Schade aangericht en afhandeling gaat moeizaam

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
R. van Hes TS
Infopolitie Gast

Schade aangericht en afhandeling gaat moeizaam

Ongelezen bericht door R. van Hes »

Een tijd geleden heeft een bedrijf die vuil ophaalt schade aan onze oprit etc. verricht. Ze zouden bij de buren een container ophalen en de chauffeur draaide hierbij met de vrachtwagen over de oprit heen.

Dit gebeurde om half acht 's ochtends en ik zag het toevallig omdat ik vanuit het raam keek wat er ging gebeuren. De chaffeur keek eerst bij de schade en ik weet 100% zeker dat hij zou wegrijden als hij mij niet had zien staan. Hij zou de vrachtauto weer instappen, maar zag op het laatste moment mij staan. Hierdoor is hij naar de voordeur gegaan om het te melden.

Vervolgens heb ik contact gehad met het bedrijf. Na twee a drie weken hebben we een akkoord kunnen bereiken over het schadebedrag.

Inmiddels zijn we al bijna twee maanden verder en nog steeds geen geld gekregen. Ik heb al een tweetal mailtjes gehad waarin werd verteld dat het wel kwam, maar zoals ik al zei, nog steeds niet gehad.

Ik heb de betreffende persoon binnen het bedrijf gemaild dat als ik het voor het weekend niet heb, ik aangifte doe bij de politie. Maar wat voor aangifte kan ik hiervoor doen? En wat zijn de consequenties?
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Dit betreft een zaak tussen jou en de persoon die de schade heeft aangericht en dus een civiele zaak.

Aangifte kan je doen wanneer er een strafbaar feit in de zin van de wet is gepleegd en dat is niet het geval.
Van een verlaten plaats ongeval kan geen sprake zijn omdat de identiteit van de andere partij direct al duidelijk is geworden.

Van vernieling is ook geen sprake omdat er geen opzet aanwezig is.

Dit alles valt dus niet binnen het takenpakket van de politie.

Je kan je het beste even wenden tot een rechtswinkel of proberen het een en ander via een eventuele rechtsbijstandsverzekering te regelen.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

In civiele gevallen moet je allereerst beginnen met de andere partij schriftelijk aansprakelijk te stellen voor de geleden schade, en een redelijke termijn stellen om het schadebedrag te betalen. Dit kun je zelf doen.
Reageert de andere partij daar niet op, dan kun je een procedure beginnen. Dat kun je niet meer zelf, want zodra er geprocedeerd moet worden, moet je een procureur (advocaat) in de arm nemen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten