Waarom zo vaak jongeren/bromfiets rijders aanhouden?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Neos TS
Infopolitie Gast

Waarom zo vaak jongeren/bromfiets rijders aanhouden?

Ongelezen bericht door Neos »

Ik heb en rijdt scooter, en ik wordt Elke dag! minimaal 1 keer aangehouden.
nou is mijn vraag: waarom?!
wat is het nut om jongeren/scooter bestuurders aan te houden?

vandaag was de druppel.
Ik moest mijn scooter opnieuw laten schouwen, dus heb ik een heel eind gelopen met dat ding (omdat hij niet verzekerd is), eindelijk gekeurd, ga die winkel uit, en ja hoor, komen 2 agenten naar me toe met van die stomme vragen als: is die scooter van jou? is ie opgevoerd? heb je er wat aan veranderd etc.
ondertussen rijden 3! auto's een straat in waar ze Niet in mogen gaan.
ik attendeerde ze erop, maar ze keken me heel raar aan.

dit soort dingen komt dus vaak voor, dat ik midden op straat wordt aangehouden onderweg naar school of huis.

dus nogmaals de vraag: waarom wordt ik zoveel aangehouden op mijn scooter?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

omdat er toch redelijk veel ongelukken gebeuren met die dingen en er dingen aan vermeubeld worden die niet mogen.

Je bent trouwens staande gehouden niet aangehouden.

Erg vervelend voor je, maar het is niet anders.
Ik zou je afraden om tijdens zo'n gesprek te gaan bemoeien met de werkzaamheden van de politie, kan je alleen maar dingen opleveren.
Neos TS
Infopolitie Gast

Met auto's gebeuren ook veel ongelukken, met fietsers ook..

en ok, opvoeren gebeurt veel(ga ik hier niet verder op in, alhoewel een auto ook 180 kan terwijl dat niet mag :roll: ),mijn scooter is niet opgevoert trouwens, maar je Moet iemand toch in eerste instantie beschouwen als een normale, onschuldige burger of niet soms?

dit vind ik machtsmisbruik en in veel gevallen niet eens politiewerk.

ik snap het ook wel, er wordt grof geld verdient aan die scooters, maar toch, voor die 90% van de andere die niets verkeerds doen is het Erg vervelend als je in een drukke straat wordt staande gehouden :wink:

en als je in een vroeg stadium al zo negatief in aanmerking komt met de politie belooft dat niet veel goed voor de toekomst in verhouding met respect tot politie. Lijkt mij.

bedankt voor de snelle reactie trouwens.
Guido TS
Infopolitie Gast

Neos schreef:Met auto's gebeuren ook veel ongelukken, met fietsers ook..

en ok, opvoeren gebeurt veel(ga ik hier niet verder op in, alhoewel een auto ook 180 kan terwijl dat niet mag :roll: ),mijn scooter is niet opgevoert trouwens, maar je Moet iemand toch in eerste instantie beschouwen als een normale, onschuldige burger of niet soms?

dit vind ik machtsmisbruik en in veel gevallen niet eens politiewerk.

ik snap het ook wel, er wordt grof geld verdient aan die scooters, maar toch, voor die 90% van de andere die niets verkeerds doen is het Erg vervelend als je in een drukke straat wordt staande gehouden :wink:

en als je in een vroeg stadium al zo negatief in aanmerking komt met de politie belooft dat niet veel goed voor de toekomst in verhouding met respect tot politie. Lijkt mij.

bedankt voor de snelle reactie trouwens.
Je moet het niet persoonlijk zien, je wordt niet staande gehouden omdat je verdachte bent, maar simpel gezien omdat de politie toezichthouder is op het gebied van verkeer.

Je hebt als scooterrijder geen last van flitspalen, lasers, on opvallende video surveillance, dus het argument dat ze "altijd" de brommers moeten hebben gaat neit echt op.

Feit is wel dat er relatief gezien veel ongelukken gebeuren met scooterrijders en ook de leeftijdscategorie speelt een rol.
de verhouding met de politie:
Jammer dat je het als negatief ervaart, bij de bromfietscontroles die ik gedaan heb heb ik altijd erg gelachen, bekijk het positief ;) wij zijn net mensen en als jij gewoon je zaakjes in orde hebt en geen grote mond geeft en niet bijdehand gaat lopen doen, dan ben je in 9 van de 10 gevallen zo weer weg.

