uitleg..
Moderator: Moderatorteam
-
Micheal TS
- Infopolitie Gast
uitleg..
Beste mensen,
Ik ben in feb 2005 op het bureau geroepen, het ging om een diefstal wat ik had gepleegd. Ik had een doos lege cd's meegenomen.
Ik heb afstand van het goed gedaan, en er is een procesverbaal opgemaakt tegen mij, echter heeft de agent mij medegedeeld, omdat ik afstand van het goed heb gedaan, ik een lichte/milde straf krijg.
tot op de dag van vandaag heb ik echter nog niets vernomen van de OvJ of van de agent die mijn verhaal opnam.
Ik heb ook gebeld naar het bureau maar daar konden/mogen ze niet verder zeggen of de zaak is geseponeerd of dat het bij de OvJ ligt.
Ik ben de goede pad opgegaan, en op advies van de agent die mijn verhaal destijds opnam, heb ik de opleiding beveiliger gekozen. binnenkort zal ik worden gescreend door bureau bijzondere wetten voor een legitimatiebewijs..
zou dit voorval een obstakel kunnen zijn voor het geven van toestemming om in de bev te gaan werken.
Ik heb mijn theorie certificaat al, met alleen maar goede cijfers erop.
mijn vraag aan jullie is dan ook :
kan ik alsnog gedagvaard worden / voor de rechter komen, en heb ik een strafblad?
in afwachting van jullie reacties,
Micheal
Ik ben in feb 2005 op het bureau geroepen, het ging om een diefstal wat ik had gepleegd. Ik had een doos lege cd's meegenomen.
Ik heb afstand van het goed gedaan, en er is een procesverbaal opgemaakt tegen mij, echter heeft de agent mij medegedeeld, omdat ik afstand van het goed heb gedaan, ik een lichte/milde straf krijg.
tot op de dag van vandaag heb ik echter nog niets vernomen van de OvJ of van de agent die mijn verhaal opnam.
Ik heb ook gebeld naar het bureau maar daar konden/mogen ze niet verder zeggen of de zaak is geseponeerd of dat het bij de OvJ ligt.
Ik ben de goede pad opgegaan, en op advies van de agent die mijn verhaal destijds opnam, heb ik de opleiding beveiliger gekozen. binnenkort zal ik worden gescreend door bureau bijzondere wetten voor een legitimatiebewijs..
zou dit voorval een obstakel kunnen zijn voor het geven van toestemming om in de bev te gaan werken.
Ik heb mijn theorie certificaat al, met alleen maar goede cijfers erop.
mijn vraag aan jullie is dan ook :
kan ik alsnog gedagvaard worden / voor de rechter komen, en heb ik een strafblad?
in afwachting van jullie reacties,
Micheal
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Vervolging dient plaats te vinden uiterlijk binnen 2 jaar nadat men door de politie als verdachte gehoord is.
Het ouderwetse strafblad bestaat niet meer dat heet in de de moderne tijd "justitiele documentatie" daar kom je echter pas in te staan als je strafrechtelijk vervolgd wordt.
Het is wel mogelijk dat BW in de politieregistratie's kijk en dan is het dus mogelijk dat men op genoemde zaak stuit en dat zou een belemmering voor de afgifte van het legitimatiebewijs kunnen worden.
Het ouderwetse strafblad bestaat niet meer dat heet in de de moderne tijd "justitiele documentatie" daar kom je echter pas in te staan als je strafrechtelijk vervolgd wordt.
Het is wel mogelijk dat BW in de politieregistratie's kijk en dan is het dus mogelijk dat men op genoemde zaak stuit en dat zou een belemmering voor de afgifte van het legitimatiebewijs kunnen worden.
Stay safe out there.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
SWAT,SWAT schreef:Vervolging dient plaats te vinden uiterlijk binnen 2 jaar nadat men door de politie als verdachte gehoord is.
