Verdachte of schuldig

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Bezoeker TS
Infopolitie Gast

Verdachte of schuldig

Ongelezen bericht door Bezoeker »

Als je een boete krijgt voor een misdrijf en je hoeft dus niet voor te komen, word je al schuldig verklaard voordat de boete betaald is?
En hoe zit het als je daar bezwaar tegen wil doen? Ben je dan nog verdachte?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

bedoel je een geldstraf die een rechter op legt, of bedoel je een schikkingsvoorstel van officier van justitie>
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Guido schreef:bedoel je een geldstraf die een rechter op legt, of bedoel je een schikkingsvoorstel van officier van justitie>
Ik weet niet precies wat het verschil is tussen de 2. Het gaat in ieder geval om een zaak dat niet voor de rechter is gekomen. Het gaat om een misdrijf (mishandeling en vernieling) maar omdat er verzachtende omstandigheden zijn en omdat er uiteindelijk weinig is gebeurd is de straf een boete geworden. Misschien beanwoordt dit je vraag?
Guido TS
Infopolitie Gast

Anonymous schreef:
Guido schreef:bedoel je een geldstraf die een rechter op legt, of bedoel je een schikkingsvoorstel van officier van justitie>
Ik weet niet precies wat het verschil is tussen de 2. Het gaat in ieder geval om een zaak dat niet voor de rechter is gekomen. Het gaat om een misdrijf (mishandeling en vernieling) maar omdat er verzachtende omstandigheden zijn en omdat er uiteindelijk weinig is gebeurd is de straf een boete geworden. Misschien beanwoordt dit je vraag?

Als het niet voor een rechter gekomen is dan is dit waarschijnlijk een schikkingsvoorstel van de officier van justitie geweest

Of je wel of niet schuldig bent weet ik niet, ga ik nu meteen even uitzoeken.
Ik denk van wel aangezien je betaald en dus afziet van het oordeel van de rechter.
Gast TS
Infopolitie Gast

Guido schreef:
Anonymous schreef:

Als het niet voor een rechter gekomen is dan is dit waarschijnlijk een schikkingsvoorstel van de officier van justitie geweest

Ik denk van wel aangezien je betaald en dus afziet van het oordeel van de rechter.
Dus als ik daar bezwaar tegen doe ben ik dan nog steeds verdachte en nog niet schuldig bevonden totdat de zaak voorkomt?
Guido TS
Infopolitie Gast

Anonymous schreef:
Guido schreef:
Anonymous schreef:

Dus als ik daar bezwaar tegen doe ben ik dan nog steeds verdachte en nog niet schuldig bevonden totdat de zaak voorkomt?
Je kan geen bezwaar maken tegen een schikkingsvoorstel, niet in de zin dat er te onderhandelen is over de hoogte van het bedrag.

U kunt besluiten dit schikkingsvoorstel niet te accepteren, gevolg zal zijn dat de officier van justitie dit dossier over u zal aandragen bij de rechtbank.
Dan zal een objectieve rechter zich hierover buigen en besluiten of u al dan niet schuldig bent.

De geldstraf die de rechter oplegt (nadat hij gevonden heeft dat u schuldig bent) is in de meeste gevallen hoger dan het bedrag wat een officier aan schikkingvoorstel gedaan heeft.

U heeft RECHT op om dit geval voor een rechter te laten komen.
Bedenk u wel, dat als u gewoon dit feit gepleegd heeft, het makkelijker, goedkoper en sneller is door gewoon het schikkingsvoorstel te accepteren.

als u het voorstel accepteert kan het OM uw zaak niet meer voor een rechter brengen, maar u kunt dus ook niet meer in beroep.
het is in feite rechtsvervolging afkopen
Laatst gewijzigd door Guido op 02 dec 2005, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Beste bezoeker,
als je een boete krijgt toegstuurd voordat de zaak voor de rechter komt, is dat een voorstel van justitie. Dit heet een schikkingsvoorstel. Je wordt op dat moment dus nog niet schuldig verklaard, maar je kunt verdere strafvervolging voorkomen. (voorkomen dat je een dagvaarding krijgt en voor de rechter moet komen).
Als je de boete betaald, is daarmee de zaak verder afgedaan en kun je daartegen geen bezwaar meer maken.
Als je het niet eens bent met het schikkingsvoorstel, dan moet je het niet betalen en zul je tegen de rechter kunnen vertellen waarom je het er niet mee eens bent.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

