Dat ben ik inderdaad compleet met je eens. Behalve eenwieleren ben ik ook wedstrijdschaatser, en mijn zomertraining bestaat uit skeeleren, en helaas weet ik uit ervaring dat stoppen nog niet zo makkelijk is... Ik heb ook twee éénwielers, en met één van deze waag ik mij inderdaad niet op het trottoir, dat is namelijk een 36-inch eenwieler, waarmee snelheden van 25km per uur gehaald kunnen worden. Ik denk dat deze dan ook wel onder 'voertuig' valt, aangezien hij voor vervoer is ontworpen en gemaakt. Ik heb ook een 20-inch zogenaamde trial eenwieler, en deze is ontworpen voor het springen op objecten, en truukjes uithalen. Topsnelheden van dit ding liggen niet boven de 10 a 14 km/uur, en dan trap je je longen uit je lijf. Een gemiddelde snelheid hier zou ik schatten op niet hoger dan 8 km/u. Ik zie inderdaad in dat ik helaas in een grijs gedeelte van de wet val, en heb hierom mailtjes naar 3VO en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gestuurd, om toch iets in handen te hebben dat ik mensen kan laten zien.LEO2002 schreef:Ben ik van mening dat alles wat zich met meer dan de snelheid van een voetganger (de jogger even buiten beschouwing gelaten) voortbeweegt, niet op het trottoir thuishoort.
Eenwieler
Moderator: Moderatorteam
-
Tristan TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Een eenwieler is een fiets met 1 wiel...toch?
Het heeft, in mijn ogen, veel meer overeenkomsten met een fiets dan met ieder ander vervoermiddel. En ik zie het ook als een 'voertuig'....
Of het slim is, is inderdaad een tweede, maar in mijn ogen wordt je het meeste recht gedaan als je als een fietser behandeld wordt...
Het heeft, in mijn ogen, veel meer overeenkomsten met een fiets dan met ieder ander vervoermiddel. En ik zie het ook als een 'voertuig'....
Of het slim is, is inderdaad een tweede, maar in mijn ogen wordt je het meeste recht gedaan als je als een fietser behandeld wordt...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Hier komt het tweede probleem met een eenwieler naar voren. Bijna alle fietsen zijn 28-inch, en kunnen allemaal ongeveer even snel. Je hebt eenwielers in alle soorten en maten, en de maat bepaalt voornamelijk waar het voor gebruikt word. Een extreem is een 20-inch eenwieler welk is voor het truukjes uitvoeren, zoals:zijlvaart67 schreef:Een eenwieler is een fiets met 1 wiel...toch?
Het heeft, in mijn ogen, veel meer overeenkomsten met een fiets dan met ieder ander vervoermiddel. En ik zie het ook als een 'voertuig'....![]()
http://www.xs4all.nl/~klaasbil/tristansprong.jpg
http://www.xs4all.nl/~klaasbil/tristanbuis.jpg
Een andere extreem is de 36-inch eenwieler, en word gebruikt voor toeren.
http://seattlepi.nwsource.com/dayart/20 ... icycle.jpg
Beide eenwielers reageren compleet anders, en worden ook vrij verschillend bereden. (Je ziet op het plaatje van de 36 inch dat deze is uitgerust met een rem, voor een 20-inch complete onzin, maar een 36-inch krijg je niet zomaar stil). Het probleem met eenwielers is dus dat ze helaas niet in één categorie passen...
- Airhead
- Roepnaam: Captain
- Geslacht:
niet zo serieus, was met een knipoog!thijeleo schreef:Daarmee zou je de vaardigheden van de berijder dus laten bepalen wat de uitspraak van de rechter is. Ik zou meer gebaat zijn met een algemene uitspraak over het gebruik van eenwielers in het verkeer.
uiteraard gaat de voorkeur naar een algemene uitspraak en het benoemen van eenwielers (en segways bijv.)