wettelijke basis snelheidsovertreding

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
emveha TS
Infopolitie Gast

wettelijke basis snelheidsovertreding

Ongelezen bericht door emveha »

Welke wettelijke regeling vormt de basis voor snelheidsovertredingen en welke regels moeten er gehanteerd worden om correct gebruik snelheidsmeting te garanderen
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

En vanwaaruit deze belangstelling?
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

gvdbor schreef:En vanwaaruit deze belangstelling?
Ben gepakt voor "speeding". Vraag me af of hele procedure correct gevolgd is. Weet niet welk wettelijke basis meer duidelijkheid hierover kan geven.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Code: Selecteer alles

Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
Dit is de wettelijke basis, heel algemeen en heel simpel...

En om een goede meting te verrichten hebben ze 'een tijdje' achter u moeten rijden met 'gelijkblijvende' of 'nagenoeg gelijkblijvende' afstand.

Dat was het wel zo'n beetje... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gast TS
Infopolitie Gast

Tsja, en daar wringt nou naar mijn gevoel de schoen! Heel algemeen, en heel simpel maar uiterst subjectief en interpretatie gevoelig!
Desalniettemin bedankt voor info
:?
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Anonymous schreef:
Tsja, en daar wringt nou naar mijn gevoel de schoen! Heel algemeen, en heel simpel maar uiterst subjectief en interpretatie gevoelig!
Waarom interpretatie-gevoelig ?? De enige interpretatie die je kunt en moet hebben is dat je je moet houden aan de maximum snelheid, aangegeven door de (matrix)borden. Ik snap je hele punt niet, maar doe gerust een poging om het uit te leggen.
Gast TS
Infopolitie Gast

foreverblue schreef:
Anonymous schreef:
zijlvaart67 schreef:

Artikel 62
Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.
Dit is de wettelijke basis, heel algemeen en heel simpel...

En om een goede meting te verrichten hebben ze 'een tijdje' achter u moeten rijden met 'gelijkblijvende' of 'nagenoeg gelijkblijvende' afstand.

Dat was het wel zo'n beetje... :wink:

Waarom interpretatie-gevoelig ?? De enige interpretatie die je kunt en moet hebben is dat je je moet houden aan de maximum snelheid, aangegeven door de (matrix)borden. Ik snap je hele punt niet, maar doe gerust een poging om het uit te leggen.

Volledig gelijk! Echter mijn vraag was wat de wettelijke basis vormt voor snelheidsovertredingen (is dat bijv vastgelegd in wegenverkeerswet of ...) en waar de voorwaarden vastgelegd zijn voor snelheidsmetingen. Volgens mij is bovenstaand artikel een beetje magere uitleg op mijn vraag, vandaar mijn reactie
:wink:
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

ach, het wordt soms een beetje flauw hier.
veel mensen die terecht gepakt zijn op een verkeersovertreding die hier proberen om onder hun bon uit te komen en er standaard van uit gaan dat de politie haar werk niet goed doet.

De kans dat u in nederland gepakt word op een verkeersovertreding is klein, wees dan ook sportief en dok gewoon.
U geeft toch zelf al aan dat u fout zit.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

@emveha: De wettelijke basis voor alles omtrent verkeersregels, tekens en verkeersgedrag is te vinden in (vooral) het Reglement Verkeersregels & verkeerstekens 1990. Het artikel van collega zijlvaart67 is er slechts een van vele waarin de basis wordt gelegd voor verkeersgedrag in zijn algemeenheid en dan nog het gebodsbord met de snelheidsaanduiding in het byzonder. (Als er geen bord stond, maar de snelheid wordt vanwege de weginrichting aangegeven dan ook zit u te werken in dezelfde wetgeving.)

Overtreding van deze wetten zijn dus de basis van het bekeuren op snelheidsovertredingen. De voorwaarden voor snelheidsmetingen staan (heel flauw) ook eigenlijk in dezelfde wet. Als u namelijk ergens slechts 80 mag rijden (voorbeeld) en u rijdt er 100 dan is vastgelegd dat men u mag verbaliseren voor overtreding van deze strafbare gedraging. Omdat het gaat om technische apparatuur die een tolerantie kent (waarbij zowel UW snelheidsmeter een afwijking kan en mag vertonen alsook de apparatuur een afwijking kan en mag vertonen) wordt een correctie toegepast op de gemeten snelheid (en even voor de goede orde, die meting mag ook worden gedaan aan de hand van de snelheidsmeter in een gewone politie-auto) en krijgt u dus een proces-verbaal voor de snelheid (na correctie) die u te hard reed.

Dit alles gezegd moet ik me, misschien wat minder ongenuanceerd, aansluiten bij een van mijn voorgangers. Als dit de manier is waarop u onder de bekeuring denkt uit te komen, kan ik u alvast vertellen dat het geheel verspilde moeite zal zijn. Als u denkt dat er tijdens de meting wezenlijke fouten zijn gemaakt, dan is het uw goed recht als burger (ik denk zelfs plicht) om tegen deze bekeuring bezwaar aan te tekenen. Let wel, u dient dan ECHT goed beslagen ten ijs te komen......

succes!
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Waarvan akte. :wink:
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

En als aanvulling op de eerdere aanvulling van met name zijlvaart67 en ..::Frans::.. moet er u rekening mee houden, dat als u in bezwaar gaat en het eventueel voor laat komen en de rechter is van oordeel dat uw bezwaar alleen maar gericht is op "knikkers van het rechtssysteem" zonder dat u enig steekhoudend argument in kan brengen de boete nog veel hoger kan uitvallen, omdat de rechter u dan ook nog eens zal veroordelen tot het betalen van de proces kosten.

Dit is in het verleden al gebeurd en zal in de toekomst nog veel vaker plaats gaan vinden.
Gast TS
Infopolitie Gast

..::Frans::.. schreef:@emveha: De wettelijke basis voor alles omtrent verkeersregels, tekens en verkeersgedrag is te vinden in (vooral) het Reglement Verkeersregels & verkeerstekens 1990. Het artikel van collega zijlvaart67 is er slechts een van vele waarin de basis wordt gelegd voor verkeersgedrag in zijn algemeenheid en dan nog het gebodsbord met de snelheidsaanduiding in het byzonder. (Als er geen bord stond, maar de snelheid wordt vanwege de weginrichting aangegeven dan ook zit u te werken in dezelfde wetgeving.

Overtreding van deze wetten zijn dus de basis van het bekeuren op snelheidsovertredingen. De voorwaarden voor snelheidsmetingen staan (heel flauw) ook eigenlijk in dezelfde wet. Als u namelijk ergens slechts 80 mag rijden (voorbeeld) en u rijdt er 100 dan is vastgelegd dat men u mag verbaliseren voor overtreding van deze strafbare gedraging. Omdat het gaat om technische apparatuur die een tolerantie kent (waarbij zowel UW snelheidsmeter een afwijking kan en mag vertonen alsook de apparatuur een afwijking kan en mag vertonen) wordt een correctie toegepast op de gemeten snelheid (en even voor de goede orde, die meting mag ook worden gedaan aan de hand van de snelheidsmeter in een gewone politie-auto) en krijgt u dus een proces-verbaal voor de snelheid (na correctie) die u te hard reed.

Dit alles gezegd moet ik me, misschien wat minder ongenuanceerd, aansluiten bij een van mijn voorgangers. Als dit de manier is waarop u onder de bekeuring denkt uit te komen, kan ik u alvast vertellen dat het geheel verspilde moeite zal zijn. Als u denkt dat er tijdens de meting wezenlijke fouten zijn gemaakt, dan is het uw goed recht als burger (ik denk zelfs plicht) om tegen deze bekeuring bezwaar aan te tekenen. Let wel, u dient dan ECHT goed beslagen ten ijs te komen......

