Eenwieler

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Tristan TS
Infopolitie Gast

Eenwieler

Ongelezen bericht door Tristan »

Ik ben sinds een jaar een vervent eenwieleraar, en doe dit ook regelmatig. Vorige week reed ik met mijn eenwieler keurig op het trottoir, daar een mede-eenwieleraar mij verteld had dat wij officieel voetgangers zijn. Ik kan me dit best voorstellen, aangezien wij maar één wiel hebben, geen kettingaandrijving, etc. Maar een agent vertelde mij dat ik een fietser was, en op het trottoir niet thuishoorde. Dus ik ging op het fietspad rijden. Nog geen week later werd ik door een andere agent aangesproken, die mij vertelde dat ik voetganger was! Dus wat ben ik nu, voetganger, of fietser?
Jdoubleyou TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Jdoubleyou »

Je bent een bestuurder van iets. Dus lijkt mij sowieso geen voetganger. Echter vind ik het wel een interessante en moeilijke vraag dus ik ben benieuwd naar het juiste antwoord. We wachten af!
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door L.A.W. »

Volgens het RVV zijn personen die zich voortbewegen met voorwerpen niet zijnde voertuigen gelijk gesteld aan voetgangers.
In deze vergelijking van het rvv worden stepjes ook aangemerkt als voetgangers.
Dus ik weet niet of een eenwieler daar ook onder valt.

Het lijkt mij in ieder geval het meest handig om daar te rijden waar je geen mensen overlast kan bezorgen. :wink:

In het circus misschien.... :wink:
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Of op je balkon
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

L.A.W. schreef:Het lijkt mij in ieder geval het meest handig om daar te rijden waar je geen mensen overlast kan bezorgen. :wink:
Qua wendbaarheid doen wij niet onder voor voetgangers, ook kunnen we een sur-place uitvoeren, en kunnen we dusdanig hard remmen dat van een remweg eigenlijk niet eens sprake is. Het verassende effect van een eenwieler helpt ook zeker, aangezien mensen je vaak meteen zien, en het helemaal niet erg vinden om aan de kant te gaan.
Jdoubleyou TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Jdoubleyou »

He, L.A.W. wil je even melden waar je dat gelezen hebt over dat voortbewegen in het RVV. Had me namelijk rot gezocht!

Alvast bedankt!
LEO2002 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door LEO2002 »

Voor de beantwoording van uw vraag, dient men uit te gaan van het RVV1990. Deze geeft de volgende defenitie, die op u van toepassing is:

Bestuurder:

Alle weggebruikers behalve voetgangers

Maar aangezien u met uw 1-wieler niet letterlijk wordt genoemd, is het volgende op u van toepassing:

Artikel 10 RVV
1 Andere bestuurders dan die genoemd in de
artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan.
Zij mogen voor het parkeren van hun voertuig
tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve
het trottoir, het voetpad, het fietspad,
het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
2 Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders
van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken
met doorgetrokken strepen niet gebruiken.

Hiermee zou uw vraag moeten zijn beantwoordt. Mijn persoonlijke mening echter is, dat de door u genoemde 1-wieler uit veiligheidsoverwegingen niet thuishoort op de openbare weg. De genoemde 1-wieler is zijn carriere volgens mij als circusattribuut begonnen en derhalve niet als vervoermiddel voor de openbare weg bedoeld. Het valt in mijn optiek onder de defenitie "speelgoed" en zou ook als zodanig gebruikt moeten worden. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening. :wink:
Gast TS
Infopolitie Gast

LEO2002 schreef:Voor de beantwoording van uw vraag, dient men uit te gaan van het RVV1990. Deze geeft de volgende defenitie, die op u van toepassing is:

Bestuurder:

Maar aangezien u met uw 1-wieler niet letterlijk wordt genoemd, is het volgende op u van toepassing:

Artikel 10 RVV
Zij mogen voor het parkeren van hun voertuig
tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve
het trottoir, het voetpad, het fietspad,
het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
2 Andere bestuurders dan fietsers en bestuurders
van een gehandicaptenvoertuig mogen fietsstroken
met doorgetrokken strepen niet gebruiken.

