Mijn vraag is of het strafbaar is om een joint te hebben op straat die nog niet aanstaat.
Ik heb hier recentelijk een proces verbaal voor gekregen en vraag me af hoe dit zit i.v.m. de opiumwet en het gedoogbeleid.
Alvast bedankt,
Wouter
Uitgangspunt in de Opiumwet is dat gebruik van drugs niet strafbaar is, dus ook niet het gebruik op straat. Echter, enkele (grote) gemeenten hebben -in het kader van de aanpak van overlast- in hun lokale Algemene Politie Verordening wel het gebruik van drugs stafbaar gesteld. Daar kan je dus wel worden aangehouden. De strafmaat wordt ook lokaal vastgesteld. Bron: http://www.justitie.nl
Aanvullend zijn er (zoals in 's-Hertogenbosch) nog enkele plaatsen waar zelfs het voorhanden hebben van spullen om drugs te gebruiken (er staat dus drugs, GEEN Harddrugs!) al strafbaar is........en dat betekent dus dat je zelfs geen grote vloeitjes om een joint in te draaien bij je mag hebben.....
En gedoogbeleid....dat is er al een tijdje niet meer hoor.....
"Alles" v.w.b. Hard- en softdrugs is verboden, behalve het gebruik er van.
Dit moet je lezen als "dat je drugs hebt gebruikt".
Dat e.e.a. gedoogd wordt is een andere zaak. Theoretisch is een aanhouding ter zake overtreding van de Opiumwet omdat je een joint in je handen hebt een terechte aanhouding ook al volgt er mogelijk een sepot. maar...... dan heb je altijd nog de APV...
..::Frans::.. schreef:en dat betekent dus dat je zelfs geen grote vloeitjes om een joint in te draaien bij je mag hebben.....
Apart, volgens mij word het ook gebruikt om een gewoon shagje van te draaien
Dan moet de kleine vloeitjes toch ook verboden zijn, want als je er 2 aan elkaar plakt dan heb je ook een grote vloei.
En kaugom dan, want de pillengebruikers kunnen niet zonder kaugom.
iemand die van een lange vloei een normaal shagje draait is een ontzettend trieste sukkel. Lange vloei is om om japies mee te draaien en te roken, iedereen die er geen wiet oid in doet probeert cool over te komen. Waarom? Omdat iedereen denkt, bij het zien van de lange damper, dat degene wel wiet rookt.
en met de twee kleine aan elkaar.....ja dan kan je alles wel verbieden.
Het gaat overigens ook nog om het openlijk voorhanden hebben. Het is niet verboden om bijvoorbeeld een basepijp (om cociani te roken) in je zak te hebben. Pas als hij voor andere mensen zichtbaar is kan er opgetreden worden. Net als met de joint.
Elke puber zijn brommer is opgevoerd, toch mogen pubers nog steeds op brommers rijden.
Je hebt wel gelijk, 95% van die lange vloei shag draaiertjes zal wel stoer proberen te doen.
Maar om het dan gelijk te verbieden gaat mij te ver, stoer doen is volgens mijn weten ook niet verboden.
En zo moeilijk is het volgens mij ook niet om te zien/ruiken of iemand nou een shag of een frietzak aan het roken is.