bedreiging

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Wendy TS
Infopolitie Gast

bedreiging

Ongelezen bericht door Wendy »

Bij het ophalen van mijn zoontje bij mijn ex, werd ik bedreigd en dit is meerderemalen gebeurd! Hij zei dat hij me kapot ging maken! Kan ik hier aangifte tegen doen? ik durf mijn zoontje bijna niet meer op te haleñ!

Groetjes wendy
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Tuurlijk kan dat Wendy!
'gewoon' naar het politiebureau gaan.
Wie rent, bekent!
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Of eerst even met 0900-8844 bellen om een afspraak te maken.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Re: bedreiging

Ongelezen bericht door MotoRon »

Wendy schreef:Bij het ophalen van mijn zoontje bij mijn ex, werd ik bedreigd en dit is meerderemalen gebeurd! Hij zei dat hij me kapot ging maken! Kan ik hier aangifte tegen doen? ik durf mijn zoontje bijna niet meer op te haleñ!

Groetjes wendy
Wendy,

Allereerst wil ik even kwijt, dat ik me kan voorstellen dat een uitlating zoals "ik ga je kapot maken" dreigend overkomt. Dit soort uitlatingen is vergelijkbaar met: Ik kom je nog wel tegen, ik krijg je nog wel, Ik weet waar je woont e.d.
Voordat er sprake is van een strafbaar feit, moet er sprake zijn van bedreiging met bijvoorbeeld geweld tegen personen of goederen, zware mishandeling, gijzeling, brandstichting en nog enkele andere misdrijven. Een uitlating als hierboven valt daar niet onder, en je kunt alleen aangifte doen van een strafbaar feit. Ik zou echter in dit geval zeker een afspraak maken op het politiebureau om de zaak te melden. Dan wordt in ieder geval vastgelegd wat er aan de hand is, en kan men in voorkomende gevallen alert reageren.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Bim TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bim »

MotoRon schreef:

Allereerst wil ik even kwijt, dat ik me kan voorstellen dat een uitlating zoals "ik ga je kapot maken" dreigend overkomt. Dit soort uitlatingen is vergelijkbaar met: Ik kom je nog wel tegen, ik krijg je nog wel, Ik weet waar je woont e.d.
Voordat er sprake is van een strafbaar feit, moet er sprake zijn van bedreiging met bijvoorbeeld geweld tegen personen of goederen, zware mishandeling, gijzeling, brandstichting en nog enkele andere misdrijven. Een uitlating als hierboven valt daar niet onder
Hoe moeten we "kapot maken" dan begrijpen?
Sommigen bedoelen hiermee "dood maken, vermoorden".
Wellicht moet Wendy de volgende keer beter uitvragen wat de ex nu eigenlijk precies bedoelt?
Roland TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Roland »

Bim schreef:
MotoRon schreef:

Voordat er sprake is van een strafbaar feit, moet er sprake zijn van bedreiging met bijvoorbeeld geweld tegen personen of goederen, zware mishandeling, gijzeling, brandstichting en nog enkele andere misdrijven. Een uitlating als hierboven valt daar niet onder
Hoe moeten we "kapot maken" dan begrijpen?
Wellicht moet Wendy de volgende keer beter uitvragen wat de ex nu eigenlijk precies bedoelt?
Precies. Je kan zo'n uitlating letterlijk opvatten, maar ook figuurlijk. Als in:"ik ga je leven kapot (zuur) maken".
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Bim schreef:Hoe moeten we "kapot maken" dan begrijpen?
Klopt Bim, en dat gevoel hebben wij ook allemaal, maar het probleem is, althans zo heb ik in het verleden meerdere malen ondervonden bij overleg met justitie, dat zo'n uitlating op zich niet voldoende is. Zo werd er aangegeven door justitie dat er minimaal een duidelijke dreiging met bv. geweld moet zijn gedaan.
De gebruikte opmerking is voor meerdere uitleg vatbaat. (bv. iemand financieel aan de afgrond brengen, iemands leven kapot maken ed.) Ik begrijp ook wel wat de bedoeling van de uitlating is, maar het moet uiteindelijk wel "hard" gemaakt worden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

MotoRon schreef:
Wendy schreef:Bij het ophalen van mijn zoontje bij mijn ex, werd ik bedreigd en dit is meerderemalen gebeurd! Hij zei dat hij me kapot ging maken! Kan ik hier aangifte tegen doen? ik durf mijn zoontje bijna niet meer op te haleñ!

Groetjes wendy
Wendy,

Voordat er sprake is van een strafbaar feit, moet er sprake zijn van bedreiging met bijvoorbeeld geweld tegen personen of goederen, zware mishandeling, gijzeling, brandstichting en nog enkele andere misdrijven. Een uitlating als hierboven valt daar niet onder, en je kunt alleen aangifte doen van een strafbaar feit. Ik zou echter in dit geval zeker een afspraak maken op het politiebureau om de zaak te melden. Dan wordt in ieder geval vastgelegd wat er aan de hand is, en kan men in voorkomende gevallen alert reageren.
Niet met je eens! Je moet niet alleen uitgaan van hetgeen wordt gezegd, er komen ook nog feiten en omstandigheden om de hoek kijken en dan kan het zo zijn dat de tekst "ik ga je kapot maken" wel degelijk onder art 285.1 sr valt.

mashi
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

mashi schreef:Niet met je eens! Je moet niet alleen uitgaan van hetgeen wordt gezegd, er komen ook nog feiten en omstandigheden om de hoek kijken en dan kan het zo zijn dat de tekst "ik ga je kapot maken" wel degelijk onder art 285.1 sr valt.

mashi
Ik heb in de omschreven situatie geen feiten en omstandigheden gelezen, maar uiteraard mag je het niet eens zijn met mijn opmerking. Ik heb alleen mijn ervaringen met justitie geschetst.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

MotoRon schreef:
mashi schreef:Niet met je eens! Je moet niet alleen uitgaan van hetgeen wordt gezegd, er komen ook nog feiten en omstandigheden om de hoek kijken en dan kan het zo zijn dat de tekst "ik ga je kapot maken" wel degelijk onder art 285.1 sr valt.

mashi
Ik heb in de omschreven situatie geen feiten en omstandigheden gelezen, maar uiteraard mag je het niet eens zijn met mijn opmerking. Ik heb alleen mijn ervaringen met justitie geschetst.
Er zijn een hoop (jonge) collegae die in de praktijk geen aangifte op willen nemen bij teksten als "ik ga je kapot maken". Ik zeg niet dat jij een dergelijke collega bent en zo denkt. Ik wil alleen maar aangeven dat ondanks de vage teksten wel degelijk van bedreiging sprake zou kunnen zijn en in veel gevallen ook een strafrechtelijk vervolg is.

Daarom is in dit soort gevallen ook een sfeer-verbaal heel belangrijk en daar ontbreekt het nogal eens aan.

Feiten en omstandigheden in het verhaal van TS ontbreken idd, maar mag aannemen dat het verhaal al langer speelt en uitgebreider is als de 2 regels. Ik hoop overigens wel dat er een omgangsregeling via de rechter geregeld is en e.e.a op papier staat!

gr, mashi
Gesloten