Jeugdbeleid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
kelly ann TS
Infopolitie Gast

Jeugdbeleid

Ongelezen bericht door kelly ann »

Ik ben al langer geïnterreseerd in het werk bij de politie. Ik ben toch een andere kant op gegaan en studeer nu HBO-Psychologie. Ik meen wel eens hebben gezien dat de politie apart bezig is met jeugd/jeugdbeleid.
Ik zou hier best wat meer over te weten willen komen, maar kan momenteel niets meer erover vinden.

Verder vroeg ik me af of ik met mijn opleiding wat zou kunnen binnen de politie. Of zal ik gewoon moeten instromen als bachelor politiekundige?
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Als bachelor politiekundige instromen is niet gewoon even iets wat je zomaar doet.

Een diploma is prima, maar voor een baan bij de politie zijn er meer factoren die meetellen dan alleen een papiertje.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Er zijn bijzonder weinig opleidingsplaatsen op dat niveau en van de mensen die solliciteren, gaat 5% naar de opleiding. De mensen die solliciteren naar zo'n opleidingsplaats, hebben over het algemeen ook een HBO diploma op zak.

Het is dus zeker geen eenvoudige stap en "gewoon" instromen is dus erg makkelijk uitgedrukt.

Mbt het beleid ten opzichte van jeugd is niet echt een concreet antwoord te geven. Je hebt de wijkagenten die zich met overlast veroorzakende jeugd bezighoudt en je hebt de jeugdrechercheur die de administratieve afhandeling van wat zaken voor zijn rekening neemt. Hiervoor is echter geen studie psychologie nodig omdat de politie er voor de afhandeling is en het oplossen van de structurele problemen hoort feitelijk niet bij de politie thuis maar bij de externe partners zoals de Raad van de Kinderbescherming, Jeugdzorg, Welzijnswerk en de gemeente. De politie neemt wel deel aan bepaalde overlegsvormen maar de tendens is toch dat dit minder gaat worden.

Wil je toch bijvoorbeel jeugdrechercheur worden dan zal je eerst agent moeten worden en in een later stadium rechercheur moeten worden. Naar verloop van tijd kan je dan solliciteren naar de functie van jeugdrechercheur.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
kelly.ann TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door kelly.ann »

Laat ik mijn vraag eens anders stellen: Wat zal ik hebben aan mijn huidige opleiding als ik bij de politie wil/ga/zit?
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Dat ligt er helemaal aan op wat voor functie je doelt.

Aan iedere opleiding heb je wat. Kennis is immers macht. De vraag is alleen waar je die kennis kunt toepassen.

Voor de surveillancedienst zal je van jouw studie waarschijnlijk geen ongemak hebben zolang je de zaken niet te theoretisch gaat benaderen.
Maw de politieagent is geen psycholoog en dat moet een agent ook zeker niet willen zijn. Met jouw opleiding zal je zaken waarschijnlijk wel wat sneller kunnen plaatsen maar de afhandeling van zaken loopt nagenoeg altijd via een bepaalde richtlijn.

Vb: Je wordt gestuurd naar een poging zelfdoding.

Van ons wordt niet verwacht dat wij het probleem oplossen. Van ons wordt verwacht dat wij die persoon meenemen naar het bureau en daar zal een beoordeling plaatsvinden. Men kan er ook voor kiezen om het zorgkader ter plaatse te laten komen. Wij verdiepen ons echter niet in de problemen en dat heeft een simpele reden. Het is onze taak niet.

Als iemand instroomt op niveau 5 of 6 van het Nieuwe Politieonderwijs dan zal men vaak op een beleidsmatige functie terechtkomen in de toekomst. Op die functies zal er misschien wat meer verdieping te vinden zijn mbt het onderwerp wat jij aanhaalt maar ook dan heeft de politie slechts een beperkte taak.

Je zal voor jezelf een concreet beeld moeten vormen van wat jij zou willen doen binnen de politieorganisatie en dan is er waarschijnlijk een wat duidelijker antwoord te formuleren.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten