airbrush op fietshelmen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
airbrusherke TS
Infopolitie Gast

airbrush op fietshelmen

Ongelezen bericht door airbrusherke »

Tot mijn verbazing las ik op deze website het volgende:
Veel jongeren willen niet opgaan in de grijze massa. Met een opvallende valhelm op het hoofd weet menigeen zich te onder scheiden. Een prachtige airbrush of het creatief beschilderen van de helm maakt de helm zwakker en biedt dus onvoldoende bescherming. Verf kan agressief inwerken op de kunststof. Dat zwakker worden is met het blote oog niet te zien. De helm lijkt even sterk als voor de schilderbeurt.
Niet doen dus.
Ik vind dit toch een ZEER vreemde en onjuiste onclusie.
Airbrushverven zijn doorgaans altijd op WATERbasis en zijn zelfs uitermate veilig om op het menselijke lichaam te gebruiken. Airbrushverf kan dus niet agressief inwerken op de kunststof en zodoende een helm verzwakken. :?:

Ook wordt de helm maar heel heel lichtjes opgeschuurd met een heel fijn waterschuurpapiertje en wordt die na het bespuiten goed gelakt met autolak. Aan de stevigheid van de helm wordt dus helemaal niks veranderd.

Ik spreek hier niet voor andere soorten verven maar de doorgaans gebruikte airbrushverven kunnen een helm dus niet aantasten.

Ik vind het als airbrusher dan ook wel een beetje jammer dat er op een politiesite staat dat dit wel het geval kan zijn.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Wat is nu uw vraag ?
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Neem contact op met de beheerders van de Politie website. Zij kunnen u vast de wetenschappelijke onderbouwing geven voor het verhaal :)
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Gast had het over deze website. Dus zijn opmerking is wel degelijk op de juiste plek. Ik denk dat Thijeleo wel zal reageren.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

andre schreef:Gast had het over deze website. Dus zijn opmerking is wel degelijk op de juiste plek. Ik denk dat Thijeleo wel zal reageren.
Het topic heet: Stel uw vraag als Gast. Dit is een opmerking, bedoeld voor de administrators. Mijns inziens had dit beter via een e-mail gedaan kunnen worden.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Hoe je het ook wendt of keert, een helm is op zijn stevigst zols hij door de fabrikant wordt afgeleverd. Op dat moment zijn er tigtig testen mee gedaan om te verzekeren dat de helm onder alle omstandigheden de gegarandeerde veiligheid biedt.

Iedere wijziging aan de helm doet afbreuk aan deze gegarandeerde veiligheid. Ik weet zelfs wel zeker, dat eventuele aanspraak op de garantie van de helm vervalt op het moment dat deze is geairbrushed, of dit nu op olie- of waterbasis gebeurt.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Stukje tekst van de site van de fietsrai geplukt:
Alle goedgekeurde helmen zijn voorzien van een schokabsorberende bekleding van Expanded Polystyreen (EPS) of styrofoam. De schokabsortie werkt het beste wanneer de helm goed aansluit op het hoofd. Mocht een helm niet goed passend zijn te krijgen dan zijn aanpassingen goed mogelijk met behulp van de bijgeleverde vulstukken voor de zij-, boven- en voorkant van de helm. Verder is het zaak dat de helm op een of andere manier ventileert. Het is plezierig het hoofd koel te houden. Nadeel van EPS is namelijk dat het warmte vasthoud. Tenslotte gaat veiligheid vaak gepaard met comfort. Tot slot nog een zeer belangrijke opmerking: Bij een val verliest het EPS-materiaal haar absorberende werking. Dit betekent dat de helm na een val geen veiligheid meer biedt en altijd moet worden vervangen!!!! Bewaar de helm altijd zorgvuldig en wees voorzichtig met het aanbrengen van stickers e.d. Bepaalde oplosmiddelen die voorkomen in lijm en verf kunnen de effectiviteit van het EPS verminderen.

En of een 'airbrush' nou wel of geen invloed heeft op de helm zelf, op de garantiebepalingen heeft het vaak wel degelijk invloed...
Gebruiksaanwijzing Helmen

Voor alle CE gekeurde helmen die wij verkopen gelden de door de Nederlandse Staat en de keuringsdienst van waren gestelde veiligheidseisen.
Gebruikers worden gewezen op het gevaar dat is gelegen in het veranderen van of verwijderen van orginele onderdelen van helm. Er mogen geen oplossmiddelen, verf, kleefstoffen en zelfklevende ettiketten op de helm worden aangebracht.
En als u zegt dat de door u gebruikte verfsoorten geen invloed uitoefenen, prima! Maar wie garandeert mij dat? Ik ben niet meer zo goedgelovig en ik vrees dat de goeden altijd onder de kwaden lijden... (zie de gangbare garantiebepalingen)...

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

andre schreef:Gast had het over deze website. Dus zijn opmerking is wel degelijk op de juiste plek. Ik denk dat Thijeleo wel zal reageren.
Hou, leesfoutje ;)
Gesloten