[opa modus]
en als je je rijbewijs hebt en in een auto deelneemt aan het verkeer dan zul je versteld staan dat sommige van je collega brommerrijders niet in het circus werken of door een rietje eten
[\opa modus]
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

hehe, ik ben ook altijd gewoon netjes, dat is het beste natuurlijk, maar sommige agenten (lees verder) zien me als een verdachte, en dan veranderd de zaak bij mij.

en jij hebt het over bromfiets controles, daar heb ik helemaal Niks op tegen, dat vind ik een zeer positief ding !

ik heb het over een eenmalige staande houding van een agent op straat.
soms zitten er van die jongens tussen waarvan ik gek wordt, die jonge jongens die soms doen alsof ze zichzelf heel wat vinden, op dat gebied ben ik negatief ja, klinkt als leefstijds discriminatie maar zo bedoel ik het niet.

en over dat flitpalen argument:
dat komt er wel in 2007...

en ik zeg altijd: eigen schuld, dikke bult,
je moet het maar ervaren als je een keer goed valt ja toch? leren de meeste van vind ik. :)
Guido TS
Infopolitie Gast

Is goed, maar ik voorkom dat liever dan dat ik iemand zijn ouders kan gaan vertellen dat zijn zoontje met een paar centimeter schors in zijn bast onderweg is naar het AMC
Neos TS
Infopolitie Gast

Guido schreef:Is goed, maar ik voorkom dat liever dan dat ik iemand zijn ouders kan gaan vertellen dat zijn zoontje met een paar centimeter schors in zijn bast onderweg is naar het AMC
tja, o.a. bij automobilisten, fietsers en motor rijders vallen ook gewonden en helaas doden bij.. ( maar hier kunnen we over door blijven discussieren hehe)

je zegt nu iets wat helemaal niet slaat op mijn vorige post jammer genoeg,
controles vind ik heel goed, daar heb je meteen een grote groep, ook niks om voor te schamen etc.

ik heb het over de singel staande houdingen op straat, als er helemaal niks aan de hand is.
Guido TS
Infopolitie Gast

Neos schreef:
Guido schreef:Is goed, maar ik voorkom dat liever dan dat ik iemand zijn ouders kan gaan vertellen dat zijn zoontje met een paar centimeter schors in zijn bast onderweg is naar het AMC
tja, o.a. bij automobilisten, fietsers en motor rijders vallen ook gewonden en helaas doden bij.. ( maar hier kunnen we over door blijven discussieren hehe)

controles vind ik heel goed, daar heb je meteen een grote groep, ook niks om voor te schamen etc.

ik heb het over de singel staande houdingen op straat, als er helemaal niks aan de hand is.
Ik reageer wel op je post, je stelt immers dat iemand maar eens moet vallen om het te leren.
Ik voorkom dat liever om de door mij geschetste situatie te voorkomen.

Je haalt nog steeds opsporingstaak en toezichthoudende taak door elkaar.
Kan ik me best voorstellen, immers, meestal kom je alleen met de politie in aanraking als er iets mis is.

In het verkeer controleert de politie voertuigen en of je dat nou leuk vind of niet, dat mag, daartoe zijn wij (zonder concrete aanwijzing) bevoegd.

Over het al dan niet leuk vinden ga ik niet in discussie, ik kan me jouw standpunt indenken dat je het vervelend vindt, maar we doen niets onrechtmatigs.

mag ik, voor mijn beeldvorming weten hoe oud je bent :?:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Neos schreef: ik heb het over de singel staande houdingen op straat, als er helemaal niks aan de hand is.
Als er helemaal niets aan de hand is, hoef je je er ook niet druk om te maken.......

Waar het om gaat is je zogenaamde referentiekader.

De gemiddelde vertegenwoordiger denkt dat we niks anders doen dan snelheidscontroles.
De gemiddelde horecaganger denkt dat we niets anders doen dan hen lastig vallen in het horecagebied.
De gemiddelde boodschapper denkt dat we niets anders doen parkeerbonnen plakken.
De gemiddelde bromfietser denkt dat we niets anders doen dan bromfietsers bekeuren.