MotoRon schreef:Beste bezoeker,
als je een boete krijgt toegstuurd voordat de zaak voor de rechter komt, is dat een voorstel van justitie. Dit heet een schikkingsvoorstel. Je wordt op dat moment dus nog niet schuldig verklaard, maar je kunt verdere strafvervolging voorkomen. (voorkomen dat je een dagvaarding krijgt en voor de rechter moet komen).
Als je de boete betaald, is daarmee de zaak verder afgedaan en kun je daartegen geen bezwaar meer maken.
Als je het niet eens bent met het schikkingsvoorstel, dan moet je het niet betalen en zul je tegen de rechter kunnen vertellen waarom je het er niet mee eens bent.
Hoewel men in strict formele zin door het accepteren van de schikking geen schuld erkent (en uitsluitend strafvervolging afkoopt) is dit feitelijk wel het geval. Er is wetgeving op komst die dit onderscheid wegneemt.
Een verdachte is een verdachte vanaf het moment dat hij door de politie is aangehouden (of als verdachte is gehoord) tot het moment dat hij door de strafrechter onherroepelijk is veroordeeld (dan heet hij "veroordeelde").
Mohaa TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mohaa »

SWAT schreef:
MotoRon schreef:Beste bezoeker,
Hoewel men in strict formele zin door het accepteren van de schikking geen schuld erkent (en uitsluitend strafvervolging afkoopt) is dit feitelijk wel het geval. Er is wetgeving op komst die dit onderscheid wegneemt.
Dit klopt op het moment dat hij betaald bekend hij eigelijk. Blijkbaar vind de officier dat er voldoende bewijs is om jou/hem een schikkingsvoorstel te geven.
Op het moment dat jij deze niet betaald krijg je een DIP. Dagvaardiging in persoon. Dan mag je bij de rechter vertellen waarom jij vind dat je niet hoef te betalen.

Dus betalen is beken en verder geen vervolginng krit betalen is bij de rechter uitleggen met een kans op vrijspraak of op vervolging.

Hoedan ook (met uitzondering van een vrijspraak) heb je die strafblad te pakken.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Mohaa schreef: Dit klopt op het moment dat hij betaald bekend hij eigelijk. Blijkbaar vind de officier dat er voldoende bewijs is om jou/hem een schikkingsvoorstel te geven.
Op het moment dat jij deze niet betaald krijg je een DIP. Dagvaardiging in persoon. Dan mag je bij de rechter vertellen waarom jij vind dat je niet hoef te betalen.

Dus betalen is beken en verder geen vervolginng krit betalen is bij de rechter uitleggen met een kans op vrijspraak of op vervolging.

Hoedan ook (met uitzondering van een vrijspraak) heb je die strafblad te pakken.
Iets te snel op de OK knop gedrukt Mohaa? :roll:
Gast TS
Infopolitie Gast

Maar is het dan ook mogelijk em de boete te betalen en tegelijkertijd bezwaar aan te tekenen tegen die boete. Het staat namelijk op de website van de Ministerie van SZW: http://home.szw.nl/navigatie/rubriek/ds ... nk_id=1973
Maar misschien is dat specifiek aan de arbeidstijdenwet?
Gast TS
Infopolitie Gast

Een andere vraag:
Als ik besluit de boete niet te betalen moet ik dan die 6 weken wachten voordat ik voor de rechter mag komen of kan het ook sneller als ik erom vraag?
Guido TS
Infopolitie Gast

bezwaar tegen een boete aantekenen is alleen mogelijk bij belastingboetes en wet mulder boetes.

U hebt bij een schikkingsvoorstel niets te willen.
betalen of voor de rechtbank komen.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Anonymous schreef:Een andere vraag:
Als ik besluit de boete niet te betalen moet ik dan die 6 weken wachten voordat ik voor de rechter mag komen of kan het ook sneller als ik erom vraag?
De boete voor de Arbeidstijdenwet is een ander dan die voor de strafrechtzaken. Een arbeidstijdenwetboete is een bestuurlijke boete. Daar is beroep op mogelijk.

Bij een strafrechtboete kun je geen beroep aantekenen. Je besluit om deze te betalen of niet. Als je voor niet kiest krijg je vanzelf een keer een uitnodiging om voor de rechter te vertellen waarom je het met die boete niet eens bent.

De meeste verkeersovertredingen (gedragingen heten die tegenwoordig) worden bekeurd via een traject welke lijkt op de bestuurlijke boete. Daar is dus wel beroep tegen mogelijk.
Gast TS
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:
Anonymous schreef:Een andere vraag:
De boete voor de Arbeidstijdenwet is een ander dan die voor de strafrechtzaken. Een arbeidstijdenwetboete is een bestuurlijke boete. Daar is beroep op mogelijk.

Bij een strafrechtboete kun je geen beroep aantekenen. Je besluit om deze te betalen of niet. Als je voor niet kiest krijg je vanzelf een keer een uitnodiging om voor de rechter te vertellen waarom je het met die boete niet eens bent.

De meeste verkeersovertredingen (gedragingen heten die tegenwoordig) worden bekeurd via een traject welke lijkt op de bestuurlijke boete. Daar is dus wel beroep tegen mogelijk.
Bedankt voor uw antwoord. Mag ik dan wel in de tussentijd emigreren naar een ander land: Canada (dat was ik al heel lang van plan) en terugkomen om voor de rechter te verschijnen of mag ik niet meer emigreren voor die tijd?
Gesloten