Aangehouden Poolse chauffuer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
info TS
Infopolitie Gast

Aangehouden Poolse chauffuer

Ongelezen bericht door info »

Gelezen dat op de A-16 een Poolse chauffeur is aangehouden vanwege een te veel aan alcohol.
De chauffeur heeft mogelijk ook nog een paaltje aangereden.
Tijdens een controle van de politie srond de vrachtwagen stil op de vluchtstrook.

Nu weet ik dat dit niet mag en ook parkeren niet.

Maar, op welke gronden kan de politie nu deze man aanhouden?

Hij nam geen deel aan het verkeer, was niet van plan om deel te gaan nemen aan het verkeer.

Wie geeft er enige duidelijk in dit voorbeeld.

mijn dank
PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

De vrachtauto zal alleen op die plaats terecht kunnen zijn gekomen doormiddel van deelneming aan het verkeer.

Bij de Pool was er kennelijk sprake van inwendig gebruik van alcohol.

Kennelijk heeft de politie een bewijsbare link kunnen leggen tussen de vrachtauto, de deelname aan het verkeer en de Pool als bestuurder terwijl hij onder invloed was van alcohol.

Hij zal dan zijn aangehouden voor het rijden onder invloed. Artikel 8 lid 1 of lid 2 onder a of b van de Wegenverkeerswet 1994.

Die bewijsbaarheid kan bij een vrachtauto onder andere blijken uit zijn tachograafschijf, de tijd dat hij daar staat, de hoeveel alcohol in het bloed van de Pool, eventueel aanwezige alcohol en natuurlijk zijn verklaring.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een en ander is ooit ook nog nader gemotiveerd door de HR in een arrest van 19 januari 1993. (92.832)
---Onder bestuurder moet worden verstaan:
Degene die ervan wordt verdacht als bestuurder van een voertuig te hebben gehandeld in strijd met art 26 WVW (nu art 8 ).

Deze ruime opvatting strookt met de strekking van de wet, waarmee de wetgever een zo effectief mogelijke controle op en bestrijding van overmatig drankgebruik in het verkeer heeft beoogd.---

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn dank voor de informatie
Gesloten