Feit bestaat nog steeds Leo, maar dit is een adm. sanctie voor artikel 5.*.1 Voertuigreglement. (dit is echter in het feitenboekje niet te zien, dus het is je vergeven... )thijeleo schreef:Ik heb een oud feitenboekje hier (2001) en daar staat in:
N010d: kenteken niet goed zichtbaar: 120 euro.
Maar dit is dus wel een oud boekje.
MF-sticker verwijderen (uitzending Weg(mis)gebruikers
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Laatst gewijzigd door MotoRon op 24 okt 2005, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- MotoRon
- Geslacht:
Je wordt warmer, maar ik weet niet of ik die ervoor zou durven gebruiken.thijeleo schreef:Ga ik voor de herkansing:
K030a: kenteken niet behoorlijk zichtbaar aanwezig op motorrijtuig, ook 120 euro.
Helaas op dit moment nog geen koelkast, geen 8-daagse wintersport in Tirol
Laatst gewijzigd door MotoRon op 24 okt 2005, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- ThunderSTreak
- Geslacht:
Een stickertje in de rechterbovenhoek doet evenmin iets af aan de zichtbaarheid/leesbaarheid van de kentekenplaat als het NL-euro logo geplaats in de linker bovenhoek! Of zie ik dat verkeerd?thijeleo schreef:Ik heb een oud feitenboekje hier (2001) en daar staat in:
N010d: kenteken niet goed zichtbaar: 120 euro.
Maar dit is dus wel een oud boekje.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Nu ga ik nog les geven ook.MotoRon schreef:
Informatie bij: Wegenverkeerswet 1994, Artikel 40:
# Regeling kentekens en kentekenplaten (gebaseerd op 2de en 3de lid)
(er zijn 8 regelingen die gebaseerd zijn op art 40, maar ik beperk me even tot deze)
Volgens het 4de lid van artikel 40 WVW1994 is de bestuurder, danwel de eigenaar/houder verantwoordelijk voor het gestelde in het 2de en 3de lid. De inhoud van artikel 6 RKK staat hier al boven. Met andere woorden, er is wel degelijk een strafbaarstelling met een sanctie, niet in de regeling zelf, maar via de WVW1994 zelf.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Dat zou slechts zo zijn als de sticker op de cijfers of letters is geplaatst. Het kenteken zelf blijft goed zichtbaar. Overigens is deze bepaling wel uitgewerkt, in de vorm dat de letter en cijfers van het kenteken geen beschadiging mogen vertonen, weet niet zo snel meer waar dat staat.thijeleo schreef:Ik denk art. 40 wegenverkeerswet. Die zegt dat een kenteken behoorlijk zichtbaar moet zijn en dat dit nader uitgewerkt wordt in een reglement en een ministeriele beschikking. Die beschikking is de regeling kentekens en kentekenplaten.Mofkap schreef:Overigens ken de regeling ook geen strafbepaling. Dus op basis van welk artikel zou je dan willen schrijven?
De tenlastelegging zal dus worden artikel 40 wegenverkeerswet, gelet op artikel 6 van de Regeling Kentekens en kentekenplaten.
- MotoRon
- Geslacht:
Ik ben blij dat je helpt. Heb helaas thuis geen inzage in de regelgeving of NJ, voortvloeiend uit het eerste lid. Op dit moment kan ik jouw argument niet weerleggen, maar ik ga in ieder geval opzoeken hoe het zit.Mofkap schreef:Nu ga ik nog les geven ook.Kijk eens bij art. 177 lid 1 onder d WVW.
(Vind het overigens wel een sterke)
ter info aan allen:
http://www.infopolitie.nl/wet/wvw94/h11.php
Zie ook:Art. 177.
