Aangifte oplichting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
alfist TS
Infopolitie Gast

Aangifte oplichting

Ongelezen bericht door alfist »

Hallo,ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.Ik heb een motor met versnellingsbak gekocht als nieuw zijnde .dat blijkt ie dus niet te zijn kostte 3200 euro,De versnellingsbak is voor 98% stuk,de verkoper beantwoord mails niet of zegt dat hij m gekocht heeft als nieuw zijnde.
GSMnr.klopt niet meer,en gooit thuis de hoorn erop.Heb diverse malen ouders aan telefoon gehad,maar blijken van niets te weten.
Nu dreigde verkoper met aangifte politie wegens lastigvallen,dat leek me een goed idee,dan kunnen we elk ons verhaal doen. dus heb m gemaild wanneer? Nu denk ik dat ie dat niet verwacht had,want krijg geen enkele reactie.
Zou het zo zijn dat als ik zelf aangifte doe,de verkoper en ik ons verhaal kunnen doen op het bureau?Of moet ik wachten dat hij aangifte gaat doen wegens mishandeling?
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

Dit lijkt mij een civiele kwestie; ofwel de politie zal hier waarschijnlijk weinig voor je kunnen betekenen.

Je kan beginnen met het sturen van een aangetekende brief waarin je aangeeft de koop te willen ontbinden omdat het product niet voldoet aan de omschrijving die je vooraf hebt gekregen.

Wat ik je daarnaast kan adviseren is om de zaak voor te leggen bij een rechtshulpwinkel/advocaat om daar te bekijken of een gang naar de rechtbank je kan helpen.

Voorkom in ieder geval dat je overgaat tot bedreiging, stalking en/of mishandeling; Dat zal je zaak in ieder geval niet verder helpen! Voor een aangifte hoef je niet bang te zijn als ik dit zo lees, de verkoper zal terdege beseffen dat hij fout zit.

Succes
alfist TS
Infopolitie Gast

Al bedankt,maar dus als ik nu naar de politie ga,zullen ze hem niet uitnodigen ?En nee,mishandeling gaat voorlopig nog te ver.
Vriendelijke groet Alfist
alfist TS
Infopolitie Gast

Verkoper vertelde me wook nog,dat ie niet kan controleren of het zijn versnellingsbak wel is.
Vriendelijke groet Ed
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

De politie is eigenlijk geen speler in dit spel, het is een transactie tussen twee burgers die ontbonden dient te worden.

Wat ik al zei, probeer eerst nog met een aangetekende brief de verkoper te bereiken en maak daarin duidelijk dat je een juridische procedure in werking gaat zetten als hij niet instemt met het volledig ongedaan maken van de koop. Daarin benadruk je nadrukkelijk waarop je basseerd dat de verkopende partij jou onjuist heeft ingelicht. Tevens vertel je wat je aan de motor hebt veranderd sinds de aanschaf, al is het maar een verwisseld lampje, zodat je in ieder geval volledig openkaart speelt. Je behoud natuurlijk zelf een afschrift van de brief.

Als dat niet werkt kun je beter advies gaan inwinnen bij een rechtshulpwinkel/advocaat over de mogelijkheden tot verdere stappen.

Ik denk dat de politie hierin nog geen partij zal willen spelen, het is immers niet haar taak om toezicht te houden op iedere mislukt transacties en de ontbinding daarvan. Al zal er mogelijk op een punt de situatie ontstaan waarin aangifte kan worden gedaan van oplichting, maar ik zou zeggen... probeer het eerst zo maar te regelen ;)

Succes nogmaals!
Gesloten