rotonde

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
lonneke TS
Infopolitie Gast

rotonde

Ongelezen bericht door lonneke »

Als een fietser mij passeert aan de verkeerde kant van de rotonde, dwz dus niet met de klok mee, tegen het verkeer in rijdennd in feite...moet ik hem dan ook voorrang geven?
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Wanneer er haaientanden staan:
Artikel 80. Haaientanden
Haaientanden hebben de volgende betekenis:
De bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
En/of bord B6
Afbeelding
moet je voorrang geven aan bestuurders op de kruisende weg. M.a.w. of 'ie nou van de linker of rechterkant komt.
mwb TS
Infopolitie Gast

Re: rotonde

Ongelezen bericht door mwb »

lonneke schreef:Als een fietser mij passeert aan de verkeerde kant van de rotonde, dwz dus niet met de klok mee, tegen het verkeer in rijdennd in feite...moet ik hem dan ook voorrang geven?
Ik ga er van uit dat:
- U de rotonde nadert en
- dat de fietser op een fietspad rijdt dat evenwijdig aan de rotonde ligt.
- Dat u voor U, bij het naderen van dat fietspad, een driehoekig wit bord met orde rand ziet.

Ja, u moet die fietser dan voorrang geven.
U moet zich aan de regels houden, dat die fietser dat niet doet, maakt hem nog niet tot groot wild waarop gejaagd mag worden.
Bovendien is het op sommige grotere rotondes zo dat fietsers daar "tegen de richting" mogen oversteken.

Vergelijk het met een auto die aan de rechterkant geparkeerd staat, waar dat niet mag.
Als U over die weg rijdt, gaat U om die auto heen. Als U er tegenaan rijdt, bent U fout, ongeacht of die auto daar mocht staan of niet.
posco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door posco »

mwb schreef:
lonneke schreef:Als een fietser mij passeert aan de verkeerde kant van de rotonde, dwz dus niet met de klok mee, tegen het verkeer in rijdennd in feite...moet ik hem dan ook voorrang geven?
Ik ga er van uit dat:
- U de rotonde nadert en
- dat de fietser op een fietspad rijdt dat evenwijdig aan de rotonde ligt.
- Dat u voor U, bij het naderen van dat fietspad, een driehoekig wit bord met orde rand ziet.

Ja, u moet die fietser dan voorrang geven.
U moet zich aan de regels houden, dat die fietser dat niet doet, maakt hem nog niet tot groot wild waarop gejaagd mag worden.
Bovendien is het op sommige grotere rotondes zo dat fietsers daar "tegen de richting" mogen oversteken.

Vergelijk het met een auto die aan de rechterkant geparkeerd staat, waar dat niet mag.
Als U over die weg rijdt, gaat U om die auto heen. Als U er tegenaan rijdt, bent U fout, ongeacht of die auto daar mocht staan of niet.
Blijft onverlet, dat de fietser -die tegen het verkeer in rijdt- verantwoordelijk en aansprakelijk is en blijft voor alle schade. De automobilist mag natuurlijk niet, zoals ook eerder is geantwoord, zondermeer gas geven en doorrijden, maar als je tegen het verkeer inrijdt, neem je willens en wetens een risico.
Maar bij nader inzien, als je tegen de klok inrijdt, kom je van links en heb je toch geen voorrang .... of zie ik dat verkeerd ?
Michael
Gewaardeerd lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Michael »

posco schreef:Maar bij nader inzien, als je tegen de klok inrijdt, kom je van links en heb je toch geen voorrang .... of zie ik dat verkeerd ?
Ja, dat zie je verkeerd:
Artikel 80. Haaientanden
Haaientanden hebben de volgende betekenis:
De bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
Voorrang van rechts geldt alleen bij gelijkwaardige kruispunten. Bij rotondes staan altijd haaientanden.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

posco schreef: Blijft onverlet, dat de fietser -die tegen het verkeer in rijdt- verantwoordelijk en aansprakelijk is en blijft voor alle schade.
Voor wat betreft de aansprakelijkheid, fietsers zijn (omdat het zwakkere verkeersdeelnemers zijn)via de wegenverkeerswet beschermd, en het zal je in dit soort gevallen bijna niet lukken om de aansprakelijkheid bij de fietser neer te leggen. De aansprakelijkheid ingeval van aanrijdingen met zwakkere verkeersdeelnemers zoals fietsers, is geregeld in de wegenverkeerswet
posco schreef:De automobilist mag natuurlijk niet, zoals ook eerder is geantwoord, zondermeer gas geven en doorrijden, maar als je tegen het verkeer inrijdt, neem je willens en wetens een risico.
Zoals Julio al aangaf, ingeval van haaietanden of het voorrangsbord (zoals je op eigenlijk iedere rotonde ziet) moet je voorrang verlenen aan die fietser, zelfs al rijdt hij/zij tegen de richting in op de rotonde.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
driver TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door driver »

hoe zit het dan bij een kruising waar jij van links wel een fietser mag verwachten en van rechts niet (geen strepen er tussen in).
er wel een drempel is waar men overheen moet.
er alleen een bord staat aan de goede kant waar men mag fietsen.
er zijn 2 fietspaden aan beide kanten van de weg waar de scooter en auto op mag rijden.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Dat maakt allemaal bitter weinig uit. Zodra er sprake is van haaientanden, voorrangsborden, stopborden of wat er nog meer te verzinnen is, waaruit blijkt dat je voorrang moet verlenen, moet je voorrang verlenen. Of vervolgens iemand aan de verkeerde kant van de weg rijdt, tegen het verkeer in rijdt of achteruit rijdt ontslaat jou niet van de verplichting voorrang te verlenen.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
PaTeer1 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PaTeer1 »

Botje schreef:Dat maakt allemaal bitter weinig uit. Zodra er sprake is van haaientanden, voorrangsborden, stopborden of wat er nog meer te verzinnen is, waaruit blijkt dat je voorrang moet verlenen, moet je voorrang verlenen. Of vervolgens iemand aan de verkeerde kant van de weg rijdt, tegen het verkeer in rijdt of achteruit rijdt ontslaat jou niet van de verplichting voorrang te verlenen.
Volgens mij moet je bij achteruit rijden aan alle andere weggebruikers voorrang verlenen.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

PaTeer1 schreef:
Botje schreef:Of vervolgens iemand aan de verkeerde kant van de weg rijdt, tegen het verkeer in rijdt of achteruit rijdt ontslaat jou niet van de verplichting voorrang te verlenen.
Volgens mij moet je bij achteruit rijden aan alle andere weggebruikers voorrang verlenen.
:thumleft: Dat heb je helemaal goed, PaTeer1. 8)
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Ik mag hopen dat de strekking van mijn verhaal duidelijk was.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gesloten