Dit is toch niet stelen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Lijkt me inderdaad nog niet eens de meest onwaarschijnlijke optie. Ik laat m'n surfplank tenminste niet ergens in een steeg liggen... :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

ja, die komt lekker voor een plank in een steeg.

aanbellen bij alle mensen die rondom die steeg wonen. geen positieve reactie? weg met dat spul.
is mijn persoonlijke idee...
Wie rent, bekent!
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Van belang lijkt mij ook de staat waarin een en ander verkeert. Is het duidelijk oud materiaal en is geen van de directe buren daarvan de eigenaar dan lijkt mij aanbieden bij het grof vuil de meest eenvoudige oplossing.
In een theoretische benadering zou er inderdaad sprake kunnen zijn van vernieling.
Stay safe out there.
Bim TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

Botje schreef:Sterker nog, als je een tandenborstel uit het schap haalt en die in je binnenzak stopt ga je al nat voor diefstal. Kassa of geen kassa.

Maak het even .....
Zolang deze figuur nog in de winkel is en de kassa niet is gepasseerd, is er niks aan de hand.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Bim schreef:
Botje schreef:Sterker nog, als je een tandenborstel uit het schap haalt en die in je binnenzak stopt ga je al nat voor diefstal. Kassa of geen kassa.
Maak het even .....
Zolang deze figuur nog in de winkel is en de kassa niet is gepasseerd, is er niks aan de hand.
Hoe overtuigend je het ook brengt, het is wel degelijk een voltooide diefstal. Het feit dat de kassa nog niet gepasseerd is maakt niet uit. Het goed is van een ander, het is weggenomen en op het moment dat het in de binnenzak verdwijnt is het toegeëigend. Door de wijze van handelen geeft betrokkene aan dat hij niet van zins is op de gebruikelijke wijze de goederen ter betaling aan te bieden.
Mar TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mar »

Heeft niemand er nog aan gedacht dat de plank en mast misschien gestolen is en omdat het toch tegenviel het mee te nemen het daarom daar maar is gedumpt?
Het is duidelijk te zien dat het om afgedankte goederen gaat.
Van belang lijkt mij ook de staat waarin een en ander verkeert. Is het duidelijk oud materiaal en is geen van de directe buren daarvan de eigenaar dan lijkt mij aanbieden bij het grof vuil de meest eenvoudige oplossing.
In een theoretische benadering zou er inderdaad sprake kunnen zijn van vernieling.
Helemaal met u eens, de dingen zijn stuk, het is overduidelijk dat het gedumpt zwerfvuil is. Ze zijn ook niet gedumpt door de directe buren, vandaar leek het mij alleen maar normaal om het vandaag bij het grofvuil te gooien. Maar om sprake van vernieling uit te sluiten ga ik gewoon door de correcte kanalen en meld het aan bij de gemeente als zwerfvuil.

Dit vind ik dom, op deze “correcte” manier gaat het alle belasting betalers steeds meer geld kosten om hun omgeving leefbaar te houden.
Bim TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

Botje schreef:
Bim schreef:
Maak het even .....
Hoe overtuigend je het ook brengt, het is wel degelijk een voltooide diefstal. Het feit dat de kassa nog niet gepasseerd is maakt niet uit. Het goed is van een ander, het is weggenomen en op het moment dat het in de binnenzak verdwijnt is het toegeëigend. Door de wijze van handelen geeft betrokkene aan dat hij niet van zins is op de gebruikelijke wijze de goederen ter betaling aan te bieden.
Laat ik beginnen om in overweging te nemen dat je mogelijk geen ongelijk hebt ...
Je zult je bewering wel ergens op baseren, bv jurisprudentie?
Wanneer het mij zou overkomen, zou ik tot aan de Kroon doorvechten om van het kennelijke feit vrijgesproken te worden :-)

Het is me wel eens overkomen, even snel boodschappen doen, geen karretje/mandje en wel een leren jasje ....
Uiteindelijk toch teveel kopen en dan handen te kort om alles vast te houden. Alle beschikbare (broek- en jas)zakken gevuld en de (alle) goederen bij de kassa weer netjes op de band.

Was een hele hoop stennis geworden als iemand me dan had willen aanhouden voor diefstal ... Ik maak toch gvd zelf wel uit hoe ik de goederen naar de kassa overbreng?
-sylvia- TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door -sylvia- »

Bim schreef:
Was een hele hoop stennis geworden als iemand me dan had willen aanhouden voor diefstal ... Ik maak toch gvd zelf wel uit hoe ik de goederen naar de kassa overbreng?
Ik dacht dat je pas kon worden aangehouden als je de kassa voorbij bent?
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Art. 350
1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Gelijke straf wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt
Als u het aanbied bij grofvuil, is het naar mijn idee gewoon artikel 350 strafrecht.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

tja moet aan een ander toebehoren. terwijl die het misschien gedumpt heeft. waarom zou je je spullen in een steeg zetten waar je niet woont? of je woont er wel, maar ontkent dat het je spullen zijn. dan moet je het zelf maar weten, weg die spullen. niks vernieling of diefstal. eigen straatje schoonhouden.
Wie rent, bekent!
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

-sylvia- schreef:
Bim schreef:
Na een uitspraak hoge raad is het al een voltooide diefstal als je iets in je binnenzak stopt. Kortom, je hoeft dus niet meer de kassa te zijn gepasseerd om diefstal te plegen...
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

The Scorpion schreef:tja moet aan een ander toebehoren. terwijl die het misschien gedumpt heeft. waarom zou je je spullen in een steeg zetten waar je niet woont? of je woont er wel, maar ontkent dat het je spullen zijn. dan moet je het zelf maar weten, weg die spullen. niks vernieling of diefstal. eigen straatje schoonhouden.
Hmm.... ok, maar hoe zit het dan met een fiets, die niet op slot staat? Als je die meeneemt of verplaatst is het toch ook respectievelijk diefstal cq verduistering?
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

klopt, maar is niet te vergelijken met deze zaak.
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

..::Frans::.. schreef:
-sylvia- schreef:
Bim schreef:
Na een uitspraak hoge raad is het al een voltooide diefstal als je iets in je binnenzak stopt. Kortom, je hoeft dus niet meer de kassa te zijn gepasseerd om diefstal te plegen...

Tsssssssss ......... zeer opmerkelijk ... maar als jij het zegt, Frans ;-)

Waar ik "mee zit" is de wederrechelijkheid.
Voor een veroordeling zul je toch wettig en overtuigend moeten bewijzen dat er in geval van diefstal sprake is van:

-opzet
-wederrechtelijkheid
-oogmerk toeëigenen

Bij een bekennende verdachte is dat niet zo moeilijk, ..... maar iemand die verklaart vanwege een transportprobleem alle beschikbare zakken te gebruiken :-) en bij de kassa netjes alles weer uitpakt .....
Hoe bewijs je daar dat het oogmerk was, het wederrechtelijk toeëigenen?
Dat is ook gelul, want was in het geheel niet aan de orde.

Er is dan zelfs sprake van onrecht, als er een veroordeling volgt in het geval dat iemand te goeder trouw (zoals eerder beschreven) handelt.

Vreemde zaak.
TSp TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door TSp »

Over winkeldiefstal is reeds een andere topic, met veel antwoorden :P
Gesloten