nog 1 keer snelheid brommer/scooter
Moderator: Moderatorteam
-
BDT TS
- Infopolitie Gast
nog 1 keer snelheid brommer/scooter
Ik was laatst bij een brommer/scooter winkel en daar mocht ik een proefritje maken op een brommer, het was een derbi GPR 50, maar raar genoeg toen ik op de teller keek deed ik dus 70!!
Ze zeiden daar dat het gewoon een legale brommer was voor 16jarigen. Nou wilde ik hem wel kopen maar was hem liever niet kwijt of een boete extra door iemand die gewoon geld wilde verdienen dus dacht ik laat ik het hier vragen:
Klopt dit wel??
Hoe hard mag een scooter,ik dacht 45, maar een yamaha aerox doet ook wel 60 en die word ook dagelijks verkocht. Overigens zonder opvoering ofzoiets
Of ligt het aan de teller? Maar het kan toch geen afwijking hebben van 25??!?
Ze zeiden daar dat het gewoon een legale brommer was voor 16jarigen. Nou wilde ik hem wel kopen maar was hem liever niet kwijt of een boete extra door iemand die gewoon geld wilde verdienen dus dacht ik laat ik het hier vragen:
Klopt dit wel??
Hoe hard mag een scooter,ik dacht 45, maar een yamaha aerox doet ook wel 60 en die word ook dagelijks verkocht. Overigens zonder opvoering ofzoiets
-
civicje TS
- Infopolitie Gast
het is klopt wat je zegt
als jij een brommer koop t uit de winkel rijden ze nooit 45kmp
het is net zo krom als die rollerbank bende
uit eigen evaring ken ik vertellen dat het gewoon een omgebouwde <met moeilijke tabellen > kilometer teller is
ben 2 keer aangehouden
1x met orgineele cilinder en uitlaat 50 cc
giganties veel vermogen< kwam neer op 80kmp> dus orginele uitlaat kwijt .
2x nieuwe cilinder 70 cc malossie met snelle pijp
afgesteld op de sprint dus geen hoge top
wat denkje minder kw's dan de orginele 50 cc
en moch gewoon door rijden , ze zijden dat het er mooi uit zag
als jij een brommer koop t uit de winkel rijden ze nooit 45kmp
het is net zo krom als die rollerbank bende
uit eigen evaring ken ik vertellen dat het gewoon een omgebouwde <met moeilijke tabellen > kilometer teller is
ben 2 keer aangehouden
1x met orgineele cilinder en uitlaat 50 cc
giganties veel vermogen< kwam neer op 80kmp> dus orginele uitlaat kwijt .
2x nieuwe cilinder 70 cc malossie met snelle pijp
afgesteld op de sprint dus geen hoge top
wat denkje minder kw's dan de orginele 50 cc
en moch gewoon door rijden , ze zijden dat het er mooi uit zag
-
BDT TS
- Infopolitie Gast
ik snap je antwoord niet echt
dus als je een 70cc cilinder hebt is het ok omdat het is afgesteld op sprint ??
je bedoeld dus dat het alleen bedoeld is op accelaeratie en niet top?
maar als je een 70cc invoert dan krijg je toch ook een betere top?
maar waarom verkopen ze dat nou als het nieteens mag??
dus als je een 70cc cilinder hebt is het ok omdat het is afgesteld op sprint ??
je bedoeld dus dat het alleen bedoeld is op accelaeratie en niet top?
maar als je een 70cc invoert dan krijg je toch ook een betere top?
maar waarom verkopen ze dat nou als het nieteens mag??
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Het is je eigen verantwoordelijkheid om er voor te zorgen dat een bromfiets niet teveel vermogen heeft. Je maakt immers zelf de keuze of je er mee de weg opgaat of niet. Je verschuilen achter achter het feit dat hij origineel sneller loopt gaat niet op.
Tevens vermeldt het RVV welke snelheden zijn toegestaan:Artikel 5.6.8 Voertuigreglement
Bromfietsen die zijn geconstrueerd voor een maximum snelheid van ten hoogste 45 km/h, moeten bij voortduring blijven voldoen aan deze door de constructie bepaalde maximum snelheid.