Hiermee zou uw vraag moeten zijn beantwoordt. Mijn persoonlijke mening echter is, dat de door u genoemde 1-wieler uit veiligheidsoverwegingen niet thuishoort op de openbare weg. De genoemde 1-wieler is zijn carriere volgens mij als circusattribuut begonnen en derhalve niet als vervoermiddel voor de openbare weg bedoeld. Het valt in mijn optiek onder de defenitie "speelgoed" en zou ook als zodanig gebruikt moeten worden. Maar dat is slechts mijn persoonlijke mening. :wink:
Het woord speelgoed is inderdaad door een andere eenwieleraar genoemd, en hij zij ook dat wij officieel speelgoed gebruiken, maar kon daar geen wetboek artikel aan vast plakken. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat ik niet eens gebruik zou mogen maken van een fietspad. Bovendien worden hier dingen als een skateboard, of skeelers ook niet genoemd, deze zouden dan ook de openbare weg moeten gebruiken?
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Ben ik op zich wel met je eens Leo, maar als ik van jou mening uit ga is een step ook een bestuurder en deze valt toch echt onder voetgangers, helemaal gezien het feit dat je het als speelgoed aanmerkt :wink:

En J.W. (Jdoubleyou) dit vind je in de bespreking van het RVV:

Zo zeggen de leden 1 en 2 van artikel 2 dat de regels van het RVV 1990 betreffende de hoofdgroep ‘voetgangers’ mede van toepassing zijn op:
- bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, indien deze bestuurders van een voetpad of trottoir gebruikmaken of van het ene naar het andere voetpad of trottoir oversteken;
- personen die te voet een motorfiets, bromfiets of fiets aan de hand meevoeren;
- personen die zich verplaatsen met behulp van voorwerpen, niet zijnde voertuigen (men denke aan rolschaatsen, skateboards, autopeds enz.).
Gast TS
Infopolitie Gast

LEO2002 schreef: Bestuurder:

Ik wilde hier bovendien nog eventjes aan toevoegen dat ik hier kennelijk bij voorbaat geen voetganger ben. Als ik dus wel een voetganger ben (zoals eerder genoemd, bijvoorbeeld een step), dan ben ik geen bestuurder.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Je BENT ook niet een voetganger, artikel 10 zegt alleen, dat, als je je voortbeweegt met (zeg maar) speelgoed) je de REGELS van voetgangers moet volgen.

De vraag is alleen of een eenwieler onder (zeg maar) speelgoed valt. Daar heb ik geen antwoord op. Gevoelsmatig zeg ik echter ja.
Gast TS
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:Je BENT ook niet een voetganger, artikel 10 zegt alleen, dat, als je je voortbeweegt met (zeg maar) speelgoed) je de REGELS van voetgangers moet volgen.

De vraag is alleen of een eenwieler onder (zeg maar) speelgoed valt. Daar heb ik geen antwoord op. Gevoelsmatig zeg ik echter ja.

Hmm, dit vind ik wel interessant. Wat is het wezenlijke verschil tussen een voetganger zijn, en de regels van een voetganger volgen? (En ik neem aan ook de rechten van een voetganger).
L.A.W. TS
Infopolitie Gast

Nou, een voetganger is een poppetje wat zich met behulp van voeten voortbeweegt :wink: , en de regels van een voetganger gelden ook voor personen die zich door de eerder genoemde voorwerpen(step skateboard ect.) voortbewegen.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ok, voor het gemak plaats ik mijzelf dan onder de noemer voetganger, aangezien dat als ik wil weten welke regels er dan op mij van toepassing zijn, ik toch voor 'voetganger' 'eenwieleraar' moet lezen.
LEO2002 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door LEO2002 »

Zoals je ziet TS, val je in het grijze gebied van het RVV. De wetgeving is op het punt van ontwikkelingen in "voortbewegen" een beetje achtergebleven. Gevoelsmatig (en ik volg de opmerking van L.A.W. daarin) ben ik van mening dat je niet op de rijbaan thuishoort. Maar als voormalig skate-instructeur (skaters worden met name genoemd in de bespreking van het RVV), was en ben ik van mening dat alles wat zich met meer dan de snelheid van een voetganger (de jogger even buiten beschouwing gelaten) voortbeweegt, niet op het trottoir thuishoort.
Echter, daar kleven een aantal praktische nadelen aan.
Enerzijds vind ik dat de wetgeving moet worden aangepast op dit punt, maar tevens de voorzieningen op gebied van infrastructuur. Anderzins vind ik ook dat iedere weggebruiker een eigen verantwoordelijkheid zou moeten nemen, als het gaat om veiligheid, aanpassing aan andere weggebruikers en gezond verstand.
Resumerend zie ik een 1-wielige liever op het fietspad dan op het trottoir, maar veel liever nog zie ik mensen die willen "spelen" op een speelplaats. :wink:
Gesloten