Uitlenen uitrusting

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Wapenstok is een categorie IV wapen, dus voorhanden hebben mag, dragen niet. Dus geen probleem als hij, niet voor onmiddelijk gebruik gereed, meegenomen wordt.

Ik vind dat een huls of patroon laten zien best kan, maar mijn walther blijft op scholen etc altijd in mijn holster. Ook vooraf ontladen, of op de gang ontladen en dan laten zien begin ik niet aan.
keymat TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door keymat »

Ik wil ook wat vertellen..........

Een kennis van mij die bij de politie zit kwam ook eens bij ons op school.(Toen ik nog op school zat) En die liet allerlei technieken zien hoe je iemand met de wapenstok naar de grond toe kan werken.

Toen de Walther. Echter waren er leerlingen die graag wouden zien hoe je het wapen moest vasthouden, en enkele wouden deze ook vasthouden. Maar deze wp5 bleef gewoon in zijn holster... :wink: Hij zei, als je het dan echt wilt vasthouden, dan moet je maar zelf bij de politie gaan.

Ik was zo gefassineerd geraakt door deze voorstelling over wat de politie zoal doet. En hoe ze te werk gingen dat ik mij meer ging verdiepen in deze wereld. Ook een van de redenen dat ik dus nu een sollicitatie heb lopen bij de politie.

Toen hebben we dus ook een hele show gekregen hoe en wat met de auto, hoe ze voertuigen testen op opvoering, en wat ik vooral heel lief vond dat ze een teddybeer hadden voor kinderen. Was dan misschien ook leuk geweest voor het spreekbeurd van deze jongen.

Dat was het 8)
Bim TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

Julio schreef:Handboeien lijkt mij zeker niet. Pistooltas kun je volgens mij zelf ook kopen. Wapenstok lijkt mij ook niet kunnen en kogelhuls hoort volgens mij bij verboden wapens en munitie... Of zit ik er helemaal naast??
ja, volgens mij zit je er naast.
een lege lege huls met onklaar (gebruikt) slaghoedje valt niet onder de wwm.
als ik me niet vergis was dat voorheen (vroeger) anders, toen betrof het ook "delen van munitie" .
Bim TS
Infopolitie Gast

Bim schreef:
Julio schreef:Handboeien lijkt mij zeker niet. Pistooltas kun je volgens mij zelf ook kopen. Wapenstok lijkt mij ook niet kunnen en kogelhuls hoort volgens mij bij verboden wapens en munitie... Of zit ik er helemaal naast??
als ik me niet vergis was dat voorheen (vroeger) anders, toen betrof het ook "delen van munitie" .

Toch maar even opgezocht.
Art 3 wwm lid 2: De bepalingen betreffende munitie zijn mede van toepassing op onderdelen van die munitie, voorzover geschikt om munitie van te maken.

Hmmm ... dan zou het inderdaad niet mogen.
Hoe kom ik daar dan weer bij .... :-)
Bim TS
Infopolitie Gast

Wess schreef:Wapenstok is een categorie IV wapen, dus voorhanden hebben mag

Niet in het geval van de spreekbeurt.
Of was het jongetje ouder dan 18 :-) ?
Bim TS
Infopolitie Gast

Bim schreef:
Bim schreef:

Toch maar even opgezocht.
Art 3 wwm lid 2: De bepalingen betreffende munitie zijn mede van toepassing op onderdelen van die munitie, voorzover geschikt om munitie van te maken.

Hmmm ... dan zou het inderdaad niet mogen.
Hoe kom ik daar dan weer bij .... :-)

aha

Regeling Wapens en munitie art 18 lid 1 F :
Onverminderd het bepaalde in artikel 3 van deze regeling wordt van het verbod in artikel 14, eerste lid, 22, eerste lid, 26, eerste lid, en 31, eerste lid, van de wet vrijstelling verleend voor het doen binnenkomen of uitgaan, vervoeren, voor handen hebben en overdragen van:
kennelijk gebruikte lege patroon- en kardoeshulzen bestemd voor dan wel deel uitmakend van een verzameling;
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Hmm... je had dus toch gelijk... :|:(

;)
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Wess schreef:Wapenstok is een categorie IV wapen, dus voorhanden hebben mag, dragen niet. Dus geen probleem als hij, niet voor onmiddelijk gebruik gereed, meegenomen wordt.
Maar wat nu als de wapenstok de klas rond gaat en een of ander bijdehand kind (zijn er genoeg) zijn buurman er een tik mee op de vingers geeft? Vervolgens breekt deze een of meerdere vingers en/of het middenhandsbotje? Dan heb je als politieagent dus wel even iets uit te leggen denk ik.
kevin TS
Infopolitie Gast

wapenstok

Ongelezen bericht door kevin »

Categorie III van wetboek van strafrecht.
III.4 wapenstok VERBODEN....
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Daar zit je er naast Kevin:

Een wapenstok valt in cat 4 en daarvan is in het kort te zeggen:

- Je mag hem voorhanden hebben en niet dragen.
- Onder de 18 jaar mag je hem niet voorhanden hebben.

Dit staat in de Wet Wapens en Munitie en niet in het Wetboek van Strafrecht.

Lege hulzen:

Hie rmoet men op zich geen drama van maken. Het artikel spreekt over "bestemd voor dan wel deel uitmakend van een verzameling".

Het begrip verzameling en het begrip verzamelaar is echter geen titel of begrip die je jezelf zo maar toekennen. Daar zijn regels voor.

Hier moet je echter een beetje naar de geest van de wet kijken. Als iemand wat hulzen heeft (zonder verlofhouder te zijn) dan is dat geen drama. Als de persoon echter ook kruit/ slaghoedjes in zijn bezit heeft dan is het wat mij betreft aan de officier van justitie om daarover een beslissing te nemen.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten