rijden met een shovel

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
rinusvan k TS
Infopolitie Gast

rijden met een shovel

Ongelezen bericht door rinusvan k »

mag ik zonder rijbewijs rijden met een shovel of heftruck of is rijbewijs b alleen ook al goed ?
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een shovel en een heftruck moet je zien als een 'motorrijtuig met een beperkte snelheid'.

Dit betekent dat er geen rijbewijsplicht voor dit voertuig geldt.

Wel kan er via andere, niet door de politie te handhaven wetgeving (ARBO oid), wel een verplichting bestaan tot een rijbewijs of een bepaalde leeftijd.

Ik meen dat er voor een heftruck een diploma 'heftruckchauffeur' wordt gevraagd...:wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

petertenthije
Lid
Geslacht:
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door petertenthije »

Voor de heftruck heb je inderdaad een certificaat nodig.
Met vriendelijke groet
Peter
http://www.schipholspotter.com/
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

En dan neem ik aan dat je minimaal 18 jaar moet zijn om ze te mogen besturen, aangezien ze onder de motorvoertuigen vallen.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een motorrijtuig met beperkte snelheid mag je vanaf je 16e besturen.

Ze zijn immers bedoeld om ze voornamelijk buiten de weg te gebruiken en dan mag heel veel meer... :wink:
Artikel 5 Reglement rijbewijzen

1.
De in artikel 110, eerste lid, van de wet voor het besturen van motorrijtuigen vastgestelde minimumleefijd van achttien jaren geldt niet voor:

a.
gehandicaptenvoertuigen die zijn uitgerust met een elektromotor en die niet sneller kunnen rijden dan 10 km per uur;
b.
bromfietsen, landbouwtrekkers, gehandicaptenvoertuigen, andere dan die bedoeld in onderdeel a, en motorrijtuigen met beperkte snelheid, niet zijnde stoom- en motorwalsen; zij mogen slechts worden bestuurd door personen die de leeftijd van zestien jaren hebben bereikt.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Tja Koen, dom van mij. Had ik natuurlijk ook zelf kunnen verzinnen.

Laten we het er maar op houden dat ik de 8 tikte terwijl ik de 6 moest hebben. Gevalletje dikke vingers ?? :wink:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

petertenthije schreef:Voor de heftruck heb je inderdaad een certificaat nodig.
Alleen is dat in de wegenverkeerswet nergens terug te vinden.

Als je als 16jarige dus een heftruck koopt, je verzekert die, kun je er zo mee de weg op.
appiehappie
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door appiehappie »

een heftruck certificaat is niet verplicht, het certificaat wordt wel gevraagd, maar wanneer de ervaring groot is, en de kandidaat kan goed met een heftruck overweg, dan is men het certificaat al snel vergeten.

Een certificaat betekent dat je bepaalde basisvaardigheden kent, maar een vereiste is het (nog) niet.

Zoals hierboven ook uitgelegd staat is een rijbewijs ook niet nodig, met als gevolg dat de jongeren het prachtig vinden(logisch) om op zo'n ding te gaan rijden.

Ik zeg altijd tegen die gasten, dat iedereen erop kan rijden, maar weinig kunnen er mee werken.

Ik vind het gevaarlijk om die jonge gasten zonder ervaring of opleiding op groot materiaal te laten rijden. Het geeft ze een misplaatste arrogantie.

Tenminste dat is mijn ervaring met vele stagiaires.
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

Er zijn toch wel aanvullende eisen v.w.b. de voertuigeisen?

Ik houd m.n. hart vast als ik weer eens zo'n heftruck op de openbare weg zie rijden met niet afgeschermde vork/lepels. mag dat zomaar?

Geen verlichting idem.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

TSp schreef:Er zijn toch wel aanvullende eisen v.w.b. de voertuigeisen?

Ik houd m.n. hart vast als ik weer eens zo'n heftruck op de openbare weg zie rijden met niet afgeschermde vork/lepels. mag dat zomaar?

Geen verlichting idem.
Inderdaad mag dat niet zomaar. Maar dat heeft niets te maken met wel of geen rijbewijs.
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

Een shovel en een heftruck moet je zien als een 'motorrijtuig met een beperkte snelheid'.

Een snorbrommer toch ook? En een scootmobiel?
Dacht dat je minimaal een bromfietscertificaat nodig had, zeker voor op de openbare weg.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

TSp schreef:Een shovel en een heftruck moet je zien als een 'motorrijtuig met een beperkte snelheid'.

Een snorbrommer toch ook? En een scootmobiel?
Dacht dat je minimaal een bromfietscertificaat nodig had, zeker voor op de openbare weg.
voor een brommer en een snorfiets (snorbrommer bestaat niet) hoef je ook geen rijbewijs te hebben. De wet heeft inmiddels echter wel geregeld dat je een bromfietscertificaat moet hebben
Gesloten