Wanneer voorrang op een rotonde

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Bassel TS
Infopolitie Gast

Wanneer voorrang op een rotonde

Ongelezen bericht door Bassel »

Beste mensen daarnet de verzekeringsmaatschappij aan de telefoon gehad over een aanrijding van 8 augustus jl. Situati schets is als volgt.
Ik rijd een voorrangsrotonde op en bij de eerstvolgende afslag/oprit komt duwt een bestuurder zijn auto ervoor. Daardoor onstaat er een ongeluk. Nu verteld mijn verzeringsmaatschappij dat je pas voorrang hebt op een voorrangsrotonde wanneer je er 25 meter op hebt afgelegt. Ik zou dus de rotonde 3/4 moeten nemen dan pas heb ik voorrang!Klopt dit?? Zo ja wat is dan het nut van een voorrangsrotonde waar je geen voorrang op hebt. Alvast bedankt.

MVG Bassel
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Dat is nergens zo geregeld in het RVV. Daarin is gewoon geregeld dat je bij nadering van het voorrangsbord of de haaietanden aan bestuurders op de kruisende weg (dus ook die rotonde) voorrang moet verlenen.

Zou ook een mooie zaak worden, dan hoef je geen voorrang meer te verlenen aan iedereen die 1 of twee "afslagen" voor jouw de minirotonde oprijdt. Jouw verzekeringsmaatschappij, vertegenwoordigt die ook de tegenpartij soms??
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Komt dit verhaal van de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij of van je eigen verzekering ???
Verzekeringsmaatschappijen staan er soms nog wel eens om bekend dat ze zelf verkeersregels interpreteren naar eigen belang om zo niets uit te hoeven keren.

En elke keer dat dat lukt is natuurlijk "winst", onder het mom van nooit geschoten altijd mis.....
Bassel TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bassel »

Mijn verzekeringsmaatschapij heeft dit aan mij verteld.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Voor hierop een juist antwoord te geven is, moet er meer bekend zijn over de situatie.
Kwamen u en de tegenpartij vanuit dezelfde toerit (met twee rijstroken) de rotonde op?
Of reed u al op de rotonde en naderde u de toerit (waar de tegenpartij uit kwam) rijdende op de rotonde?
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Blijft de vraag of de tegenpartij niet toevallig bij dezelfde verz.mij verzekerd is
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Mofkap schreef:Kwamen u en de tegenpartij vanuit dezelfde toerit (met twee rijstroken) de rotonde op?
Of reed u al op de rotonde en naderde u de toerit (waar de tegenpartij uit kwam) rijdende op de rotonde?
Volgens mij had TS dat al verteld. :wink:
Bassel schreef:Ik rijd een voorrangsrotonde op en bij de eerstvolgende afslag/oprit komt duwt een bestuurder zijn auto ervoor.
Hieruit zou je kunnen opmaken dat de TS al op de rotonde reed.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

rai schreef:

Ik heb een gezonde dosis argwaan. Als dit door de verzekeraar wordt verteld is er meestal iets meer aan de hand.

Zo dom is zelfs een verzekeringsmaatscheppij niet. :)

p.s. Bovendien is de schuldvraag afhankelijk van de plaats waar de voertuigen elkaar geraakt hebben.
Laatst gewijzigd door Mofkap op 14 nov 2005, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Mofkap schreef:
rai schreef:

Ik heb een gezonde dosis argwaan. Als dit door de verzekeraar wordt verteld is er meestal iets meer aan de hand.

Zo dom is zelfs een verzekeringsmaatscheppij niet. :)
Of het omgekeerde, dat verzekeringsmaatschappijen vaak veels te veel spoken zien en alles verzinnen om maar niet uit te hoeven keren.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik denk dat de verzekeringsmaatschappij een beetje in de war is en een rotonde met een grote kruising (en het bijbehorende kruisingsvlak) verwart.

Wanneer rijdt je nog op het kruisingsvlak en wanneer al op de voorrangsweg?

Bij rotonde's is dit natuurlijk niet zo ingewikkeld... Je rijdt of op de rotonde (en hebt voorrang) of je rijdt op 1 van de toevoerwegen (en hebt het niet)... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten