Dit is toch niet stelen?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Mar TS
Infopolitie Gast

Dit is toch niet stelen?

Ongelezen bericht door Mar »

Kan iemand mij adviseren...

Enige weken geleden heeft een van mijn buren (ik weet niet wie) een hele grote surfplank en een mast gedumpt in de steeg achter ons huis.

Morgen wordt grofvuil opgehaald door de gemeente en ik dacht om die surfplank en mast er bij te zetten.... maar nu begin ik me druk te maken dat dit misschien een vorm van stelen is.

Wat denken jullie...
moet ik die troep gewoon er bij gooien of moet ik gewoon volgens de regels de milieu afdeling v.d gemeente bellen en die dingen als zwerfvuil opgeven. Het nadeel van de tweede optie is wel dat ik er nog een week of twee mee opgezadeld zit.

Bedankt alvast,

Mar
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Vraag eens aan de eigenaar wat hij er mee van plan is. Als deze voornemens is om het ding weg te gooien dan kan hij er bij en anders kan je hem direct aanspreken op het feit dat je het niet waardeert dat die surfplank daar ligt.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Mich TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mich »

Ik zou zelf even hier of daar aanbellen, dan weet je het zeker.....Anders kun je de Milieupolitie/ Gemeentelijke Handhaving even laten kijken of er nog een eigenaar te achterhalen is, om eventuele problemen met je (onbekende) buren te voorkomen.
Als je zegt dat dat ding in de weg ligt, lijkt het mij sterk dat dit 2 weken moet duren....succes
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Een surfplank heeft, net als een fiets of een brommer, een eigenaar.

Het is voor u niet toegestaan om daar als bezitter over te beschikken en te besluiten om het hele 'handeltje' bij het grofvuil te zetten...

De verschillende buren benaderen lijkt me een betere oplossing om het apparaat weg te krijgen... :wink:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 26 okt 2005, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Ik denk niet dat u zo maar gevonden spullen bij het grofvuil mag zetten. Ik denk u toch het beste contact op kunt nemen met de gemeente. Zij kunnen ervoor zorgen dat deze spullen weggehaald worden. Eventueel kunt u, om het proces wat te versnellen, erbij vermelden dat u denkt dat de jeugd deze zaken in brand zou kunnen steken. En als het in een steeg ligt zou u kunnen zeggen dat u er last van heeft. Dat de doorgang gestremd is door de spullen.
Martijn !! TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Martijn !! »

Ik kan je niet adviseren wat je moet doen met de surfplank, daarvoor ken ik de situatie niet.
Maar als antwoord op je vraag. Nee, het is geen diefstal.
diefstal is:
"Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt met het oogmerk om het zich wederechtelijk toe te eigenen word als schuldig aan diefstal gestraft met...."

Je eigent het niet toe, dus zal geen sprake kunnen zijn van diefstal.

WEL zou het vernieling kunnen zijn.
Wegmaken is een bestandsdeel van vernieling en dat zou het dus WEL kunnen zijn.

Ik hoop dat je nu weet wat je moet/gaat doen.
succes ermee
Mar TS
Infopolitie Gast

Bedankt voor jullie bijdrage... maar ik heb al geprobeerd om de eigenaar te achterhalen en niemand weet van wie het is. Het is zeker niet van de twee huizen waar het gedumpt is, die huizen zijn namelijk van mij of mijn achterburen. Tuurlijk kan ik de gemeente bellen maar het lijkt mij zo zonde, want ze komen morgen toch het grofvuil ophalen.

Maar ja... als dit enigzins kan gezien als "stelen" dan laat ik het lekker liggen en bel ik de gemeente.
Mar TS
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:Het is voor u niet toegestaan om daar als bezitter over te beschikken en te besluiten om het hele 'handeltje' bij het grofvuil te zetten...
Beste zijlvaart67

Tuurlijk ben ik het met u eens, het is niet aan mij om te beslissen wat er mee moet gebeuren... maar, als iemand zijn spullen op straat zet (lees: dumpt op een a-sociale manier op een plek waar alleen ik last van heb) verliest de eigenaar dan niet zijn recht op zijn spullen???