Bedankt voor je uitleg, kort maar krachtig!
mvg,
-
Micheal TS
- Infopolitie Gast
uhmm..hoe weet ik eigenlijk of ik daadwerkelijk vervolgd word?SWAT schreef:Vervolging dient plaats te vinden uiterlijk binnen 2 jaar nadat men door de politie als verdachte gehoord is.
want het bureau wilt geen info vrijgeven..
en kom ik pas in het justitiele documentatie te staan als ik echt vervolgd word of pas na uitspraak van de rechter?
mvg,
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Thijs,Thijs schreef:Misschien kunnen ze bij bijzondere wetten wel vertellen hoe zwaar het weegt. Zij voeren immers de controle uit. Bel even naar 0900-8844 en vraag naar de afdeling bijzondere wetten van jou regio
weet jij misschien waneer ik echt in een justitiele documentatie kom te staan is dat pas als ik echt vervolgd word of pas na uitspraak van de rechter?
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Dat weet ik niet helaas.Anonymous schreef:Thijs,Thijs schreef:Misschien kunnen ze bij bijzondere wetten wel vertellen hoe zwaar het weegt. Zij voeren immers de controle uit. Bel even naar 0900-8844 en vraag naar de afdeling bijzondere wetten van jou regio
weet jij misschien waneer ik echt in een justitiele documentatie kom te staan is dat pas als ik echt vervolgd word of pas na uitspraak van de rechter?
MAar SWAT schreef:" Het ouderwetse strafblad bestaat niet meer dat heet in de de moderne tijd "justitiele documentatie" daar kom je echter pas in te staan als je strafrechtelijk vervolgd wordt.
Het is wel mogelijk dat BW in de politieregistratie's kijk en dan is het dus mogelijk dat men op genoemde zaak stuit en dat zou een belemmering voor de afgifte van het legitimatiebewijs kunnen worden."
Dus als je even belt naar bijzondere wetten, weet je meteen hoe en wat.
Succes,
Thijs
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Net ff BW gebeld, die zeiden :Thijs schreef:Dat weet ik niet helaas.Anonymous schreef:Thijs,Thijs schreef:Misschien kunnen ze bij bijzondere wetten wel vertellen hoe zwaar het weegt. Zij voeren immers de controle uit. Bel even naar 0900-8844 en vraag naar de afdeling bijzondere wetten van jou regio
MAar SWAT schreef:" Het ouderwetse strafblad bestaat niet meer dat heet in de de moderne tijd "justitiele documentatie" daar kom je echter pas in te staan als je strafrechtelijk vervolgd wordt.
Het is wel mogelijk dat BW in de politieregistratie's kijk en dan is het dus mogelijk dat men op genoemde zaak stuit en dat zou een belemmering voor de afgifte van het legitimatiebewijs kunnen worden."
Dus als je even belt naar bijzondere wetten, weet je meteen hoe en wat.
Succes,
Thijs
'We zullen in de justitiele documentatie kijken en in de politieregistraties en/of opgemaakte processenverbaal of politierapporten kunnen ook een rol erin spelen'
Maar hij wist het niet of ik pas in het justitiele documentatie kom te staan of ik pas echt strafrechterlijk vervolgd word of pas na uitspraak van de rechter.
Stel dat de zaak geseponeerd is, moet ik dan op de hoogte gesteld worden, of is dat niet nodig?
- SWAT
- Geslacht:
Zodra Justitie de zaak van de politie ontvangt en in behandeling neemt wordt de betreffende informatie in het documentatieregister vermeld. Die informatie wordt aangevuld met de uitslag van de strafvervolging.
Als een zaak hetzij door de politie hetzij door het OM wordt geseponeerd dan dienen alle betrokken partijen daarover geinformeerd te worden door de partij die seponeert.
Nu kennelijk de zaak duidelijk ligt, er zijn CD's gestolen en (uiteindelijk) ook teruggegeven.
Sepot ligt dan niet direct in de lijn der verwachting.
Als een zaak hetzij door de politie hetzij door het OM wordt geseponeerd dan dienen alle betrokken partijen daarover geinformeerd te worden door de partij die seponeert.
Nu kennelijk de zaak duidelijk ligt, er zijn CD's gestolen en (uiteindelijk) ook teruggegeven.
Laatst gewijzigd door SWAT op 25 nov 2005, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
SWAT,SWAT schreef:Zodra Justitie de zaak van de politie ontvangt en in behandeling neemt wordt de betreffende informatie in het documentatieregister vermeld. Die informatie wordt aangevuld met de uitslag van de strafvervolging.
