geknoei met feitcode: mag dat?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Airhead
Lid
Agent
Roepnaam: Captain
Geslacht:

Ongelezen bericht door Airhead »

gvdbor schreef:
Kapiche schreef:
Je moet proeves dus niet verwarren met de wet.
Moeten we er niet vanuit gaan dat het CEP, de regels stelt aan de hand van de wet of aanwijzing of iets dergelijks.
het CEP doet meer dan dat. Als jij bij een stopteken je hand niet hoog genoeg opsteekt ben je gezakt, hoewel het voor de wet nog steeds een duidelijk stopteken kan zijn.

Als jij op je bonnetje de postcode van betrokkene vergeet in te vullen ben je gezakt.
etc etc
Alsjeblieft, niks over het CEP.... (wordt er onderhand een beetje aggressief van :evil: )
Thijs TS
Infopolitie Gast

Re: gepruts met bonnetjes

Ongelezen bericht door Thijs »

MH schreef:Heren,

Frappant dat niemand ingaat op het voorbeeld van Posco die kennelijk koste-wat-het-kost toch een boete moest betalen, maar daar onderuit kwam omdat er ook met feitcodes was gemanipuleerd.
Ben benieuwd op welke grond de beschikking eigenlijk precies werd ingetrokken, Posco?

Ten tweede merk ik op dat politie-mensen in opleiding haast zakken als er al dan niet bewust slordigheden begaan worden met gele en witte bonnetjes. Mijn argument 'praktijk leer-ervaring van de verbalisant' is dan toch zo gek nog niet?!

Ten derde valt mij op dat tot nu toe niemand kennelijk de PR-matige kanten van dit verhaal (h)erkent: ik mis totaal het begrip dat dit nu juist een verhaal is dat onder collega's, op de sportclub, in de plaatselijke krant graag verder verteld wordt om de politie weer een sneer uit te delen. Want ja, als de politie - ookal is het met de letter van de wet in de hand - naar eigen bevinding vanalles op bonnetjes later nog kan aanpassen om die boete maar te kunnen innen, wat betekent dat dan voor het vertrouwen en respect dat we met z'n allen in de politie moeten hebben? Terwijl het zó makkelijk (en ja, sportief) is om even mee te veren en de ene fout met de andere te egaliseren?

MH
Gebruik alsjeblieft niet het woord manipuleren. Dat is een misselijk woord en dat is gewoon onzin. Er wordt niet gemanipuleerd. U denkt wellicht iets aan uw bon te kunnen veranderen maar dat is niet zo helaas. Als er direct de juiste feitcode had gestaan had u het ook gewoon betaald. Het doel van de bekeuring is om u aan te geven dat u daar niet mag staan, niet om een papiertje juist in te vullen.
wat betekent dat dan voor het vertrouwen en respect dat we met z'n allen in de politie moeten hebben?
Vertelt u mij dat maar. Voor mij betekent in ieder geval niet dat ik minder respect voor of vertrouwen in de politie heb. Als dat bij u wel het geval is, ligt het meer aan u dan aan de politie denk ik.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Beste MH:

Het streven is ernaar dat de bonnen zo goed mogelijk worden ingevuld. Er worden heel wat bonnen op jaarbasis geschreven en helaas sluipt er wel eens een foutje in.

Het is inderdaad zo dat de studenten zakken tijdens een examen als er fouten in de bon zitten en dat is goed. Hierdoor is de student scherp en de kans op een correct uitgeschreven bon is groter.

Zoals een aantal anderen al zeiden, nergens in de wet staat geschreven dat een bon niet aangepast mag worden. Wel staan er in de wet zaken geschreven die niet toegestaan zijn. Dit zijn dan de gedragingen, overtredingen en misdrijven. De bon wordt uitgeschreven voor een van deze zaken en als dat feit gepleegd is dan is het mi niet meer dan terecht dat er een sanctie wordt opgelegd.