Ik bedoel, als iemand een brommer of een fiets achterlaat in een steeg, hoeft dit niet te betekenen dat het gedumpt is. Je zou kunnen zeggen dat deze tijdelijk geparkeerd zijn. Echter, een surfplank met mast kan je niet tijdelijk parkeren in een steeg (ligt er ondertussen drie weken). Het is namelijk geen dagelijks vervoermiddel. Dit is simpel weg dumpen van afgedankte spullen.

Een heel stom voorbeeld...
Stel dat ik vannacht mijn kapotte wasmachine illegaal op straat dump. Niemand ziet mij dit doen. Ik kan nooit een boete krijgen van de milieupolitie. Niemand meldt dit zwerfvuil aan de gemeente. Het ligt er weken. Op een dag komt een man langs, die denkt “he! Dat is hetzelfde model wasmachine wat ik thuis heb, alleen bij mij is de deur van het apparaat stuk”. De man gaat een busje halen, neemt mijn gedumpte wasmachine mee. Thuis verwijdert hij de deur, en vervolgens brengt hij de rest naar grofvuil. Persoonlijk vind ik dat deze man een medaille moet krijgen.... gaat u mij nu vertellen dat hij dit niet had mogen doen, dat dit niet is toegestaan??? Ik zie regelmatig hier in de buurt mensen die er een hobby van maken om door grofvuil te snuffelen en dingen mee te nemen. Het klinkt mij als recycling.

Maar ja... in dit geval bel ik morgen de gemeente om dat het kennelijk moeilijker ligt dan dat ik eerst dacht.

Bedankt!

Mar
etienne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door etienne »

Zie hiervoor artikel 5:5 Burgerlijk Wetboek en verder. Kort samengevat komt het er op neer dat als u goederen vindt en onder zich neemt, u hiervan melding moet doen bij de gemeente. Pas na een jaar verkrijgt u het eigendom. Du sdat is geen optie lijkt me.

Als u volgens de regels wilt handelen zou ik het gewoon melden bij de gemeente en dan zorgen zij dat het wordt weggehaald.
Michael
Gewaardeerd lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Michael »

Martijn !! schreef:Maar als antwoord op je vraag. Nee, het is geen diefstal.
diefstal is:
"Hij die enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort wegneemt met het oogmerk om het zich wederechtelijk toe te eigenen word als schuldig aan diefstal gestraft met...."

Je eigent het niet toe, dus zal geen sprake kunnen zijn van diefstal.
Als ik een brood uit het schap bij de supermarkt pak en ik loop langs de kassa zonder te betalen voor dit brood.
Buiten gooi ik het brood in de vuilnisbak.
Heb ik dan diefstal gepleegd??

Dat lijkt mij wel.
Door het brood weg te gooien handel ik alsof het brood van mij is, dus heb ik het mij toegeeigend.

Naar mijn idee is dus ook in het geval dat TS beschrijft sprake van diefstal.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Sterker nog, als je een tandenborstel uit het schap haalt en die in je binnenzak stopt ga je al nat voor diefstal. Kassa of geen kassa.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

Heeft niemand er nog aan gedacht dat de plank en mast misschien gestolen is en omdat het toch tegenviel het mee te nemen het daarom daar maar is gedumpt?
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

olle-griese schreef:Heeft niemand er nog aan gedacht dat de plank en mast misschien gestolen is en omdat het toch tegenviel het mee te nemen het daarom daar maar is gedumpt?
Heeft toch niets met het beantwoorden van de vraag te maken ?
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

foreverblue schreef:
olle-griese schreef:Heeft niemand er nog aan gedacht dat de plank en mast misschien gestolen is en omdat het toch tegenviel het mee te nemen het daarom daar maar is gedumpt?
Heeft toch niets met het beantwoorden van de vraag te maken ?
In dat geval zou je de politie kunnen bellen.
olle-griese
Superlid
Roepnaam: Peter
Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door olle-griese »

dat bedoel ik :wink:
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Gesloten