Nu kennelijk de zaak duidelijk licht er zijn CD's gestolen en (uiteindelijk) ook teruggegeven.
Hoe kan ik erachter komen of het OM daadwerkelijk de zaak in handen heeft?
of is dat niet mogenlijk?
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
uhm...en wat als justitie de zaak afdoet met een sepot, kom je dan ook in het justitiele documentatie te staan?SWAT schreef:Zodra Justitie de zaak van de politie ontvangt en in behandeling neemt wordt de betreffende informatie in het documentatieregister vermeld. Die informatie wordt aangevuld met de uitslag van de strafvervolging.
Nu kennelijk de zaak duidelijk licht er zijn CD's gestolen en (uiteindelijk) ook teruggegeven.
-
Micheal TS
- Infopolitie Gast
Ik vind net op justitie.nl een tekst
Na uw veroordeling worden uw gegevens in twee registers opgenomen:
Het strafregister. Hierin wordt uw ‘strafblad’ opgenomen.
Het algemeen documentatieregister. Hierin wordt het verloop van uw zaak beschreven.
----------
Is het dan mogenlijk dat ik toch niet in de justitiele documentatie sta?
Na uw veroordeling worden uw gegevens in twee registers opgenomen:
Het strafregister. Hierin wordt uw ‘strafblad’ opgenomen.
Het algemeen documentatieregister. Hierin wordt het verloop van uw zaak beschreven.
----------
Is het dan mogenlijk dat ik toch niet in de justitiele documentatie sta?
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Micheal
tevens vind ik ook deze tekst op justitie.nl
Politiesepot
Indien de aard van het strafbare feit dit toelaat en de verdachte bereid is de schade aan het slachtoffer te vergoeden, kan de zaak geseponeerd worden indien de politie een tussen de dader en het slachtoffer tot stand brengt en de dader deze ook is nagekomen (politiesepot). De hulpofficier van Justitie (al dan niet in overleg met de verbalisant) besluit dan tot politiesepot.
-------
Is dat niet in mijn geval van teruggave van de lege cd's
PS: teruggave heb ik uit vrijwilligheid gedaan, er is me niet gevraagd of ik het wou teruggeven ik kwam zelf met het voorstel..
Corrigeer me als ik het verkeerd zeg/typ
Politiesepot
Indien de aard van het strafbare feit dit toelaat en de verdachte bereid is de schade aan het slachtoffer te vergoeden, kan de zaak geseponeerd worden indien de politie een tussen de dader en het slachtoffer tot stand brengt en de dader deze ook is nagekomen (politiesepot). De hulpofficier van Justitie (al dan niet in overleg met de verbalisant) besluit dan tot politiesepot.
-------
Is dat niet in mijn geval van teruggave van de lege cd's
PS: teruggave heb ik uit vrijwilligheid gedaan, er is me niet gevraagd of ik het wou teruggeven ik kwam zelf met het voorstel..
Corrigeer me als ik het verkeerd zeg/typ
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
Je geeft zelf al aan wat ze hebben gezegd. Als er proces verbaal opgemaakt is (en dat moet wel) , dan zullen ze er achter komen.Anonymous schreef:Net even BW gebeld, die zeiden :
'We zullen in de justitiele documentatie kijken en in de politieregistraties en/of opgemaakte processenverbaal of politierapporten kunnen ook een rol erin spelen'
Maar hij wist het niet of ik pas in het justitiele documentatie kom te staan of ik pas echt strafrechterlijk vervolgd word of pas na uitspraak van de rechter.
Stel dat de zaak geseponeerd is, moet ik dan op de hoogte gesteld worden, of is dat niet nodig?
Hoe zwaar het weegt is dan de vraag.
- SWAT
- Geslacht:
Bellen met de Officier van justitie.Anonymous schreef:SWAT,SWAT schreef:Zodra Justitie de zaak van de politie ontvangt en in behandeling neemt wordt de betreffende informatie in het documentatieregister vermeld. Die informatie wordt aangevuld met de uitslag van de strafvervolging.
Hoe kan ik erachter komen of het OM daadwerkelijk de zaak in handen heeft?
of is dat niet mogenlijk?