ema cursus
Moderator: Moderatorteam
-
jaja TS
- Infopolitie Gast
ema cursus
Vrijdag nacht werd ik aangehouden door de politie en ik moest blazen, ik blaaste een a en moest mee naar het bureau. Daar gaf het apparaat 420 ug aan (bijna 1 promille). Ben 18 jaar en heb 5 maanden me rijbewijs. Ik hoorde over ema cursus, krijg ik dat zoiezo of is er een grote kans op. En weet iemand hoeveel de boete ongeveer is? 
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Re: ema cursus
Ik denk rond de duizend euro's. En een rijontzegging. Ik weet het niet precies.jaja schreef:Vrijdag nacht werd ik aangehouden door de politie en ik moest blazen, ik blaaste een a en moest mee naar het bureau. Daar gaf het apparaat 420 ug aan (bijna 1 promille). Ben 18 jaar en heb 5 maanden me rijbewijs. Ik hoorde over ema cursus, krijg ik dat zoiezo of is er een grote kans op. En weet iemand hoeveel de boete ongeveer is?
opm GvdBor: Bericht een weinig aangepast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Aangezien je een beginnend bestuurder bent, gelden voor jou strengere regels.
Als je, als beginnend bestuurder, boven de 350 UG/L blaast (0,8 promille) moet je al een EMA cursus volgen (om je rijbewijs te mogen houden). Deze cursus duurt 3 dagen en kost €771,83
Dit staat los van de boete die een rechter je oplegt en die zal waarschijnlijk ook nog €300,- gaan bedragen.
Als je, als beginnend bestuurder, boven de 350 UG/L blaast (0,8 promille) moet je al een EMA cursus volgen (om je rijbewijs te mogen houden). Deze cursus duurt 3 dagen en kost €771,83
Dit staat los van de boete die een rechter je oplegt en die zal waarschijnlijk ook nog €300,- gaan bedragen.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 06 dec 2005, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
jaja TS
- Infopolitie Gast
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Informatie over de Educatieve Maatregel Alcohol vind je hier
Hier vind je de inhoud van de cursus terug, met de verplichtingen, zoals op tijd aanwezig zijn voor de onderdelen, tijdig betalen cursusgeld, actieve deelname tijdens de cursus etc. Niet voldoen aan de verplichtingen betekent automatisch ongeldigverklaring van het rijbewijs.
Hier vind je de inhoud van de cursus terug, met de verplichtingen, zoals op tijd aanwezig zijn voor de onderdelen, tijdig betalen cursusgeld, actieve deelname tijdens de cursus etc. Niet voldoen aan de verplichtingen betekent automatisch ongeldigverklaring van het rijbewijs.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
En volgens mij een strafpunt op het puntenrijbewijs.zijlvaart67 schreef:Aangezien je een beginnend bestuurder bent, gelden voor jou strengere regels.
-
andre TS
- Infopolitie Gast
Dat punt heeft TS zondermeer te pakken. Of hij voldoet aan de EMA cursus of niet.SWAT schreef:En volgens mij een strafpunt op het puntenrijbewijs.zijlvaart67 schreef:Aangezien je een beginnend bestuurder bent, gelden voor jou strengere regels.
- rai
- Geslacht:
Klopt, als hij "veroordeeld" wordt is het goed voor een punt.
CBR schreef:beginnersrijbewijs
Iedereen die voor het eerst een Nederlands rijbewijs haalt, valt onder de 'Regeling beginnende bestuurders'. Voor beginnende bestuurders gelden de eerste vijf jaar na ontvangst van het rijbewijs strengere regels. De nieuwe weggebruikers krijgen een strafpunt als zij worden aangehouden vanwege bumperkleven, een snelheidsoverschrijding van meer dan dertig kilometer per uur, een alcoholpromillage van 0,8 en hoger en het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen.
Het rijbewijs wordt geschorst als iemand voor de derde keer is aangehouden en veroordeeld. Blijkt uit het daaropvolgende rijvaardigheidsonderzoek dat de beginnende bestuurder niet rijvaardig is, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.
Pittig foldertje!MotoRon schreef:Informatie over de Educatieve Maatregel Alcohol vind je hier
Natuurlijk volledig terecht, maar dergelijke harde taal ben ik in Nederland bijna niet meer gewend...
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Het strafpuntensysteem richt zich uitsluitend op rijvaardigheid en niet op alcohol (en dus rijgeschiktheid).