Dan volgt er een stukje over een PR matige kant:
Ten derde valt mij op dat tot nu toe niemand kennelijk de PR-matige kanten van dit verhaal (h)erkent: ik mis totaal het begrip dat dit nu juist een verhaal is dat onder collega's, op de sportclub, in de plaatselijke krant graag verder verteld wordt om de politie weer een sneer uit te delen.
Laten we het omdraaien:

Ik mis totaal het begrip van de burger. Ik vind het nog steeds apart dat mensen bewust gedragingen, overtredingen en misdrijven plegen. Dat zijn nu juist de verhalen die wij in de kantine, sportclubs en op verjaardagen bespreken. Ook lezen wij nog dagelijks in de krant dat er weer een burger de mist in is gegaan en het feit is nu eenmaal dat er meer van dit soort zaken in de krant staan dan zaken die betrekking hebben op een diender die een fout maakt.

Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten en als je een terechte bon krijgt dan moet je niet piepen en gewoon netjes die sanctie betalen. Ga dan niet piepen over een foutje.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

Ik snap de stennis van TS neit, hij pleegt een overtreding (gedraging) word daarvoor bestraft, en daat dan lopen zeuren dat het niet terecht is....

rare gang van zaken.

Laat ik het zo zeggen, als u u netjes aan de wet houdt, dan krijgt u geen bekeuring.
Ook geen gezeur.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Ik heb vandaag nog iemand bekeurd voor iets wat helemaal niet bestaat, kijken of daar geouwehoer van komt :D
Wie rent, bekent!
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Re: gepruts met bonnetjes

Ongelezen bericht door Frans »

MH schreef:Ten derde valt mij op dat tot nu toe niemand kennelijk de PR-matige kanten van dit verhaal (h)erkent: ik mis totaal het begrip dat dit nu juist een verhaal is dat onder collega's, op de sportclub, in de plaatselijke krant graag verder verteld wordt om de politie weer een sneer uit te delen.
Ik heb deze zin nu een paar keer zitten lezen. De verhalen die collega's in sportkantines vertellen, de verhalen op feestjes die worden verteld van de grote boze politieman die die onschuldige burger alweer een loer draait omdat ie zijn/haar quotum moet zien te halen. Wat ik me dan altijd afvraag is het volgende: Waarom vindt u eigenlijk dat de politie iets aan PR zou moeten doen, waarom zou de politie iets moeten doen een "klantvriendelijkheid" (een woord wat mij betreft al helemaal misplaatst is en zou moeten worden vervangen door publieksgerichtheid) en waarom zou de politie begrip moeten hebben voor die uiteraard onschuldige burger ???

Het feit dat TS is bekeurd betekent dus dat hij/zij iets heeft gedaan wat in strijd is met de regels zoals wij ze als samenleving hebben afgesproken. (Zelfs de dikke Van Dale heeft daar een woord voor ;-) )

In 99,98% van de gevallen komt die burger daarmee weg, immers, niet op elke hoek van de straat staat een agent te wachten tot iemand iets fout doet. Samengevat: Iemand doet een gedraging die we met zijn allen (dus alle inwoners in nederland) niet wenselijk vinden, de kans dat je daarop wordt "aangesproken" is minimaal (de kans op een bekeuring nog vele malen kleiner), maar als het dan wel gebeurt moet diezelfde agent denken aan zijn imago en moeten de verhalen op de feestjes en in de kantines indruk maken en dus die bon niet schrijven?? Ik vind dit echt een heel kromme redenering en snap eigenlijk niet goed waar u die ineens vandaan haalt.

MH schreef:Want ja, als de politie - ookal is het met de letter van de wet in de hand - naar eigen bevinding vanalles op bonnetjes later nog kan aanpassen om die boete maar te kunnen innen, wat betekent dat dan voor het vertrouwen en respect dat we met z'n allen in de politie moeten hebben? Terwijl het zó makkelijk (en ja, sportief) is om even mee te veren en de ene fout met de andere te egaliseren?
MH
De administratieve afhandeling van dit soort muldergedragingen maakt dat men niet verplicht is om op uw ruit iets achter te laten. Wordt dat wel gedaan (het alom verguisde "geeltje") dan mag daar echt van alles en nog wat op staan....en ja, ook alles mag verkeerd zijn. Dat men er iets verkeerds op noteert is inderdaad niet publieksgericht, immers, als je dan zo'n geeltje achter iemands ruitenwisser steekt, zet er in ieder geval op wat de bewuste auto/bestuurder in dit geval voor onmaatschappelijk gedrag heeft vertoond. Dat er fouten op terecht komen zegt dus eigenlijk alleen maar dat ook agenten mensen zijn...... Maar ook niet meer dan dat.