succes!
Kijk, het gaat de goede kant uit!! dit is nou eens een antwoord waar ik in ieder geval iets meer mee kan!
Zal misschien de verkeerde vraag gesteld hebben (of misschien is het ook de vooringenomenheid van betrokkenen) maar het is niet de intentie om onder een boete uit te komen! Wel vind ik het belangrijk iets meer te weten te komen over deze overtreding. Eigenlijk heel vreemd: we leven in een beschaafde samenleving waarin wetten (normen en waarden) een hele belangrijke plaats innemen. Zodra vraag gesteld wordt over een wettelijke basis van bijv een snelheidsovertreding wordt er een defensieve houding aangenomen, en vormen emoties een belangrijk referentiekader van waaruit de, m.i., verkeerde antwoorden gegeven worden, ipv verder te kijken wat er gevraagd wordt. Jammer, maar ook ik zal daar een rol in gespeeld hebben!
Wederom b edankt voor de info! :?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

En om nog maar even aan te geven wat de tolerantie's zijn die justitie aanhoudt:

3. Marges

3.1. Maximale fout

Radarsnelheidsmeter, lasersnelheidsmeter, detectorsnelheidsmeter, (mobiele) trajectsnelheidsmeter
De maximale fout onder bedrijfsomstandigheden bedraagt 3 km/h voor snelheden niet groter dan 100 km/h en 3% van de gemeten snelheid voor snelheden groter dan 100 km/h.

Mobiele radarsnelheidsmeter
De maximale fout onder bedrijfsomstandigheden bedraagt 5 km/h voor snelheden niet groter dan 100 km/h en 5% van de gemeten snelheid voor snelheden groter dan 100 km/h.

Trajectsnelheidsmeter
De maximale fout onder bedrijfsomstandigheden bedraagt 3 km/h voor snelheden niet groter dan 100 km/h en 3% van de gemeten snelheid voor snelheden groter dan 100 km/h. De maximale fout veroorzaakt door onjuiste waarde van de meettrajectlengte bedraagt 0,5% van de werkelijke snelheid.

Geijkte  boordsnelheidsmeter in dienstvoertuig
In geval van een snelheidsovertreding wordt geconstateerd met behulp van een dienstvoertuig met een geijkte boordsnelheidsmeter (dus niet: radarsnelheidsmeter), wordt de maximale fout als volgt berekend:
De afwijking van de snelheidsmeter in het voertuig dient te worden bepaald met behulp van (geijkte) ijkapparatuur. Dit gebeurt bij elk dienstvoertuig periodiek en resulteert in een tabel (zie bijlage ) die in het voertuig aanwezig dient te zijn.
De meetonzekerheid bij de ijking is afhankelijk van het gebruikte ijkingsmiddel. De maximale fout bedraagt 3 km/h voor snelheden niet groter dan 100 km/h en 3% van de werkelijke snelheid voor snelheden groter dan 100 km/h, indien gebruik gemaakt wordt van een mobiele radarsnelheidsmeter respectievelijk 5 km/h en 5%. De in de tabel onder gemeten snelheid opgenomen waarden dienen daarom met deze waarden te worden gecorrigeerd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Bovenstaande van zijlvaart67 over marges en aftrek is ook terug te vinden op de site van het openbaar ministerie, http://www.om.nl/?p=pg&s=414
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Anonymous schreef:[ Zodra vraag gesteld wordt over een wettelijke basis van bijv een snelheidsovertreding wordt er een defensieve houding aangenomen, en vormen emoties een belangrijk referentiekader van waaruit de, m.i., verkeerde antwoorden gegeven worden, ipv verder te kijken wat er gevraagd wordt. Jammer, maar ook ik zal daar een rol in gespeeld hebben!
Wederom b edankt voor de info! :?
Het is heel vaak dat dezelfde soort vragen terug komen en daar worden we wel eens een beetje moe van, vandaar.
En dan vaak is het niet uit werkelijke interesse die gevraagd wordt maar meer een verwijt naar ons voor fouten die men zelf maakt.
Gesloten