art. 21: Buiten bebouwde kom
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
Motorvoertuigen op autosnelwegen: 120 km/h
Motorvoertuigen op autowegen: 100 km/h
Motorvoertuigen op andere wegen: 80 km/h
Bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen met motor: 40 km/h
art. 20: Binnen bebouwde kom
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende maximumsnelheden:
Voor motorvoertuigen: 50 km/h
Voor bromfietsen en invalidenvoertuigen met motor: 30 km/h.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
smokingbeaver TS
- Infopolitie Gast
mag ik nog ff aangeven dat de km teller van een scooter bijna nooit goed afgesteld is er zit wel verschil in de aangegeven snelheid en de werkelijke snelheid maar dat is nooit 25kmpu
ik zou je wel adviseren mocht je het niet vertrouwen ga eens lang het politiebureau misschien kunnen ze je daar op de roller bank zetten of iets anders doen om het te testen heb ik vroeger ook ooit eens gedaan werd vriendelijk behandeld moest wel op een ander tijdstip terug komen toen het bleek dat hij te hard liep was er ook niks aan de hand geen boete of zo mocht het laten fiksen en gewoon een week later ff terug komen toen was het goed
ik zou je wel adviseren mocht je het niet vertrouwen ga eens lang het politiebureau misschien kunnen ze je daar op de roller bank zetten of iets anders doen om het te testen heb ik vroeger ook ooit eens gedaan werd vriendelijk behandeld moest wel op een ander tijdstip terug komen toen het bleek dat hij te hard liep was er ook niks aan de hand geen boete of zo mocht het laten fiksen en gewoon een week later ff terug komen toen was het goed
-
remco@opleiding TS
- Infopolitie Gast
Re: nog 1 keer snelheid brommer/scooter
De antwoorden dat de teller kan afwijken is natuurlijk helemaal waar.BDT schreef:Ik was laatst bij een brommer/scooter winkel en daar mocht ik een proefritje maken op een brommer, het was een derbi GPR 50, maar raar genoeg toen ik op de teller keek deed ik dus 70!!
Klopt dit wel??
En dat de brommer / scooter legaal zou zijn klopt ook, enkel als hij idd 70 zou lopen ben jij aansprakkelijk.
Het feit dat een brommer / scooter harder loopt dan de constructiesnelheid (die van 45 naar 50 km is opgeschroeft) ligt aan de impoteur.
Deze bouwen namelijk een bochtje in de pijp die de doorlaat regelt.
Als je bij de winkel vraagt of ze de brommer/ scooter juist willen afstellen zou dit inhouden dat ze dit bochtje moeten verwijderen en er een nieuwe (goed uitgeboorde) in moeten zetten.
Buiten de bebouwde kom mag je op een brommer / scooter maar 40 km rijden.
Dus of je koopt hem en neemt het risico, of je gaat idd langs een bureau en vraagt of er een mogelijk is dat ie een keer op de roller gaat.
Mocht dit aangeven dat ie idd harder gaat dan 50 km og 0,8 kw dan kun je altijd nog terug naar de handelaar om de aanpasing te laten maken (waarschijnlijk wel eigen kosten)
-
Pardon me TS
- Infopolitie Gast
De meeste brommers (bijna alle) gaan sneller dan 45 kilometer per uur. Ik zou me daar niet te druk over maken. Als je maar niet boven de 45 kilometer per uur gaat rijden.
EDIT: Ga nu niet je brommer kopen omdat ik dit heb gezegd. Maar je kan de koop van je brommer beter af laten hangen van de mening van politiemensen op dit forum.
EDIT: Ga nu niet je brommer kopen omdat ik dit heb gezegd. Maar je kan de koop van je brommer beter af laten hangen van de mening van politiemensen op dit forum.
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
en bij een controle op de rollenbank wordt vervolgens gekeken naar de constructiesnelheid, en niet hoe hard je reed op het moment van een controle. Aals die boven de 50 km/uur ligt, ben je het (snelle) haasje.Pardon me schreef:De meeste brommers (bijna alle) gaan sneller dan 45 kilometer per uur. Ik zou me daar niet te druk over maken. Als je maar niet boven de 45 kilometer per uur gaat rijden.
Bezint eer ge begint...
-
Mohaa TS
- Infopolitie Gast
Het is mogelijk dat jij bij de handelaar vraagt of zij hem afvoeren. Dit houdt in dat zij er voor zorgen dat hij niet harder gaat dan de gewenste snelheid. Echter dit doen zij liever niet omdat het voertuig gaat inhouden waardoor er anderen problemen ondstaan.
qua snelheid zou ik zeggen hou je aan het eerder genoemde advies en rij niet harder dan toegestaan.
Ik weet ook dat de constructie snelheid is bijgesteld dit vanwege de invoering van het kentekenplicht en vanwege dat meerder mensen met het zelfde probleem zitten als jij.
De bijstelling is van 0.5 KW naar 0.6 kw.
Dit maakt natuurlijk ook qua snelheid wat uit.
Dus jij de vreantwoording licht gewoon bij de persoon die op de bromfiets rijdt.
qua snelheid zou ik zeggen hou je aan het eerder genoemde advies en rij niet harder dan toegestaan.
Ik weet ook dat de constructie snelheid is bijgesteld dit vanwege de invoering van het kentekenplicht en vanwege dat meerder mensen met het zelfde probleem zitten als jij.
De bijstelling is van 0.5 KW naar 0.6 kw.
Dit maakt natuurlijk ook qua snelheid wat uit.
Dus jij de vreantwoording licht gewoon bij de persoon die op de bromfiets rijdt.