Van de gemiddelde agent wordt verwacht dat hij zo'n 200 bekeuringen per jaar schrijft. Per bekeuring kost dat ongeveer 3 minuten.
Oftewel hij is daar 600 minuten mee bezig.
Ik schat dat ongeveer 10 procent daarvan aan bromfietsers is. Dat is dus 1 uur.

Hij heeft een jaarlijkse werktijd van globaal 52 x 36 uur = 1872 uur en daar gaat nog wat vakantie van af.

Ik denk dat het dus allemaal nog wel iets meevalt.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

gvdbor schreef: Van de gemiddelde agent wordt verwacht dat hij zo'n 200 bekeuringen per jaar schrijft. Per bekeuring kost dat ongeveer 3 minuten.
Oftewel hij is daar 600 minuten mee bezig.
.....
Hij heeft een jaarlijkse werktijd van globaal 52 x 36 uur = 1872 uur en daar gaat nog wat vakantie van af.
Wat een luizenbaan. :D
Gast TS
Infopolitie Gast

Guido schreef:
Neos schreef:

Ik reageer wel op je post, je stelt immers dat iemand maar eens moet vallen om het te leren.
Ik voorkom dat liever om de door mij geschetste situatie te voorkomen.

Je haalt nog steeds opsporingstaak en toezichthoudende taak door elkaar.
Kan ik me best voorstellen, immers, meestal kom je alleen met de politie in aanraking als er iets mis is.

In het verkeer controleert de politie voertuigen en of je dat nou leuk vind of niet, dat mag, daartoe zijn wij (zonder concrete aanwijzing) bevoegd.

Over het al dan niet leuk vinden ga ik niet in discussie, ik kan me jouw standpunt indenken dat je het vervelend vindt, maar we doen niets onrechtmatigs.

mag ik, voor mijn beeldvorming weten hoe oud je bent :?:
16 jaar. en ben in een beginnend stadium van het bromfiets rijden, daarom ben ik zo geirriteerd hehe.
Ik vind het goed dat jij je kan indenken in mijn standpunt, want juist dat mis ik veel als ik wordt staande gehouden.

en gvdbor: Ik denk niet dat jullie alleen bromfietsers pakken hoor hehe :)
Guido TS
Infopolitie Gast

tuurlijk kan ik me dat indenken.
Ik ben soms ook best te pruimen hoor ;)

Je hebt je antwoord op je vraag gehad, we doen het niet om te pesten, maar omdat uit cijfers blijkt dat er relatief veel ongelukken gebeuren met scooters en jonge bestuurders.

Dat je de toonzetting als negatief ervaart is inderdaad niet leuk, was er niet bij dus kan er niet over oordelen.

Bedenk je wel dat er veel mensen (vooral tussen de 16 en 25) vrienden hebben verloren door hetzij hun eigen, hetzij het gedrag van anderen.

je kunt het ook zo zien, jij bent jong en nog zoekende in het verkeer.
Ik heb op mijn 16e ook dingen uitgevreten waarvan ik nu denk "jezus, dat dat goed gegaan is"

Door als politie te zorgen dat er neit te veel te snelle onveilige scooters op de weg zijn kunnen we wat onveilige situaties voorkomen.
Misschien ben jij zelf aan het denken gezet over veiligheid in het verkeer, in ieder geval houd het je nu wel bezig. ;)
En zoals met alles, moeten de goeden onder de kwaden lijden...
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Ik weet overigens niet waar jij rondrijd, maar het zal wel een heel grote stad zijn? Ik ben nu in de ruim 2 jaar dat ik brommer rij maarliefst 2 keer op de rollenbank gezet, ben maarliefst 1 keer staande gehouden omdat ik te hard ging (lasergun) en verder stond er nog een keertje een motoragent letterlijk midden op de weg naar mij te kijken. Ik reed ongeveer 30 en op dat moment kwam een snor over het fietspad voorbij dus die was toen maar de klos.
Maar er gebeuren inderdaad verhoudingsgewijs gewoon meer overtredingen en ongelukken met bromfietsers.
Gast TS
Infopolitie Gast

Stef schreef:Ik weet overigens niet waar jij rondrijd, maar het zal wel een heel grote stad zijn?.
Amsterdam 8)

en ik heb nog geen 1 boete gehad hehe...
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Ja daar ga je al... In Zwolle hebben ze het woord politie nog niet uitgevonden geloof ik ;). Ik zie ze echt zelden.
Gesloten