Bij dit misdrijf worden er dus geen strafpunten uitgedeeld maar wordt de EMA wel veel sneller opgelegd:
*meerdere malen aangehouden op verdenking van art 8 (ongeacht de uitslag van de ademanalyse) of
* eenmalig een percentage boven de 350 ug/l.
Dit is al een veel strengere regel dan die voor andere bestuurders geldt, zodat het (extra) straffen via het opleggen van een strafpunt achterwege kan blijven.
De sanctie die ten gevolge van (herhaaldelijk) alcoholmisbruik kan worden opgelegd is immers veel zwaarder en eindigt veel sneller bij totale ongeschiktheid (en het ongeldig verklaren van het rijbewijs).
Ik denk een 'foutje' op de site van het cbr. Zij spreken later ook weer over 'registratie' en dat klopt (op een bepaalde manier) weer wel, alleen dan de art 130-registratie bij het cbr zelf en niet de echte strafpuntenregistratie bij het OM...
Overigens worden er (in de toekomst?) voor beginnend bestuurders wel 'andere EMA-cursussen' georganiseerd.
Bij dit misdrijf worden er dus geen strafpunten uitgedeeld maar wordt de EMA wel veel sneller opgelegd:
*meerdere malen aangehouden op verdenking van art 8 (ongeacht de uitslag van de ademanalyse) of
* eenmalig een percentage boven de 350 ug/l.
Dit is al een veel strengere regel dan die voor andere bestuurders geldt, zodat het (extra) straffen via het opleggen van een strafpunt achterwege kan blijven.
De sanctie die ten gevolge van (herhaaldelijk) alcoholmisbruik kan worden opgelegd is immers veel zwaarder en eindigt veel sneller bij totale ongeschiktheid (en het ongeldig verklaren van het rijbewijs).
Ik denk een 'foutje' op de site van het cbr. Zij spreken later ook weer over 'registratie' en dat klopt (op een bepaalde manier) weer wel, alleen dan de art 130-registratie bij het cbr zelf en niet de echte strafpuntenregistratie bij het OM...
Overigens worden er (in de toekomst?) voor beginnend bestuurders wel 'andere EMA-cursussen' georganiseerd.
Hiervoor komt een ander type EMA-cursus. Gezien de leeftijd van de meeste overtreders zal de nieuwe cursus laagdrempeliger zijn en korter duren.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- rai
- Geslacht:
Ik kan het ook fout hebben, maar is het in dit soort gevallen niet zo dat als iemand eerst boven de 350 zit en later 2X staande gehouden wordt voor 41+ dat hij gewoon 3 punten heeft zijn rijbewijs geschorst wordt en er een uitgebreidt onderzoek komt of hij zijn rijbewijs wel mag behouden ???
Volgens mij geldt alcohol ook gewoon in de punten mee.
Volgens mij geldt alcohol ook gewoon in de punten mee.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Alcoholdelecten tellen niet mee voor het scoren van punten voor het beginnersrijbewijs.
De in de regeling genoemde overtredingen zijn:
* veroorzaken van gevaar of hinder in het verkeer (art. 5 WVW);
* veroorzaken van een ongeval met dodelijk gevolg of zwaar letsel (art.6 WVW);
* bumperkleven (art. 19 RVV);
* ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard) (art. 20, 21 en 22 RVV)
* veroorzaken van materiële of immateriële schade door onjuiste naleving van de verkeersregels (RVV)
* bumperkleven (art. 19 RVV);
* ernstige snelheidsovertredingen (meer dan 30 km/uur te hard) (art. 20, 21 en 22 RVV)
* veroorzaken van materiële of immateriële schade door onjuiste naleving van de verkeersregels (RVV)
Laatst gewijzigd door MotoRon op 07 dec 2005, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Zal art 19 rvv zijn....MotoRon schreef:Alcoholdelecten tellen niet mee voor het scoren van punten voor het beginnersrijbewijs.
* bumperkleven (art. 9 RVV);
- rai
- Geslacht:
Ik heb zitten kijken, en er staat inderdaad een foutje in de folder.
Eveneens over de snelheid, daar staat vanaf 30 km/u een punt, maar op autosnelwegen is dat pas vanaf 40 km/u.
Wordt tijd dat het CBR zijn folder aan gaat passen.
Toev. Motoron: Rai, info staat ook op onze eigen site verkeerd
. Heb Frans al een pb-tje gestuurd.
Eveneens over de snelheid, daar staat vanaf 30 km/u een punt, maar op autosnelwegen is dat pas vanaf 40 km/u.
Wordt tijd dat het CBR zijn folder aan gaat passen.
Toev. Motoron: Rai, info staat ook op onze eigen site verkeerd