Vermogen bromscooter.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Onyx TS
Infopolitie Gast

Re: Vermogen bromscooter.

Ongelezen bericht door Onyx »

gast schreef:Hallo, op het kenteken van mijn yamaha neo's bromscooter staat de cilinderin houd, en het vermogen vermeld. Dit zijn dus de waarden die de rdw zelf invult op het kentekenbewijs, en die ook vast wel zullen kloppen. 49cc, en een
vermogen van 3,10 Kw. Maar.... als ik nu de rollenbank op ga , en het vermogen komt boven de 0,5 Kw, heb ik een bon! Mijn bromfiets is standaard, dus ik heb niks te vrezen. Maar dit klopt dan toch niet? Betekent dit dat de politie al jaren met verkeerde apparatuur, en/of omrekentabellen werkt? Een kw is toch een kw????
Heb even geen idee hoe de KW's zijn vastgesteld bij de keuring van de RDW maar weet wel dat een brom cq snorfiets bij 2 KW ongeveer 79 km/u loopt.
Dit zou, volgens uw gegevens, betekenen dat uw bromfiets dik 100 km/u zou lopen, en dat lijkt me sterk..
Hou het er maar even op dat het of 0.31 KW moet zijn, of dat er een geheel andere omrekentabel moet worden gehanteerd :scratch:
U bromfiets mag, na toepassing van die omrekentabel, maximaal 45 km/u kunnen halen.
Als u een kentekenkeuring hebt laten vericvhten en dus die kentekenplaat ook op uw bromfiets hangt wordt er (als ik mij niet vergis) gerekend dat de bromfiets maximaal 50 km/u constructiesnelheid mag hebben.
Alles hierboven is een probleem voor de eigenaar lijkt mij. :?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Onyx schreef:[
Heb even geen idee hoe de KW's zijn vastgesteld bij de keuring van de RDW maar weet wel dat een brom cq snorfiets bij 2 KW ongeveer 79 km/u loopt.:?
Ik neem aan dat je bedoelt dat als de bromfiets op de rollentestbank staat en hij geeft 2 kw aan dat dat gelijk is aan 79 km/u?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

gvdbor schreef:
Onyx schreef:[
Heb even geen idee hoe de KW's zijn vastgesteld bij de keuring van de RDW maar weet wel dat een brom cq snorfiets bij 2 KW ongeveer 79 km/u loopt.:?
Ik neem aan dat je bedoelt dat als de bromfiets op de rollentestbank staat en hij geeft 2 kw aan dat dat gelijk is aan 79 km/u?
De door de constructie bepaalde maximum snelheid wordt gemeten door meting van het vermogen aan het aangedreven wiel, met dien verstande dat het vermogen wordt herleid tot de door de constructie bepaalde maximum snelheid overeenkomstig de tabel in bijlage 6 bij deze regeling.
Regeling permanente eisen, Bijlage 6 Bijlage behorend bij artikel 3.4.6a RPE luidt:
Herleiding van het vermogen tot de door de constructie bepaalde maximum snelheid
Vermogen in kW Constructiesnelheid in km/h
0,1 __ 23,58
0,2 __ 32,69
0,3 __ 38,48
0,4 __ 43,36
0,5 __ 47,66
0,6 __ 51,12
0,7 __ 54,18
0,8 __ 56,95
0,9 __ 59,51
1,0 __ 61,58
1,1 __ 64,04
1,2 __ 66,13
1,3 __ 68,08
1,4 __ 69,91
1,5 __ 71,64
1,6 __ 72,33
1,7 __ 74,95
1,8 __ 76,50

gr, mashi
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Dat zeg ik ja.

Niet voor niets wordt die tabel gebruikt. Op een rollentestbank wordt immers geen vermogen maar constructiesnelheid gemeten.

De getalletjes hadden ook graden celsius kunnen zijn.

dan zou bijvoorbeeld
5 gr. overeenkomen met 20 km/u
10 gr. overeenkomen met 23 km/u etc.

En toch wordt dan dus niet de temperatuur gemeten.

De plaat op de achtergrond is nog slechts een restant van de oude meetwijze. Inmiddels zijn alle rollentestbanken aangepast om constructiesnelheid te meten.
Je kunt dus niet zeggen dat 2 (werkelijke) Kw overeenkomt met 79 km/u Je kunt slechts zeggen dat indien de meter 2 Kw aangeeft dit gelezen moet worden als 79 km/u
Don TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Don »

De door de constructie bepaalde maximum snelheid wordt gemeten door meting van het vermogen aan het aangedreven wiel, met dien verstande dat het vermogen wordt herleid tot de door de constructie bepaalde maximum snelheid overeenkomstig de tabel in bijlage 6 bij deze regeling.