De acceptgiro is pas de officiele beschikking, en zelfs die kan ten alle tijden, door zo'n beetje iedereen in het hele afhandelingsproces naar believen worden aangepast. Daarom heet het ook een administratieve afhandeling, iets wat voor u als burger een goed ding is overigens, u bent als burger geen verdachte maar een betrokkene met alle voordelen vandien.

Tot slot roept u nog de kreet "sportief" wat ik steeds meer hoor. De politie moet "sportiever" zijn. Deze is intussen al zo ingeburgerd dat men het zelfs vaak zelf is gaan geloven. Ik heb daar een simpele uitleg voor, wilt u het zien als sportief, dan betekent dat dus dat u het als sport ziet. Bij een sport kan de ene winnen, of kan de ander winnen. De politie wint haast nooit, immers zoals ik hierboven al stelde is de kans dat u wordt bekeurd in Nederland echt minimaal, maar soms, heel soms gebeurt het dan toch eens. Als u dat dan wil zien als: de politie heeft gewonnen (sport) dan bevreemdt het me ten zeerste dat u het vervolgens weer niet sportief vindt als de politie de bekeuring niet terugneemt......

Dat de politie in Nederland een (vaak) ondankbare taak heeft is ons allen bekend. Dat we niet populair zijn als we iemand bekeuren is ook duidelijk, en overigens ook niks aan te veranderen. Sportief zijn zal daar ook niks in wijzigen. Dat de nederlandse burger een beeld heeft van de politie wat op zijn zachtst gezegd enigszins misplaatst is is ook prima, men weet niet beter, maar om nu bij elke bekeuring maar t egaan roepen dat de politie meer aan PR moet gaan doen en de bon maar moet seponeren, of niet eens schrijven vindt ik wat erg ver gaan. Immers, die bekeurde burger was toch degene die, tegen de regels, onmaatschappelijk, iets deed wat volgens ons allemaal als maatschappij niet mag........ toch ?
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

The Scorpion schreef:Ik heb vandaag nog iemand bekeurd voor iets wat helemaal niet bestaat, kijken of daar geouwehoer van komt :D
Nou maak je mij wel erg nieuwsgierig...?! :lol:
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

was een geintje, dacht dat die gozer dat wel in zou zien. kreeg een bon van €240,- voor wegrennen voor de politie ( feitcode : F188).
Ging helemaal uit zn pan haha later gaf hij wel toe dat hij wel had kunnen weten dat het onzin was. Komt wekelijks aan het bureau, en was niet de eerste keer dat hij weg probeerde te komen.
Wie rent, bekent!
MH TS
Infopolitie Gast

PR? De kloof is wel zichtbaar ja!

Ongelezen bericht door MH »

Heren,

Het valt mij op dat er in de discussie een hoop elementen staan waaruit blijkt dat de belevingswereld van sommige agenten absoluut niet aansluit bij die van de burger.

Ik lees dat het een sport is om overtreders te pakken en bonnen uit te delen.
Ik lees dat het normaal is dat vastgelegde feiten verderop in de administratieve afhandeling naar believen kunnen aangepast worden.
Ik lees dat er geintjes worden gemaakt door bonnen te schrijven voor niet-bestaande overtredingen.
Ik lees dat er geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden op het handhaven van 'wat volgens ons als maatschappij allemaal niet mag'.

Op al deze punten hebben de schrijvers m.i. een compleet ander denkkader dan de gemiddelde burger. Dát is dus de reden dat de politie iets aan PR zou kunnen doen (en daar hoeven heus niet álle bekeuringen voor geseponeerd te worden!).

