framenummer controleren
Moderator: Moderatorteam
-
Jeroen de Geus TS
- Infopolitie Gast
framenummer controleren
hallo,
Ik wit graag een brommer kopen maar wil eerst graag weten of deze brommer eerlijk is. KUnt u met aanlijding van het framenummer kijken of deze drommer eerlijk is?
Groetjes Jeroen
Ik wit graag een brommer kopen maar wil eerst graag weten of deze brommer eerlijk is. KUnt u met aanlijding van het framenummer kijken of deze drommer eerlijk is?
Groetjes Jeroen
Hoi Jeroen,
Op de site van het RDW kan je online natrekken of je bromfiets als gestolen geregistreert staat.
Waar je wel op moet letten is dat het framenummer goed leesbaar is en dat er nergens onduidelijkheden zijn. Dat kan een teken zijn dat er met het framenummer gerommeld is.
Op de site van het RDW kan je online natrekken of je bromfiets als gestolen geregistreert staat.
Waar je wel op moet letten is dat het framenummer goed leesbaar is en dat er nergens onduidelijkheden zijn. Dat kan een teken zijn dat er met het framenummer gerommeld is.
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
Hey Jeroen,
Ik zie dat je met de aanschaf van een bromfiets in ieder geval al meer moeite neemt als met het typen van een vraag aan ons...
Je moet ook in je achterhoofd houden dat als hij niet tegen een redelijke prijs aangeboden is (bijvoorbeeld de fietsen achter A`dam CS) je er redelijkerwijs wel een klein beetje van uit kan gaan dat deze van een misdrijf afkomstig is...
Ik zie dat je met de aanschaf van een bromfiets in ieder geval al meer moeite neemt als met het typen van een vraag aan ons...
Je moet ook in je achterhoofd houden dat als hij niet tegen een redelijke prijs aangeboden is (bijvoorbeeld de fietsen achter A`dam CS) je er redelijkerwijs wel een klein beetje van uit kan gaan dat deze van een misdrijf afkomstig is...
-
Onyx TS
- Infopolitie Gast
Je kan hier idd wel checken maar het is NIET waterdicht (weet ik zeker, want heb afgelopen week een bromfiets van straat geplukt die via deze site niet als gestolen stond, maar het stiekum WEL was)Stef schreef:Hoi Jeroen,
Even VOORDAT je de brommer koopt een afspraak maken met, bij voorkeur, een motoragent (heeft er de meeste kijk op over het algemeen) en met de bromfiets langs het bureau deze laten controleren.
Houd er rekening mee dat, als ie gestolen mocht zijn of gerommeld aan het framenummer, dat de bromfiets direct in beslag wordt genomen en je die dus niet meer meekrijgt. (=> daarom moet je m ook niet eerst betalen
Wil de verkoper dit niet, zal het niet kloppen waarschijnlijk.
Verzamel zoveel mogelijk gegevens van de verkopende partij (rijbewijsnummer, huisadres, personalia vanaf id-kaart bv) zodat je zeker weet wie die persoon is.
Dus niet even afspreken bij een tuinhuisje, pompstation, markt, station etc.
Momenteel worden een hoop gestolen cq overgetikte scooters "gedumpt" via plaatselijke krantjes, marktplaats etc. ivm de naderende kentekening van scooters.
Houd je ogen open en als het aanbod te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook!
-
win TS
- Infopolitie Gast
Hmm... volgens mij staat het framenummer juist voor het typegoedkeuring... Maar kan het mis hebben...win schreef:kijk gelijk ook even of het een nederlands goed gekeurd type is. anders kun je in 2007 waarschijnlijk niet meer rijden. en zoals het er nu naar uitziet ook niet met een buitenlandse oldtimer van voor 74.
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
Het framenummer is niet het goedkeuringsnummer, dat is een andere, ingeslagen code.Julio schreef:Hmm... volgens mij staat het framenummer juist voor het typegoedkeuring... Maar kan het mis hebben...win schreef:kijk gelijk ook even of het een nederlands goed gekeurd type is. anders kun je in 2007 waarschijnlijk niet meer rijden. en zoals het er nu naar uitziet ook niet met een buitenlandse oldtimer van voor 74.
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Als er geen kenteken afgegeven wordt is het rijden weliswaar niet afgelopen maar wordt dan extra duur door de boetes voor het rijden znder kentekenplaats of besturen motorvoertuig waarvoor geen kenteken is afgegeven.win schreef:kijk gelijk ook even of het een nederlands goed gekeurd type is. anders kun je in 2007 waarschijnlijk niet meer rijden. en zoals het er nu naar uitziet ook niet met een buitenlandse oldtimer van voor 74.
-
remco@opleiding TS
- Infopolitie Gast
Je kunt idd de huidige eigenaar vragen om hem eerst te laten schouwen.gelderblom schreef:Als je een bromfiets koopt, laat dan de oude eigenaar er voor zorgen dat er al een kenteken bij zit.
Dan hoef je dat alvast niet meer te regelen en kun je - naast het advies om op de site van de RdW te kijken - met het kentekenbewijs in de hand de bromfiets controleren
Als dit gebeurd dan kun je de bromfiets na het schouwen en het aanvragen van de kenteken papieren (en het laten plaatsen van het kenteken) gewoon overkopen. Dit gaat dan het zelfde als een auto.
Als de bromfiets bij een dealer is geweest voor schouwing en de huidige eigenaar heeft de papieren e.d binnen van het RDW dan hoef je hem niet meer te laten controleren want dit heeft het RDW zelf gedaan.
Als de eigenaar dit niet wilt en jij wilt de bromfiets maar al te graag kopen, dan kun je hem idd nog na kijken via het RDW.
Echter is dit systeem niet waterdicht, want alleen de snor / bromfietsen die gestolen zijn en aangifte van zijn opgemaakt zullen in dit systeem terecht komen.
Dus mijn advies! Laat de huidige eigenaar de bromfiets eerst maar aanmelden bij het RDW en wanneer dit in orde is, koop hem dan over.
-
Onyx TS
- Infopolitie Gast
Als er geen aangifte is gedaan zal de bromfiets ook nooit als gestolen gesignbaleerd komen te staan, en heb/krijg je dus ook nooit problemen bij een controle.remco@opleiding schreef: Echter is dit systeem niet waterdicht, want alleen de snor / bromfietsen die gestolen zijn en aangifte van zijn opgemaakt zullen in dit systeem terecht komen.
De problemen die ik eerder bedoelde is wanneer zo'n bromfiets NIET als gestolen aangemeld staat op die RDW-site, maar het na controle dus wel blijkt te zijn!
Hoe dit kan? => heeft te maken met het opschonen van de RDW systemen.
Zodoende komen dit soort bromfietsen er landelijk dan niet meer uit maar regionaal nog wel.
Leidraad in dit geheel blijft: VOORDAT je geld overhandigd eerst even een afspraak maken op het politiebureau met iemand die "terzake kundig" is. waar heb ik dit toch eerder gelezen..
Als de verkopende partij dit niet wil, om wat voor reden/smoes dan ook, niet doen en toch maar verder zoeken.
Voorkomt een teleurstellingen een hoop ellende als je wordt staande gehouden en die, duurbetaalde, bromfiets blijkt toch nog gestolen.