@ Gijs vd Bor, hier staat toch écht dat het vermogen wordt gemeten en dat het wordt omgeleid naar snelheid.
Er wordt dus geen snelheid maar vermogen gemeten volgens bovenstaand bericht van Mashi.
En ja, dat kun je ook herleiden naar temperatuur. :lol:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Don schreef:De door de constructie bepaalde maximum snelheid wordt gemeten door meting van het vermogen aan het aangedreven wiel, met dien verstande dat het vermogen wordt herleid tot de door de constructie bepaalde maximum snelheid overeenkomstig de tabel in bijlage 6 bij deze regeling.

@ Gijs vd Bor, hier staat toch écht dat het vermogen wordt gemeten en dat het wordt omgeleid naar snelheid.
Er wordt dus geen snelheid maar vermogen gemeten volgens bovenstaand bericht van Mashi.
En ja, dat kun je ook herleiden naar temperatuur. :lol:
Er wordt wel vermogen gemeten maar niet vermogen naar kw.
Vermogen kan meer betekenen, ook iets wat ik niet heb bijvoorbeeld.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

het vermogen van het achterwiel wordt dus gemeten en niet het vermogen van de motor.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

En een achterwiel heb je niet... :D:D
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Het vermogen in kW op het kentekenbewijs is het vermogen aan de krukas van de motor van het voertuig. Ik heb nog nooit een krukas op de rollenbank gezien.
Op de rollenbank wordt het vermogen (eigenlijk de omtreksnelheid van het achterwiel) gemeten en dat is een andere waarde dan die op het kentekenbewijs vermeld staat.
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

En een achterwiel heeft al helemaal geen vermogen. :lol: :lol: :lol:
Onyx TS
Infopolitie Gast

Hoe het ook zij, op de (ouderwetse) rollentestbank aan mijn bureau zal "gast" zijn bromfiets iets tussen de 0.7 & 0.8 aangeven, KW, Graden Celsius, grindstenen of wat jullie er dan ook in willen lezen :twisted: => blijft (pak 'm beet) 0.7 kw = omgerekend 54.18 echte km/u.
Dit zal bij controle een bekeuring opleveren van € 30.- (0 - 10 km/u overschrijding)

Lijkt me dat het "gast" duidelijk moet zijn dat ie dus orginele/nieuwe s.g. rolletjes moet installeren of de prop terugplaatsen in het uitlaatsysteem.
Mocht ie het hier allemaal niet mee eens zijn kan er, zoals bekend mag zijn, in bezwaar worden gegaan nadat er een bekeuring is ontvangen.

Sucses! :wink:
Burger TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Burger »

Onyx schreef:Hoe het ook zij, op de (ouderwetse) rollentestbank aan mijn bureau zal "gast" zijn bromfiets iets tussen de 0.7 & 0.8 aangeven, KW, Graden Celsius, grindstenen of wat jullie er dan ook in willen lezen :twisted: => blijft (pak 'm beet) 0.7 kw = omgerekend 54.18 echte km/u.
Dit zal bij controle een bekeuring opleveren van € 30.- (0 - 10 km/u overschrijding)

Lijkt me dat het "gast" duidelijk moet zijn dat ie dus orginele/nieuwe s.g. rolletjes moet installeren of de prop terugplaatsen in het uitlaatsysteem.
Mocht ie het hier allemaal niet mee eens zijn kan er, zoals bekend mag zijn, in bezwaar worden gegaan nadat er een bekeuring is ontvangen.

Sucses! :wink:
Euhm, nog maar een keer voor de duidelijkheid: een test op de rollenbank is voor mij geen probleem, oftwel volgens de rollenbank kom ik uit op 0,5 kw, en van een bekeuring is geen sprake.
Burger TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Burger »

Dit heeft denk ik ook te maken met het feit dat 55 km/u op mijn teller, GEEN 55 echte, ge-ijkte of wat dan ook kilometers zijn. Er is altijd een afwijking...
Onyx TS
Infopolitie Gast

gast schreef:Dit heeft denk ik ook te maken met het feit dat 55 km/u op mijn teller, GEEN 55 echte, ge-ijkte of wat dan ook kilometers zijn. Er is altijd een afwijking...
Klopt.
Denk dan ook dat je uiteindelijk wel net onder die 50 km/u grens komt/blijft.
Tenminste, als je al een kenteken erop hebt zitten.
Zoniet, dan zit je nog vast aan de 45 km/u.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

En aangezien momenteel 5 km bij de max. van 45 opgeteld dient te worden zal hij helemaal geen probleem ondervinden.
Gesloten