik kan er de volgende keer ook achter rijden.

De meeste chauffeurs waarderen dit trouwens ook. Zij kunnen immers niet zien of er iets op het dak van de container ligt, wanneer zij hem opzetten.
G-ast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door G-ast »

Gevaarlijk, zeker.

Maar bij sommige (huif)opleggers is het onmogelijk om 'even met een bezempje' een ijsschots van een meter bij een meter in doorhangend zeil van de auto te vegen, en al helemaal als die schots vastgevroren is.

Gewoon genoeg afstand houden dus...
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Nee G-ast, gewoon zorgen dat er niets van de vrachtwagen af kan vallen. Afstand houden werkt namelijk niet wanneer je bijvoorbeeld geconfronteerd wordt met een vrachtauto die je tegenmoet komt terwijl er een lading ijbrokken (of bieten of wat dan ook) afvalt.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
posco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door posco »

Buiten het ijs en de reeds toegevoegde bieten, is er nog een gelijksoortig probleem.

Bij mij in de regio (ZHZ) wordt veel gebouwd, dus veel vrachtauto's met zand, klei en ander grondafval. Als gevolg het niet schoonmaken van de vrachtauto bij of voor het verlaten van het bouwterrein, komt er veel afval op de rijbanen, vooral met dit weer een crime voor motorrijders.

Ook hier geldt:
Eerst het voertuig in orde brengen, dan pas deelnemen aan het verkeer.
Echter de mankracht om dit af te dwingen door politie-optreden ontbreekt helaas door andere prio's.

Maar de eigenaar van de weg, in dit geval de gemeente, kan erop gewezen worden, dat zij de weg schoon moeten houden, De kosten kunnen zij dan later -eventueel- verhalen. Dit is een ander verhaal en gaat natuurlijk niet op bij ijs e.d.
Jurgen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Jurgen »

Okay, ik ben een stuk wijzer geworden.

Als ik dit allemaal zo leest, dan kan ik aannemen dat artikel 5 van de wegenverkeerswet dus geldt.

Bedankt voor de reacties, en succes als er verder gediscussieerd wordt!

:wink:
Klaas Vaak TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Klaas Vaak »

De oplossing ligt denk ik vooral bij het bedrijf waar de vrachtwagens gestald worden. Een verwarmde garage bv. zal ervoor zorgen dat er ook geen ijs op de combinatie komt te liggen.

Ik herinner me een uitzending van Blik Op De Weg waar een vrachtwagen met hooi of iets dergelijks ook naar de kant werd gehaald omdat ie doordat ie zijn lading niet had afgedekt ook steeds van alles verloor. Die kreeg een dikke prent, dus ik neem aan dat het in dit geval niet anders is.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Geslacht:

Klaas Vaak schreef:De oplossing ligt denk ik vooral bij het bedrijf waar de vrachtwagens gestald worden. Een verwarmde garage bv. zal ervoor zorgen dat er ook geen ijs op de combinatie komt te liggen.
Dit zal niet zo makkelijk gaan met bijv. internationale transporten en bij bedrijven die veel vrachtwagens hebben...
Gesloten