<ol><li>Overtreding van:</li>
<ol type=a><li>de artikelen 5, 9, achtste lid, 10, eerste lid, 12, eerste lid, 36, eerste tot en met vijfde lid, 40, eerste lid , 60, eerste en tweede lid, 70a, tweede lid, 70i, eerste en tweede lid, 72, eerste en tweede lid, 107, eerste en tweede lid, 110, 110b, 124, vierde lid, 130, tweede lid, 132, vijfde lid, 135, 141, derde lid, 150, tweede lid, 160, 164, eerste lid, 165, eerste lid, 166, eerste lid, </li>
<lI>het bepaalde ingevolge de artikelen 57, derde lid, 70i, derde lid en 131, derde lid, onderdeel b, </li>
<li>de in artikel 4, tweede en vijfde lid, bedoelde regels voor zover niet begrepen in artikel 176, derde lid, en</li>
<li>het bepaalde krachtens deze wet, voor zover die overtreding uitdrukkelijk als strafbaar feit is aangemerkt, </li></ol>
wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.</li>
<li>Overtreding van de artikelen 66, 70g, 89 en 104 wordt gestraft met geldboete van de derde categorie. </li></ol>
http://www.infopolitie.nl/wet/wvw94/h11.php
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
Een stickertje rechtsboven mag.
Een GROTE sticker mag dan ook
Een HELE GROTE sticker, waarin de zwarte letter zijn uitgeknipt maar waarbij de letter dan nog net zichtbaar zijn, mag dan ook.
Ik denk dat een aantal mensen compleet doorschieten dan wel de realiteit volledig uit het oog zijn verloren (* doorhalen wat niet van toepassing is.)
Ik lees:
Artikel 5.4.1 Voertuigreglement:
Motorfietsen moeten voldoen aan de volgende eisen:
e. het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat mag niet zijn afgeschermd.
Met een sticker is m.i. de kentekenplaat (deels) afgeschermd. Dat staat los van het wel-of-niet leesbaar zijn.
Gewoon bekeuren dus.
Een GROTE sticker mag dan ook
Een HELE GROTE sticker, waarin de zwarte letter zijn uitgeknipt maar waarbij de letter dan nog net zichtbaar zijn, mag dan ook.
Ik denk dat een aantal mensen compleet doorschieten dan wel de realiteit volledig uit het oog zijn verloren (* doorhalen wat niet van toepassing is.)
Ik lees:
Artikel 5.4.1 Voertuigreglement:
Motorfietsen moeten voldoen aan de volgende eisen:
e. het kenteken moet goed leesbaar zijn en de kentekenplaat mag niet zijn afgeschermd.
Met een sticker is m.i. de kentekenplaat (deels) afgeschermd. Dat staat los van het wel-of-niet leesbaar zijn.
Gewoon bekeuren dus.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Dat is volkomen juist, daarom wordt er ook (vrijwel?) niet voor bekeurd.zijlvaart67 schreef:Ik vind het niet interessant genoeg om te bekeuren, maar anders ga ik gewoon voor de optie die Gelderblom aangeeft.
Er bestaat tenslotte ook nog zoiets als de bedoeling van de wetgever...
Het proefproces ben ik destijds (samen met de OA) begonnen omdat er in een bepaalde regio een jacht op de stickers leek te zijn geopend. Speciaal voor die gelegenheid heb ik toen ook een sticker geplakt. Inmiddels wordt er in de praktijk niet (nauwelijks?) meer tegen opgetreden, temeer omdat de wettelijke grondslag ontbreekt.
Wat ik wel eens zie is dat de kentekenplaat dusdanig is bevestigd dat de schroeven of de zwarte doppen van de schroeven de leesbaarheid van het kenteken beïnvloeden; een letter of cijfer wordt dan vervormd. Zowel bij auto's als bij motoren, daar zou ik veel eerder tegen optreden en beschikken.
-
cathje TS
- Infopolitie Gast
Mofkap schreef:no
bekend fotootje
ik heb op mijn buikschuiver zowel als op mijn oldtimer in de rechterbovenhoek de mf sticker geplakt. als mij verzocht zou worden deze eraf te halen zou ik het zeker doen, maar de volgende dag zit er gewoon weer een nieuwe op.
het maakt de kentekenplaat er niet minder duidelijk door, is mijn mening, en daarnaast kunnen wij, als MF'ers elkaar er aan herkennen (wat ook het doel van deze sticker is)
MF wordt steeds groter, en de 9 van de 10 rijders heeft deze sticker op de plaat geplakt.
Ik heb, behalve het verhaal van Mofkap, nog niet vaak gehoord dat er boetes voor uitgedeeld worden, hooguit dat de sticker verwijderd moest worden.
Daarnaast heeft de agent in kwestie Mofkap zelf ook een sticker op de plaat gehad, voor zover ik weet, maar deze later op een andere plek geplakt om zo niet "in overtreding" te zijn.
groetjes, Cathelijne (Cathje hier en op MF)
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45