vertrouwen in wijkagent

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jan Geert Pronk TS
Infopolitie Gast

vertrouwen in wijkagent

Ongelezen bericht door Jan Geert Pronk »

Ik voel geen vertrouwen bij wijkagent inzake onderwerp stalken. Ik heb het idee dat hij op een lijn zit met dader. Hoe kan ik hiermee omgaan?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

naar het bureau gaan en daar gewoon aangifte doen.

Een goed gesprek wil ook wel eens helpen.
PJ TS
Infopolitie Gast

Re: vertrouwen in wijkagent

Ongelezen bericht door PJ »

Jan Geert Pronk schreef:Ik voel geen vertrouwen bij wijkagent inzake onderwerp stalken. Ik heb het idee dat hij op een lijn zit met dader. Hoe kan ik hiermee omgaan?
Kunt u zeggen waarom u dat gevoel heeft ???
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Jan Geert Pronk schreef:Ik voel geen vertrouwen bij wijkagent inzake onderwerp stalken. Ik heb het idee dat hij op een lijn zit met dader. Hoe kan ik hiermee omgaan?

Wat is er aan het handje?
En hoezo "stalken"?
Waarom de wijkagent?

Als er daadwerkelijk sprake is van stalken, aangifte doen aan het buro, bij het team waar het thuishoort, niet zozeer bij de wijkagent.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Anonymous schreef:Wat is er aan het handje?
En hoezo "stalken"?
Waarom de wijkagent?

Als er daadwerkelijk sprake is van stalken, aangifte doen aan het buro, bij het team waar het thuishoort, niet zozeer bij de wijkagent.
Bim: graag inloggen voor je antwoord geeft.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Bij een aangifte van stalking is het niet de bedoeling van de politie om uw vertrouwen te winnen of aan uw kant te staan. Sterker nog, dat zou niet goed zijn.
Het is de bedoeling van de politie, als er aangifte is gedaan, om de waarheid te achterhalen en onpartijdig te zijn.

Dat kan vaak niet anders dan door kritisch te kijken naar wat beide partijen hebben gedaan.
Daarbij is het een heel normaal verschijnsel dat zowel partij A als partij B het gevoel hebben dat de politie hen niet vertrouwt en op de hand is van de tegenpartij.
U bent dus niet alleen in uw gevoel. Het is een normaal gevoel.
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

Kan me uw reaktie voorstellen.
Ken eenzelfde situatie maar in dat geval kiest de (wijk)agent geen partij voor de dader maar het is geen prioriteit,
in 95% van de gevallen gaat het namelijk vanzelf over en om die reden word er niet zoveel energie in gestopt.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

Heeft de wijkagent soms al langer een bepaald contact met deze persoon?
Het komt natuurlijk voor dat een wijkagent een verdachte van een bepaald feit al langer kent (en ook de familie soms).
Het komt dan soms over alsof deze een verdachte lijkt te beschermen(ongewild?)

Ook een wijkagent kan zich behoorlijk vergissen in een persoon.

Bijvoorbeeld een volgende uitspraak:

Ik ken de verdachte al 6 jaar en dat zou deze volgens mij nooit doen, kan geheel verkeerd overkomen bij iemand die b.v. gestalkt wordt.

Laat weten wat je voelt en vraag om verduidelijking in een eerlijk gesprek.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Het is wel duidelijk dat er geen zinnig antwoord op deze vraag is te geven zondere verdere informatie.

Als er daadwerkelijk sprake is van stalking als bedoeld in art 285B uit het Wetboek van Strafrecht dan kan TS klachte doen. Dit betreft immers een klachtmisdrijf.
Artikel 285b.

Hij die wederrechtelijk stelselmatig opzettelijk inbreuk maakt op eens anders persoonlijke levenssfeer met het oogmerk die ander te dwingen iets te doen, niet te doen of te dulden dan wel vrees aan te jagen wordt, als schuldig aan belaging, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of een geldboete van de vierde categorie.

Vervolging vindt niet plaats dan op klacht van hem tegen wie het misdrijf is begaan.
De praktijk wijst echter uit dat mensen bepaald gedrag wel eens hinderlijk vinden maar dat in deze situaties niet altijd sprake is van stalking.

Voor het doen van een klacht heeft men geen wijkagent nodig en als er mogelijk sprake is van stalking dan moet die klacht gewoon worden opgenomen aan een bureau.

Olle schreef:
Ken eenzelfde situatie maar in dat geval kiest de (wijk)agent geen partij voor de dader maar het is geen prioriteit,
in 95% van de gevallen gaat het namelijk vanzelf over en om die reden word er niet zoveel energie in gestopt.
Dat mag allemaal niets uitmaken op het moment dat er sprake is van het strafbare feit. Ook als iets een minder zware prio heeft dan dient een zaak gewoon opgepakt te worden als dit mogelijk is. In bepaalde gevallen is het juist zo dat een stalkingszaak juist een bijzonder hoge prio krijgt.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Guido TS
Infopolitie Gast

rich schreef: Voor het doen van een klacht heeft men geen wijkagent nodig en als er mogelijk sprake is van stalking dan moet die klacht gewoon worden opgenomen aan een bureau.
Sterker nog, een wijkagent mag niet eens een klachte opnemen.
Daar moet een hovj bij zijn.
TheLightEd TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TheLightEd »

Geen probleem hoor Guido, als de HOVJ er maar voor tekent en het in overleg gaat hem hem/haar.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Juist, dat is slechts een formaliteit. Een krabbel en de diender gaat gewoon aan de slag met de klacht.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Guido TS
Infopolitie Gast

Jazeker, is het gewoon het toevoegen van een rapporteur, maar aangezien TS niet echt vertrouwen in zijn wijkagent heeft is hij hierbij wel in het voordeel, want de klachte moet ook gemeld worden bij de HOVJ en heeft hij dus alleen inet met zijn buurtregiseur te maken
Knakker TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knakker »

Guido,

Ik begrijp niet helemaal wat je hierboven bedoeld!!?

Uit ervaring weet ik wel dat vaak lastig te bewijzen is dat iets belaging is. Persoonlijk adviseer ik mensen om een logboek bij te gaan houden van gebeurtenissen en alleen bij excessen de politie direct in te lichten.

Ik weet ook dat er heel veel energie in stalkings zaken wordt gestoken. Een zaak moet dus wel vervolgbaar (strafbaar) zijn. Dat bedenk ik me wel eer ik een paar uur in een aangifte ga zitten.

Maar om even terug te komen op de vraagt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die niet kan beantwoorden met zo weinig info over de zaak. Mogelijk is het zelfs terecht dat de wijkagent wat afstand probeert te houden, we kennen het hele verhaal niet dus daar kan ik niet over oordelen.

Feit blijft dat je inderdaad een andere agent zou kunnen benaderen of zelfs een ander politiebureau in de buurt.

Guido.....toch hoor ik graag wat je nou bedoelt.
Gesloten