Ongeval.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pastoor TS
Infopolitie Gast

Ongeval.

Ongelezen bericht door Pastoor »

Situatie.

Ik zit in auto, voorgesorteerd, knipperlicht uit en wil linksaf slaan een inrit in.

Tegelijkertijd haalt een jongen op een opgevoerde scooter (zeer duidelijk te zien) mij in met te hoge snelheid. Ik schep hem dus.

Politie erbij, scooter lag een paar meter verder in de bosjes, waaraan duidelijk is te zien hij te hard reed. Getuige verklaard ook dat ik richting aan gaf links af te slaan.

Nu rest mij, art. 11.2 links afslaand verkeer hoort toch rechts ingehaald te worden? Opgevoerde voertuigen zijn altijd schuldig?

Wie is er nu schuldig? En waarom? en hoe nu verder, de verzekering zegt dat het heel moeilijjk gaat worden.

bedankt.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Hmm, denk dat je ook last gaat hebben van artikel 18 RVV.
Afslaan

Art. 18: Tegemoetkomend verkeer

Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast of links of rechts achter hen bevindt,
voor laten gaan.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
B.B. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door B.B. »

Er wordt volgens mij duidelijk aangegeven dat de linksafslaande auto door de BF wordt ingehaald. Van tegemoedkomend verkeer is in deze geen sprake.

Is mijn bescheide mening..
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Nu weet ik best dat u graag antwoord wil hebben, maar wij kunnen hier op het forum moeilijk een uitspraak doen over de schuldvraag.

Beide maakt u een verkeersfout. De bromfietser omdat hij een voertuig dat heeft voorgesorteerd en te kennen heeft gegeven links af te willen slaan alsnog links inhaalt, terwijl dat rechts moet gebeuren.

Anderzijds slaat u linksaf zonder het verkeer - in dit geval de bromfietser - dat zich vlak achter u bevindt, voor te laten gaan. Dat de bromfietser wellicht te snel reed doet aan dat feit weinig af.
Het is een algemeen bekend feit dat bromfietsers vaak sneller rijden dan toegestaan, als weggebruiker dient u daarmee rekening te houden.

Het is aan de verzekeringsmaatschappijen om onderling de schuld en aansprakelijkheidsverhouding vast te stellen. Maar ik vrees - de rechtspraak m.b.t. dit soort gevallen kennende - dat ik het wel met uw verzekeringsmaatschappij eens kan zijn.
B.B. TS
Infopolitie Gast

Wat betreft de bromfietser

Artikel 6
1. Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2. Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.

Artikel 11 RVV
1. Inhalen geschiedt links.
2. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald.

Artikel 19 RVV
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

Wat betreft linksafslaan

Artikel 17 RVV
1. Bestuurders die willen afslaan, mogen voorsorteren door:
b. indien zij naar links willen afslaan tijdig zoveel mogelijk tegen de wegas te rijden of bij rijbanen bestemd voor bestuurders in één richting daarop zoveel mogelijk links te houden.
2. Bestuurders moeten alvorens af te slaan een teken met hun richtingaanwijzer of met hun arm geven.

Lijkt mij wel voldoende zo......
Pastoor TS
Infopolitie Gast

Bedankt al voor de snelle reacties!

Ik heb ook de regels gelezen en tot de bodem uitgezocht. Het is gewoon moeilijk. Maar het feit dat hij op een illegaal voertuig reed, doet dat helemaal niet terzake? En dan nog, hij heeft geen richting aangegeven mij in te halen. Speelt dat ook mee?
B.B. TS
Infopolitie Gast

Ik denk dat je je moet houden tot de basis. Je gaat er steeds meer bijhalen om ergens onderuit te komen. Niet letterlijk bedoeld. Wat al eerder werd omschreven van algemene bekendheid... is zo waar als een koe.

Met een opgevoerde brommer rijden houdt niet meteen in dat je dan meteen schuldig bent.

Als het is gegaan zoals je in eerste instantie omschreef zal ik me niet druk maken. Het is vervelend en dat blijft het. Reden te meer om te zorgen dat je goed verzekerd bent. (Geldt ook voor de bromfietser). Was deze niet gewond?
Pastoor TS
Infopolitie Gast

Nee gelukkig niet...

Hij had een leren jack aan, alhoewel wel een grote schaafplek op zijn heup.

Ik vind het gewoon vervelend. Ik weet namelijk dat ik netjes gereden heb, dan haalt zo'n opgeschoten knul met zo'n scooter mij in, en dan wordt er nog door de verzekeringsmaatschappij moeilijk gedaan ook. Alsof ik er iets aan kon doen.

Daar komt nog nu eens bij dat er wordt gesuggereerd dat ik de schuldige ben... Mijn auto ligt in de kreukels. En w.a. verzekerd.
B.B. TS
Infopolitie Gast

Altijd vervelend. Vreemd dat de verzekeringsmaatschappijen zo moeilijk doen, vind ik. Ik ga natuurlijk puur uit van het geen jij voorschetst.

Hierbij geeft het wel weer aan dat het belangrijk is dat De politie, waar ik onderdeel van ben, alles serieus afhandeld. Ik denk dat veel coll. niet beseffen dat een registratie setje van een ongeval materieel voor de betrokkene heel belangrijk is.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Artikel 6
1. Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.
2. Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.

Ik ken de hele tekst niet, maar dit lijkt me nogal verouderd aangezien bromfietsen in de bebouwde kom op de weg moeten?
B.B. TS
Infopolitie Gast

Stef

ff het geheel bekijken voordat je antwoord geeft. het wordt zo'n chaos als er meerdere keren dezelfde ant. worden gegeven.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

B.B. schreef: Lijkt mij wel voldoende zo......
behalve dan dat je art. 18 nog niet goed hebt gelezen.
B.B. TS
Infopolitie Gast

Ik schaam me diep......
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

B.B. schreef:Stef

even het geheel bekijken voordat je antwoord geeft. het wordt zo'n chaos als er meerdere keren dezelfde ant. worden gegeven.
Ja, maar ik mis even het nut van art. 6 in het verhaal! Dat zorgt alleen voor onduidelijkheid!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

B.B. schreef: Hierbij geeft het wel weer aan dat het belangrijk is dat De politie, waar ik onderdeel van ben, alles serieus afhandeld. Ik denk dat veel coll. niet beseffen dat een registratie setje van een ongeval materieel voor de betrokkene heel belangrijk is.
Ik vermoed best dat dat besef heerst. Echter, een registratie beantwoordt niet de schuldvraag.
Gesloten