MH
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Ik denk dat u leest wat u wil lezen, ongeacht wat er wordt geschreven, en dat is erg jammer, maar tevens een signaal dat verdere discussie dus geen zin heeft.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Re: geknoei met feitcode: mag dat?

Ongelezen bericht door rfo00457 »

MH schreef:Tot slot een analogie: als ik een belastingformulier of aangifte per ongeluk verkeerd invul moet ik ook zelf de schade en schande daarvan op me nemen en kan niet achteraf zeggen: o sorry, ik verander het even.
Deze analogie gaat niet op! Als u achterkomt dat u een fout gemaakt hebt, kunt u dit gewoon corrigeren bij de Belastingdienst.

Maar even over die belevingswereld:
MH schreef:Ik lees dat het een sport is om overtreders te pakken en bonnen uit te delen.
Het is allereerst deel van de politietaak om overtreders te pakken
Daarnaast hebben de meeste inwoners van Nederland plezier in hun werk. Dat geldt dus ook voor politieambtenaren en waarschijnlijk voor u ook. Op het moment dat u plezier in uw werk heeft, komt dat de kwaliteit van uw werk ten goede. Maar als een politieambtenaar plezier in zijn werk heeft, staat hij ineens ver van de maatschappij af???
MH schreef:Ik lees dat het normaal is dat vastgelegde feiten verderop in de administratieve afhandeling naar believen kunnen aangepast worden.
U leest dat de wet dat toestaat en dat klopt! Deze wet is door het democratisch systeem tot stand gekomen en aangenomen door de volksvertegenwoordiging. Ik neem aan dat u ook bij het Nederlandse volk hoort, dus het is eigenlijk uw wet!
De aankondiging van beschikking is alleen een papiertje wat u er op attent maakt dat u binnenkort een acceptgiro krijgt. Eigenlijk een heel service-gericht briefje dus!
MH schreef:Ik lees dat er geintjes worden gemaakt door bonnen te schrijven voor niet-bestaande overtredingen.
Dat las ik ook. Ik kan de humor er wel van inzien in dit geval (wetende dat dit mij meteen buiten het denkkader van de gemiddelde burger plaatst). U hebt waarschijnlijk ook gelezen wat voor een meneer de bon voor de niet-bestaande overtreding kreeg.
MH schreef:Ik lees dat er geen uitzonderingen gemaakt kunnen worden op het handhaven van 'wat volgens ons als maatschappij allemaal niet mag'.
Ondanks dat wij aangenomen zijn om onder ander uw wetgeving te handhaven, worden daar iedere dag enorm veel uitzonderingen gemaakt met handhaven. Kijkt u maar eens om u heen in bijvoorbeeld het verkeer. Maar ook als het op daadwerkelijk schrijven aankomt. Praktijkvoorbeeld:

Gisteren voertuig staande gehouden met daarin 2 volwassenen en 2 peuters. Dat bevond zich allemaal op de voorste twee stoelen zonder gordels. Geen autopapieren bij zich. Deze mensen hebben van mij voor iedere peuter een bekeuring gekregen. Terwijl ze zo voor het dubbele opgeschreven hadden kunnen worden.

Wat had u in dit geval gedaan?
Thijs TS
Infopolitie Gast

Re: PR? De kloof is wel zichtbaar ja!

Ongelezen bericht door Thijs »

MH schreef: Ik lees dat er geintjes worden gemaakt door bonnen te schrijven voor niet-bestaande overtredingen.
MH
Legt u mij alstublieft uit wat hier het probleem van is?

Best MH,
Als u het mij vraagt, heeft u gewoon een kleine mogelijkheid gezien om onder uw bekeuring uit te komen. Nu blijkt dat dat niet mogelijk is, gaat u andere dingen zoeken om over te klagen. Dat is heel jammer. Het zou van uw kant verstandig zijn om u nou gewoon neer te leggen bij uw bekeuring.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

en volgens mij is al het zinnige er nu wel over gezegd.
Gesloten